Memaparkan catatan dengan label KEHIDUPAN. Papar semua catatan
Memaparkan catatan dengan label KEHIDUPAN. Papar semua catatan

Menerima Pasangan Seadanya

Menerima Pasangan Seadanya



Menerima Pasangan Seadanya. Rakan-rakan tentu tahu zaza memang suka berkongsi cerita dari buku dan bahan bacaan yang menjadi koleksi zaza. Apa lagi kalau bukan buku motivasi Dr.Tuah Iskandar. Setakat ni ada 11 buah dia yang zaza simpan. Ada yang hilang. Dah lama sangat saya tak beli buku keluaran terbaru...ermm lama sangat tak keluar bandar..

Baiklah, bercakap tentang menerima pasangan seadanya tentulah tentang suami isteri. Tapi boleh juga tentang tunang dan kekasih.

Boleh terima seadanya? boleh? Alah apa nak berkira sangat? Hidup kat dunia ni bukan lama pun. Hidup yang kekal abadi kan kat akhirat?Kat sini kan persinggahan je. Apa nak kira sangat soal lawa ke tak lawa. Dah tua nanti tak lawa juga. Bahkan kalau pasangan lebih lawa dan hensem kadang-kadang lebih menyusahkan.. ( kredit - buku Dr.Tuah Bukan Main Lagi )

Kalau alasan utama cantik, tak mustahil awak berpisah dengan dia. Tak terpisah secara fizikal pun secara mental.

Menerima pasangan seadanya

Oleh sebab tu, kita hendaklah menerima pasangan kita seadanya. Anggap lah dia jodoh yang terbaik buat kita. Siapa yang tentukan jodoh kita? ALLAH kan? ALLAH yang tentukan jodoh kita, tentulah dia yang terbaik buat kita kan. Tapi kalau berlaku pergaduhan, pergolakan hidup itu sebab salah kita. Salah kita bertindak dan salahlah hasil kita dapat.

Kata Dr.Tuah lagi, terimalah pasangan seadanya. Kalau dia semakin lama tak cantik, awak pun apa kurangnya. Kalau dia mula sakit, awak pun akan dapat juga. Kalau dia mula menyampah, entah-entah anda dulu yang tunjukkan. Sifir kehidupan begitulah..

Bagi yang dah bertunang, hargailah susah payah orang sehingga anda boleh bertunang. Pada orang yang berkahwin pula, terimalah dengan matlamat bahawa hidup adalah menuju keredhaan Allah.

Menerima pasangan seadanya

Daripada Anas Bin Malik r.a, Rasulullah s.a.w bersabda :

Di dalam syurga terdapat sebuah pasar yang didatangi penduduk syurga setiap hari jumaat. Angin bertiup sebelah kanan menyentuh muka dan pakaian mereka. Menyebabkan muka dan pakaian mereka bertambah cantik. Ketika mereka pulang ke rumah, isteri mereka bertambah cantik dan indah.

Kata mereka kepada isteri mereka, Engkau sungguh-sungguh cantik dan pakaianmu tambah indah sepeninggalanku. Jawab isteri, Engkau demi ALLAH sungguh tambah tampan dan pakaianmu indah sekembalimu.. ( Muslim )

Haaa...kan, hidup adalah untuk akhirat. Tak mengapa kalau kat dunia ni tak berapa lawa dan cantik. Tapi kat 'sana' nanti kembali muda.

Oleh itu, terimalah pasangan seadanaya... dan semoga kita semua bahagia di dunia dan juga akhirat hingga selamanya..

Sumber dan rujukan : Buku motivasi Dr.Tuah Iskandar, Bukan Main Lagi ( Tajuk Menerima Pasangan Seadanya )




CONTINUE READING
Zaza Iman
12 Comments

Percutian Di Taman Rama-Rama Melaka

Percutian Di Taman Rama-Rama Melaka


Percutian Di Taman Rama-Rama Melaka Part I. Assalamualaikum... dah lama rasa tak bercuti dengan family..so kali ni zaza bersama abang, kak ipar dan family kak ipar berpeluang bercuti selama 3 hari di Melaka dan Negeri Sembilan.. dapat juga release tension dan rasa letih..

So first yang kami pergi sebaik tiba di Melaka adalah Taman Rama-Rama. Jam 10 pagi je kami dah terpacak di depan pintu gerbang ni..kemudian terus beli tiket masuk.. sebaik melangkah masuk... rasa tenang dan mendamaikan..cantik pemandangan kawasan..

Untuk pengetahuan korang, Taman Rama Rama ini terletak bersebelahan pintu masuk ke Melaka melalui Plaza Tol Ayer Keroh. Kat sini terdapat lebih 200 spesis serangga dan lebih 400 spesimen serangga. 

So jom tengok sebahagian gambar-gambar yang dirakam di sana...

Percutian Di Taman Rama-Rama Melaka Part
Pintu Masuk Utama

Percutian Di Taman Rama-Rama Melaka Part
Melangkah Kaki Melihat Keindahan Ciptaan Ilahi...

Percutian Di Taman Rama-Rama Melaka Part
banyak gila rama-rama dan korang boleh siap usap dan pegang lagi...

Percutian Di Taman Rama-Rama Melaka Part

Percutian Di Taman Rama-Rama Melaka Part
Pelbagai spesies ikan.. oummm ni kalau mancing ni best...mehmeh

Percutian Di Taman Rama-Rama Melaka Part

Percutian Di Taman Rama-Rama Melaka Part
Kala jengking, cicak spider dan lain-lain...

Percutian Di Taman Rama-Rama Melaka Part
Ular,lipan, spesies tumbuhan dan lupa dah binatang apa satu lagi tu namanya... badannya macam batu.. pandai menyamar...ingatkan patung..

Percutian Di Taman Rama-Rama Melaka Part
aligator, ladang kopi dan kawasan pelbagai spesies ular...

Percutian Di Taman Rama-Rama Melaka Part
Spesies katak hijau...

Percutian Di Taman Rama-Rama Melaka Part

Percutian Di Taman Rama-Rama Melaka Part

So buat korang datang ke Melaka..boleh la singgah.. dibuka setiap hari.. Harga bayaran masuk:
      
Operating hours8:30am to 5:30pm
Adult RM18.00* per person
Child (3 - 12 years old)RM12.00* per person


Lokasi Lebuh Ayer keroh, 75450 Melaka. Sebarang pertanyaan boleh hubungi ( 606 ) 232 0033

CONTINUE READING
Zaza Iman
7 Comments

10 Sebab Lelaki Memilih Untuk Membujang

10 Sebab Lelaki Memilih Untuk Membujang


10 Sebab Lelaki Memilih Untuk Membujang. Ada lelaki hidupnya senang. Stabil orang kata. Kerjaya pun bagus.Ekonomi kukuh. Bak kata, harta dah berlonggok-longgok beranak pinak tak habis makan. Tapi tak kahwin-kahwin juga.

Kata Dr.Tuah, hai tak kan nak tunggu orang perempuan datang meminang pulak.

Mengikut pergaulan Dr.Tuah dengan golongan ini, terdapat beberapa sebab mengapa lelaki memilih untuk membujang.

1. Memang tiada nafsu pada wanita
2.Ada pengalaman pahit dalam bercinta. Mungkin ditinggalkan kekasih
3.Dilahirkan dalam keluarga porak peranda atau pernah melihat kekejaman ayah terhadap ibunya
4.Terlalu mencintai seseorang dan apabila cinta tidak kesampaian, terus hilang selera untuk berkahwin
5.Takut tidak bahagia apabila berkahwin nanti
6. Tidak mempercayai golongan wanita
7.Merasakan diri bebas dan selesa hidup seorang diri
8.Terlalu sibuk dengan pelajaran atau kerjaya
9.Takut tidak boleh perform sebagai suami dan takut mendapat anak cacat atau tidak cemerlang sebagaimana dirinya
10.Menulah pihak lain. Misalnya sebab engkau tidak kahwin dengan aku, sampai bila-bila aku tak kahwin.Padan muka engkau ( sepatutnya padan muka aku!)

10 Sebab Lelaki Memilih Untuk Membujang

Bukan takat laki je, saya dulu pernah berfikir begini sampai pernah kata saya tak kahwin pun tak apa. Jadi adartu pun tak kisah. Tapi sekarang tak dah fikir begitu. Hati mau kahwin maa, nak ada laki heee...

Alasan kesebelas dari Dr.Tuah yang disimpan iaitu " tidak laku "

Memang betul setiap orang ada alasan mereka untuk berkahwin atau membujang.


Namun sabda Rasulullah :

Tidak ada Rahbaniah di dalam Islam (iaitu hidup membujang sampai ke akhir hayat )

Memang ada lelaki yang asalnya sempurna menjadi gila selepas kahwin. Tapi lihat juga berapa ramai lelaki yang dulu tidak sempurna selepas berkahwin menjadi orang yang berjaya dan dihormati.

Sebab itu wanita penting dalam kehidupan lelaki. Dan sebab itu juga wanita adalah insan ke dua yang ALLAH ciptakan selepas Nabi Adam a.s. Sumber dan rujukan >>> Membina Hati Bahagia ( Dr.Tuah Iskandar al Haj )


CONTINUE READING
Zaza Iman
16 Comments

Amalan Harian Rasulullah Saw

Amalan Harian Rasulullah Saw


Amalan Harian Rasulullah Saw. Berikut adalah beberapa amalan yan dilakukan oleh Rasulullah SAW dan menjadi sunnah bagi kita umatnya untuk mengikuti.

Senyum

Ia merupakan satu sedekah. Daripada Abdullullah bin Al-Harist r.a katanya, tidak pernah aku melihat seseorang yang lebih banyak tersenyum daripada Rasulullah SAW ( Riwayat At - Tarmizi )

Berjalan

Ali bin Abi Talib berkata, Apabila Rasulullah SAW berjalan, tubuhnya tegak seperti sedang menuruni tanah yang landai ( Riwayat Tarmizi & Hakim )

Amalan Harian Rasulullah Saw

Berkata

Anas Ibnu Malik r.a berkata bahawa Rasulullah SAW mengulangi perkataan baginda tiga kali supaya difahami ( oleh pendengarnya ) ( Riwayat Tarmizi & Hakim )

Makan

Ka'ab bin Malik r.a berkata, Rasulullah SAW makan menggunakan ketiga jari baginda.Selepas makan baginda menjilat ketiga-tiganya. ( Riwayat Tarmizi, Muslim, Abu Daud dan Ahmad )

Minum

Menurut Ibnu Abbas r.a katanya, Ketika Rasulullah SAW minum, baginda menarik nafas dua kali. ( Riwayat Tarmizi & Abu Syaikh

Ketawa

Abdullah bin Harith r.a berkata, Tawa Nabi Muhammad SAW hanyalah senyuman ( Riwayat Tarmizi )

Dahulukan Kanan

Daripada Aisyah, katanya Rasulullah SAW mendahulukan yang kanan dalam segala hal ( perbuatan ) seperti berwuduk, bersikat dan mandi ( Riwayat Muslim )

Sumber dan rujukan : Majalah ASUH bil 186





CONTINUE READING
Zaza Iman
5 Comments
[name=Zaza Iman] [img=//1.bp.blogspot.com/-8j45hR6olsE/Xln24i0ROfI/AAAAAAAAUzk/ROXuH0RAwwEp4ieukCmSm4vXZla9ebEVQCLcBGAsYHQ/s1600/100profile.jpg] [description=Hi, i am zaza. I love cat..dan makan makan...I also love photography but I have no skills about it. For any review please email me at zazaiman17@yahoo.com] (facebook=https//www.facebook.com/zazaxleshsophia) (twitter=Twitter Profile Url) (instagram=Instagram Profile Url) (bloglovin=Blogvin Profile Url) (pinterest=Pinterest Profile Url) (tumblr=Tumblr Profile Url)