Resepi Kuih Siput Yang Rangup. Bila musim Hari Raya kan..selain laksa, zaza suka sangat mencari kuih siput..zaman kanak-kanak dulu..sanggup tu pergi rumah jiran siap bawa plastik kecil sebab nak bungkus kuih siput nak bawa balik..hehe..

Zaza suka yang rangup-rangup dan keras sikit..baru syok makan..biasa zaza gemar macam kuih siput atau kerepek je time raya..kalau biskut-biskut zaza kurang sikit..

So untuk kali ni zaza nak share la resepi kuih siput yang rangup..mana tahu ada dikalangan rakan-rakan zaza pun nak membuat kan..

Resepi Kuih Siput Yang Rangup

RESEPI KUIH SIPUT YANG RANGUP

Bahan yang diperlukan :
500 gram tepung gandum
150 gram majerin
2 sudu besar udang kering
2 ulas bawang putih dihiris nipis
1 sudu besar rempah kari
1 sudu besar serbuk cili
1 1/2 sudu besar serbuk jintan manis
1 1/2 sudu besar serbuk jintan putih
1 biji telur
5 tangkai daun kari
1 sudu kecil garam
150 ml air

Cara Membuat :
1. Goreng bawang putih di dalam sedikit minyak. Kemudian goreng udang kering juga di dalam minyak yang sama. Selepas tu tumbuk halus kedua-dua bahan  dan ketepikan.

2. Cairkan mentega dan sejukkan

3. Gaulkan tepung bersama serbuk rempah kari, serbuk cili, serbuk jintan manis, serbuk jintan putih dan bahan tumbuk halus tadi

4. Tuang mentega cair sedikit demi sedikit ke atas tepung..selepas tu gaulkan dengan tangan sehingga menjadi serbuk roti. Biarkan mentega menyerap ke dalam tepung.

5. Pukul sedikit telur kemudian tuang ke dalam adunan tepung..selang selikan dengan air.. Gaul sehingga menjadi doh yang lembut.. kalau rasa keras boleh tambah lagi air..lepas tu biarkan doh seketika

6. Tabur sedikit tepung di atas dulang..Gentelkan sedikit tepung dan tekan di atas acuan kuih siput..letakkan kuih yang dibentuk di atas dulang tadi

7. Setelah itu, boleh lah digoreng bersama daun kari sehingga kekuningan. Sejukkan dan simpan di dalam bekas kedap udara.

Kalau yang rajin atau nak membuat untuk jualan boleh la cuba resepi ini okay... =)

*************

Kredit pemilik resepi : Ciksitionline dan sumber serta video dari Facebook Resepi Mama



Sekali tengok nampak macam sedap je kan Dessert Panacota Buah Buahan ni. Macam dessert yang biasa hidang dekat hotel tu. Zaza nak share resepi buat guna resepi dari siapa lagi kalau bukan baker famous, Azlina Ina. 

Resepi Panacota Buah Buahan

BahanBahan

250 ml susu full cream
350g whipping cream
80g gula custor
135g yogurt asli
1sb gelatin +1/4 air panas (bancuh gelatin)
1tsp esen vanila
Secubit garam

Cara Masak

1. Masak atas dapur susu dan gula. Sampai gula larut
2. Masukkan whiping,esen, garam dan geletin. Masak sekejap je
3. Dalam mangkuk lain satukan adunan masak tadi dengan yogurt
4. Tuang dalam bekas cantik. Sejukkan 5 jam dan sedia untuk dihidang atau dijual
*atas dia tu filling buah + gelatin 1sb, larut kan dalam 1/4 air panas.  Tuang dalam filling lebih kurang 1 mangkuk dan tuang atas panacota tadi

Sumber Resepi : Azlina Ina


Resepi Dessert Panacota Buah Buahan



Alhamdulillah, pejam celik lagi 5 hari je lagi untuk umat Islam menyambut bulan Ramadan. Memang rasa tak sabar kan. Baru ni zaza ada terbaca tentang 30 Nama Orang Pertama dalam Islam.Bila baca-baca kan.. Ya Allah banyaknya yang tak ingat. Jadi sebagai rujukan zaza dan juga pembaca, zaza kongsikan senarai 30 Nama Orang Pertama Dalam Islam. Perkongsian ini dari Tuan Ameer Hamzah melalui facebook beliau.

30 Nama Orang Pertama Dalam Islam


30 Nama Orang Pertama Dalam Islam

1. Orang pertama menulis bismillah
Nabi Sulaiman a.s

2. Orang pertama minum air zam-zam
Nabi Ismail a.s

3. Orang pertama berkhitan
Nabi Ibrahim a.s

4. Orang pertama di berikan pakaian ketika hari Kiamat
Nabi Ibrahim a.s

5. Orang pertama dipanggil pada hari kiamat
Nabi Nuh a.s

6. Orang pertama mengerjakan sya'i antara safa dan Marwah
Sayyidatina hajar (Ibu nabi ismail a.s)

7. Orang pertama dibangkitkan pada hari kiamat
Nabi muhammad Saw

8. Orang pertama menjadi khalifah dalam Islam
Abu bakar as siddik r.a

9. Orang pertama menggunakan Kalender Hijriyyah
Umar bin Al-Khattab

10. Orang pertama meletakkan jabatan khalifah dalam Islam
Al - hasan bin ali

11. Orang pertama menyusukan Nabi Muhammad Saw
Thuaibah r.a

12 . Orang pertama syahid dalam Islam dari kalangan laki - laki
Al - harith bin abi hala r.a

13. Orang pertama syahid dari kalangan wanita
Sumayya binti Khabar

14. Orang pertama menulis hadits dalam kitab / lembaran
Abdullah bin Amru bin al-ash r.a

15. Orang pertama memanah dalam perjuangan
Fisabilillah
Saad bin abi waqqas r.a

16. Orang pertama menjadi Muazin adzan
Bilal bin Rabbah r.a

17. Orang pertama shalat dengan Rasulullah Saw
Ali bin abi thalib r.a

18. Orang pertama membuat mimbar Masjid Nabi muhammad Saw
Tamim ad - dari r.a

19. Orang pertama menghunus pedang dalam perjuangan fisabilillah
Az - zubair bin al - awwam r.a

20. Orang pertama menulis sejarah Nabi Muhammad Saw
Urwah ibn Zubair

21 . Orang pertama beriman dengan Nabi
Khadijah binti khualid r.a

22. Orang pertama mengasaskan usul Fiqih
Imam syafi'i r.a

23. Orang pertama membina penjara dalam Islam
Ali bin abi thalib r.a

24. Orang pertama menjadi Raja dalam Islam
Mu'awiya bin abu sufyan r.a

25. Orang pertama membuat Perpustakaan awam
Harun ar - rasyid

26. Orang pertama mengadakan Baitul mal
Umar bin al- khathab r.a

27. Orang pertama menghapal Al - qur'an selepas Rasulullah Saw
Ali bin abi thalib r.a

28. Orang pertama membangun menara dimasjidil haram mekah
Khalifah abdul ja'far al-mansur

29. Orang pertama di beri gelar Al - muqry
Mus'ab bin Umair

30. Orang pertama masuk kedalam Syurga
NABI MUHAMMAD SAW

Kredit Perkongsian dari Tuan Ameer Hamzah . Semoga bermanfaat untuk semua.




Resepi ayam Goreng Ala KFC Guna Tepung Bistari

****

Resepi ayam Goreng Ala KFC Guna Tepung Bistari.
Biasa zaza kalau goreng ayam bubuh kunyit dan garam je..tapi baru-baru ni zaza ternampak satu resepi goreng ayam ala-ala kfc dari Cik Pooja yang merupakan salah seorang ahli dalam group Masak Apa Hari Ni...( MAHN )

So zaza nak share jugak la dengan korang..lepas ni boleh cuba okey..Kat bawah ni resepi dan cara betul nak goreng..

Resepi dari cik Pooja ni hanya menggunakan 2 bahan je..iaitu ayam dan tepung Bistari.

Resepi ayam Goreng Ala KFC Guna Tepung Bistari

Resepi ayam Goreng Ala KFC Guna Tepung Bistari

1.  Masukkan ayam dalam bekas dan masukkan tepung bistari
2. Masukkan air dan gaul rata

Resepi ayam Goreng Ala KFC Guna Tepung Bistari

3. Sediakan tepung kering ( guna tepung bistari jugak ) dan salut ayam tadi dengan tepung kering
( tepung kering ni letak agak-agak je..kalau tak cukup tambah sikit-sikit )

Resepi ayam Goreng Ala KFC Guna Tepung Bistari

4. Dah gaul-gaul dengan tepung kering boleh lah goreng dalam periuk.

CARA BETUL NAK GORENG

1. Goreng di dalam periuk
2. Pastikan minyak betul-betul panas masa nak menggoreng
3. Pastikan api dipasang perlahan je..jangan kuat-kuat okey
4. Gorengan ayam tu mesti tenggelam dalam minyak 
5. Biarkan seketika gorengan bagi masak dan barulah balik-balikkan
6. Bila dah nampak gorengan ayam macam kekuningan keemasan bolehlah angkat dan toskan minyak
7. Siap dan susun cantik-cantik dalam pinggan

Senang dan mudah je kan rupanya nak buat ayam goreng ala kfc.. tepung bestari boleh cari kat pasaraya-pasaraya berdekatan tempat korang.

Ni kalau hidang kat anak-anak memang suka lah kan..so korang boleh lah cuba resepi ni okey... boleh rujuk perkongsian Cik Pooja di facebook jugak..

Kredit Gambar dan Resepi : Cik Pooja Masak Apa Hari Ni.. ( MAHN )

KALAU NAK BELI  TEPUNG BESTARI BELI JE KAT SHOPEE. KLIK >>



Assalamualaikum, alhamdulillah lama tak update story pasal life. Btw, entri ini zaza tulis sebagai kenangan manis buat zaza untuk bulan ini. 

Bulan lalu, zaza dan rakan-rakan blogger/influencer ada menyertai kempen Shokubutsu dimana kempen tersebut merupakan satu contest dianjurkan oleh Shokubutsu. Korang mesti tahu kan jenama Shokubutsu ni memang terkenal.

Menang Hadiah RM2000 dari Shokubutsu

Shokubutsu telah menganjurkan contest dimana setiap peserta perlu membuat menghasilkan 2 posting video atau gambar dan muat naik di instagram beserta caption.

Peserta yang menyertai diberi barangan Shokubutsu beserta kit seperti pakaian bathrobe,tuala dan hairband.

Setiap peserta perlu mempamerkan produk shokubutsu dan kit yang diberi secara kreatif beserta dengan menyatakan sebab kenapa menyukai produk tersebut.

Alhamdulillah, siapa sangka rezeki dan niat nak memang Grand Prize akhirnya Allah SWT makbulkan.

Grand Prize yang zaza terima berupa hadiah wang tunai bernilai RM2000 beserta produk Shokubutsu. Produk je belum sampai lagi.

Menang Hadiah RM2000 dari Shokubutsu
Pemenang diumumkan melalui emel


Betul-betul kenangan yang cukup manis untuk zaza. Sebab memang dah rancang, jika menang hadiah ni, zaza nak simpan sikit, bagi mak abah sikit dan buat makan-makan family.

Alhamdulillah juga semalam zaza dah pun terima hadiah tersebut. Sempatlah zaza buat makan-makan minggu ni sebelum menyambut bulan Ramadan.

Zaza nak ucapkan tahniah juga buat rakan blogger dan influencer lain yang turut menang hadiah di tempat kedua,ketiga dan hadiah saguhati juga berupa wang tunai dan produk Shokubutsu.

Akhir sekali, syukur kepada Allah SWT atas rezeki ini dan terima kasih juga buat mak abah dan keluarga yang mendoakan. Turut berterima kasih buat PR Shun dan Shokubutsu juga. 

Boleh lihat 2 video yang zaza buat untuk contest ini dibawah :









Ariki. Kami tidak mempercayai nujum atau ramalan. Ketahuilah bahawa masa hadapan adalah tempat yang tidak pasti. Ianya dibentuk oleh tangan-tangan kita. Tuhan telah menyusun takdir, tetapi menyembunyikan takdir daripada kita. Untuk memberi peluang manusia berusaha.

****

Assalamualaikum, Alhamdulillah hari ini bertemu lagi dengan sebuah lagi buku Hilal Asyraf bertajuk Hikayat Satria-Satria Sejati ( Generasi Baru ). Bila baca novel ini ada bahagian yang buat zaza rasa sebak tiba-tiba. Mungkin terlalu menghayati watak atau peringatan-peringatan tentang Allah SWT.

Hikayat Satria-Satria Sejati by Hilal Asyraf

 

Resepi Ayam Masak Merah Ala Kenduri. Memang kesukaan ramai kan masakan ayam masak merah macam ni. Sekali makan memang teringat-ingat kesedapan ayam masak merah. 

Kali ini zaza terjumpa resepi dari Kak Azlina Ina. Mesti korang kenal kan kak Azlina ina ni. Memang suka share pelbagai resepi untuk pengikut dia.

Bolehlah nanti belajar masak guna resepi ini. Jom tengok resepi mudah Ayam Masak Merah Ala Kenduri

Resepi Ayam Masak Merah Ala Kenduri


Ayam Masak Merah Kenduri

1/2kg kacang tanah goreng dan kisar kasar

Ayam 3 ekor
potong basuh dan goreng dgn garam kunyit

Blend Bahan-bahan berikut :
30 tangkai cili kering
5 ulas bawang putih
2 labu bawang merah besar
blend kan sebati

Cara Masak :

  1. Ketuk kan serai 2 tangkai dan Tumis dengan 1 cawan minyak
  2. Dah naik bau masukkan bahan yang di blend tadi
  3. Dah garing sikit masuk kan 2 labu bawang besar hiris kasar
  4. Masuk 1 botol cili sos
  5. 1/2 botol sos tomato
  6. 1/2 cawan gula kasar ( kalau tak nak manis kurangkan sikit )
  7. Masuk ayam dan gaul rata
  8. Tambah sedikit air dalam secawan
  9. Biarkan mendidih, masuk kan kacang tanah tadi
  10. Gaul kan dan boleh tambah perisa dan garam
  11. Akhir sekali masukkan sedikit air asam jawa dan sayur campur
  12. Bagi cantik, done muah sedap mabeles

Kredit Azlina Ina



Resepi Sotong Goreng Tempura AROMA. Mesti Cuba! Sebenarnya lama juga tak makan sotong goreng ni..cuma baru-baru ni rasa teringin pula nak makan. Kebetulan kat tempat zaza ada pasaraya baru dibuka dan kebetulan pula kakak ajak keluar. Alang-alang tu zaza singgah la kejap pasaraya untuk topup sikit barang dapur dan tak lupa sedikit sotong untuk dibuat goreng.

Kali ini zaza buat Sotong Goreng Tempura pula. Semestinya zaza menggunakan Tepung AROMA. Apa tu tempura?

Tempura atau tenpura adalah makanan Jepun seperti makanan laut, sayur-sayuran atau ulam yang dicelup ke dalam tepung gandum dan kuning telur yang telah dicairkan kemudian digoreng di dalam minyak yang banyak sehingga kekuningan. Ia tidak keras berkeping sebaliknya rasanya yang lebih ranggup.

Resepi Sotong Goreng Tempura AROMA. Mesti Cuba!

Resepi Sotong Goreng Tempura AROMA. Mesti Cuba!

Kalau ada sotong kat rumah dan pening nak masak apa, apa kata cuba pula buat tempura guna tepung Aroma ni. 

Dah tak perlu nak tambah telur atau lain bahan. Just guna tepung aroma ni je. Jom tengok resepi mudah ni..

BAHAN-BAHAN :

Tepung Tempura Aroma
Sedikit Air
Sotong ( dihiris )

CARA MASAK :

- Masukkan 3 sudu tepung tempura aroma ke dalam mangkuk
- Masukkan 4 sudu air
- Kacau sebati
- Masukkan sotong dan gaul rata
- Perap selama 10 minit
- Kemudian gaul sotong tadi dengan tepung tempura aroma kering
- Goreng antara 8 ke 10 minit dengan api perlahan sehingga masak kekuningan

Resepi Sotong Goreng Tempura AROMA. Mesti Cuba!

Rasanya memang sedap dan cruchy. Ada rasa masin sikit tapi memang umppp tau! Senang buat sendiri lebih jimat.

Selain dari sotong, boleh juga guna udang, cendawan dan sayuran lain yang sesuai. Bahan-bahan didalam pembuatan tepung tempura aroma ini dari Tepung Gandum, Kanji, Garam, Rempah, Bumbu ( Seasonings )  dan Serbuk Baking.

Resepi Sotong Goreng Tempura AROMA. Mesti Cuba!

Resepi Sotong Goreng Tempura AROMA. Mesti Cuba!

Dah macam ala-ala kat kedai. Korang pun kena cuba tau! Lagi pun tepung Aroma ni harganya murah. Cuma kat tempat zaza tak ada lagi jual. So boleh je beli online. Kat Shopee pun ada juga.


INDUSTRI MAKANAN JATI TEPUNG AROMA

Industri Makanan Jati Sdn Bhd adalah syarikat yang mengeluarkan produk tepung jenama AROMA. Mereka mempunyai pakar dalam pembuatannya dan telah beroperasi sejak tahun 2001. Kilangnya terletak di Shah Alam berhampiran dengan Pelabuhan Klang, Malaysia.

Lokasi strategiknya membolehkan mereka mengeksport produk melalui Pelabuhan Klang dan mengedarkannya di pasaran tempatan terutama di kawasan Lembah Klang.  Pengasasnya adalah Mr. Tan Poh Kong bersama isterinya Puan Sara Quek.

Setiap produk AROMA di hasilkan dengan bahan mentah yang berkualiti tinggi. Produk AROMA mempunyai sijil MeSTI dari Kementerian Kesihatan Malaysia.

Malah bagi pengguna Islam tak perlu ragu-ragu kerana tepung AROMA mempunyai SIJIL HALAL yang disahkan oleh JAKIM





Untuk maklumat lanjut boleh ikuti mereka di http://www.tepungaroma.com/ dan laman facebook https://www.facebook.com/Tepungaroma/

 

Resepi Rendang Kerang. Assalamualaikum. Tiba-tiba je teringin nak makan rendang kerang. Dulu masa raya, zaza ingat lagi kakak zaza ada buat rendang kerang. Sekali rasa makan dengan nasi impit, Ya Allah, memang sedap sangat-sangat. Kakak zaza ni memang pandai masak macam-macam. Tak macam zaza kurang pandai sikit masak.

Btw, zaza ada terjumpa resepi rendang kerang ni. Boleh lah sesiapa nak belajar masak guna resepi ni.

  • Bawang besaq 2 biji
  • Bawang putih 2 biji
  • Lengkuas besar ibu jari
  • Kunyit hidup 3 ibu jari
  • Serai
  • Halia besar ibu jari
  • Cabai kering ajak-agak je berapa ( jika nak kena letak banyak )

1. Blender semua bahan dan tumis sampai pecah minyak. Letak asam keping

2. Kalau rasa asam keping tak berapa masam, letak air asam jawa

3. Dah mendidih dan pecah minyak letak kerisik 1 sudu besar

4. Agak-agak kerisik dah sebati, masukkan santan. Biar api perlahan. Sentiasa kacau.

5. Dah pecah minyak masuk isi kerang dengan daun kunyit..

6. Masukkan garam. Siap

Resepi Rendang Kerang

Kredit Sumber Noor Ashila 




8 Kebaikan Makan Buah Manggis. Buah manggis memang manis isinya. Buah manggis kerap muncul apabila tibanya musim buah durian. Bila duduk kampung dan datang musim durian..memang banyak la buah manggis berbuah

8 Kebaikan Makan Buah Manggis

Foto - foodtrients.com

Tapi tahukah anda buah manggis ni banyak khasiatnya. Selama ni hanya tahu makan je tanpa tahu apa khasiat yang tersembunyi. So jom kita tengok 8 Kebaikan Makan Buah Manggis... sedapppp

1. Mengekalkan Kesihatan dan Kecantikan

Manggis mengandungi sebatian antioksidan yang lebih tinggi daripada kandungan vitamin C dan vitamin E, yang bermanfaat untuk mengekalkan badan yang sihat dan berkhasiat untuk kecantikan.

2. Mencegah dan Merawat Kanser

Buah manggis mengandungi Antioksidan yang tinggi dan dikatakan sebagai anti-kanser. Buah manggis mampu merawat penyakit seperti kanser payudara, kanser darah, kanser perut, kanser paru-paru, dan kanser kulit.

3. Mengurangkan Paras Kolesterol

Xantohne yang terdapat dalam buah manggis dapat menurunkan kadar kolestrol di dalam badan

4. Mengekalkan Kesihatan Mata

Manfaat buah manggis untuk kesihatan mata adalah dapat mencegah katarak dan masalah penglihatan, gangguan yang disebabkan oleh radiasi yang menghilangkan protein dalam kanta mata. Oleh itu memakan buah manggis amat baik kerana ia kaya dengan anti -oksida

8 Kebaikan Makan Buah Manggis

5. Mencegah dan merawat batu karang

Batu karang umumnya berlaku pada lelaki. Mengambil buah manggis dapat membuatkan anda kerap membuang air kecil sekaligus dapat mengurangkan berlakunya batu karang dalam badan,

6. Mencegah dan merawat penyakit jantung

Boleh mengelakkan berlakunya penyakit kardiovaskular dan arteriosclerosis yang menyebabkan saluran darah di kawasan jantung  mengalami kehilangan keanjalan. buah manggis dapat memulihkan keadaan kembali normal  Ini kerana antimikrobial dan antioksidan terkandung di dalam buah manggis. Oleh itu ia dapat mengurangkan risiko penyakit jantung.

7. Menormalkan tekanan darah (tinggi)

Menormalkan tekanan darah tinggi, penyakit yang sering dirujuk sebagai tekanan darah tinggi berlaku disebabkan gangguan ke dalam saluran darah dan meningkatkan risiko penyakit jantung dan strok yang boleh menyerang tubuh. Oleh yang demikian, pemgambilan buah manggis diyakini dapat mengelakkan berlakunya tekanan darah tinggi.

8. Merawat Asma / Sesak Nafas

Jika anda mengalami sesak nafas, segera mengambil buah manggis. Ini kerana asma adalah penyakit yang diklasifikasikan sebagai kecemasan yang membawa kepada kematian. Oleh kerana kerosakan kepada sistem pernafasan. buah manggis mempunyai keupayaan untuk melawan jangkitan dan mengandungi bahan yang boleh mengurangkan alahan.

Banyak lagi khasiat dan kebaikkan buah manggis ni.. so buat korang jom amalkan memakan buah manggis. Bagi yang tak gemar memakan buah manggis eloklah ubah cara pemikiran. Ini kerana buah manggis mempunyai banyak khasiat terutamanya dapat mengelakkan pelbagai jenis penyakit berbahaya.

sumber- health tips

Instagram

Zaza Iman. Theme by STS.