Memaparkan catatan dengan label RESEPI. Papar semua catatan
Memaparkan catatan dengan label RESEPI. Papar semua catatan

Resepi Laksa Lemak Kelantan Ditaburi Daun Pucuk Capena

Resepi Laksa Lemak Kelantan Ditaburi Daun Pucuk Capena


Resepi Laksa Lemak Kelantan Ditaburi Daun Pucuk Capena

Resepi Laksa Lemak Kelantan Ditaburi Daun Pucuk Capena. Kalau musim perayaan selain laksa asam, Laksa Lemak antara pilihan menu yang sentiasa family zaza buat.. kalau dah buat memang nasi zaza tak sentuh seharian sebab balun makan laksa je...tambah pula laksa adalah makanan kegemaran zaza..memang hantu betullah..


Hari tu sempat tolong mak dekat dapur buat laksa lemak kelantan ni..Nampak macam kuah cair sikit tapi rasa dia sedap tau..kalau pekat lagi super duper sedappp

Kuah dia lebih kurang kuah laksam jugak.  Mungkin ada yang tak pernah makan kan...so boleh la cuba buat nanti. Kalau nak buat sorang-sorang tu mesti rasa macam malas je kan sebab leceh nak perisi ikan dan lain-lain...Jadi boleh ajak family lain membantu atau rakan-rakan ke..baru la syokkan.

Resepi Laksa Lemak Kelantan Ditaburi Daun Pucuk Capena

Bahan-bahan yang diperlukan :
1 kg Ikan selayang
1/2 Santan pekat
10 biji bawang merah
2 biji bawang putih
1 inci halia
3 keping asam keping
Lada Hitam
Garam dan Gula

Cara Masak :
1. Rebus ikan selayang. Kemudian ambil isinya dan kisar. Letak dalam periuk
2. Kisar bawang merah, bawang putih, halia, dan lada hitam dan campur kedalam periuk tadi
3. Masukkan santan dan sedikit air ( sebagai tambahan ) dan asam keping
4. Masak di atas dapur, kacau sehingga mendidih
5. Masukkan garam dan gula
6. Rasa..kalau dah rasa kuah okey boleh lah tutup api..

Resepi Laksa Lemak Kelantan Ditaburi Daun Pucuk Capena

Resepi Laksa Lemak Kelantan Ditaburi Daun Pucuk Capena
Daun pucuk capena bersama timun hiris

Parut atau hiris timun untuk dibuat ulam makan bersama laksa...selain timun zaza suka campur dengan ulam daun pucuk capena..daun pucuk capena tu warna hijau kemerahan gelap..kat tempat korang zaza tak pasti korang sebut apa...Maaf zaza lupa nak shoot gambar pucuk capena tu.. Nanti zaza ingat zaza cuba share kat sini okay..

Lepas tu bolehlah bubuh sikit cili potong-potong bagi pedas.. ada setengah orang buat cili sambal..tapi jenis zaza family cili potong je...

Kemaskini - 12 Nov 2019


CONTINUE READING
Zaza Iman
3 Comments

Resepi Ayam Goreng Kentucky ( Original ) Tepung AROMA

Resepi Ayam Goreng Kentucky ( Original ) Tepung AROMA



Resepi Ayam Goreng Kentucky ( Original ) Tepung Aroma. Budak-budak memang suka sangat bila dapat makan ayam goreng..hari tu zaza goreng ayam spicy pun bertambah mereka makan. Tapi untuk budak yang masih kecil lagi tentunya tak boleh nak makan yang pedas sikit kan..

Selain dari Tepung Goreng Ayam ( Spicy ), AROMA juga turut mengeluarkan Tepung Ayam Goreng ( Original )

Bolehlah ibu bapa masak untuk anak bawa bekal ke sekolah. Biasa ayam koreng salut kunyit je, jadi sekali sekala buatlah pula ayam ala-ala kfc ni..sure anak-anak pun bertambah bila makan.

Resepi Ayam Goreng Kentucky ( Original ) Tepung AROMA

Jom tengok cara mudah goreng ayam guna Tepung Aroma :

BAHAN-BAHAN :

-Tepung Aroma Kentucky ( Original )
-Sedikit air
-Ayam  ( 2 ketul)

Resepi Ayam Goreng Kentucky ( Original ) Tepung AROMA

CARA MASAK :

- Masukkan sedikit tepung aroma ke dalam mangkuk
- Masukkan sedikit air
- Kacau sebati
- Masukkan ayam dan gaul

- Perap selama 30 minit
- Kemudian gaulkan ayam tadi dengan tepung aroma yang kering

- Goreng ayam sehingga masak kekuningan dalam minyak yang panas ( anggaran masa 11 minit )

Resepi Ayam Goreng Kentucky ( Original ) Tepung AROMA

Tepung Aroma ini tak perlu nak salut dengan telur lagi. Antara bahan-bahan yang digunakan dalam penghasilan Tepung Goreng Ayam Aroma ini adalah seperti Tepung Gandum, Kanji, Garam, Rempah, Bumbu ( Seasoning ) dan Serbuk Baking.

Sesuai untuk : Nasi Ayam Goreng, Ayam Goreng Nasi Lemak, Burger Ayam Goreng dan Chicken Chop Chop.

Cadangan : 1kg Tepung Ayam Goreng Aroma ini boleh dimakan 4 ayam bersaiz sederhana

Resepi Ayam Goreng Kentucky ( Original ) Tepung AROMA


Resepi Ayam Goreng Kentucky ( Original ) Tepung AROMA

AROMA - TEPUNG GORENG RANGGUP SERBAGUNA

AROMA adalah salah satu jenama tepung goreng serbaguna yang telah pun berada di dalam pasaran Malaysia. Produk ini telah diasaskan oleh Mr.Tan Poh Kong bersama isterinya Puan Sara Quek.

Resepi Ayam Goreng Kentucky ( Original ) Tepung AROMA
Mr.Tan Poh Kong

Resepi Ayam Goreng Kentucky ( Original ) Tepung AROMA
Tepung Aroma di pasaran

Syarikatnya iaitu Syarikat Industri Makanan Jati berpengkalan di Shah Alam, Selangor.

Tepung Aroma sudah berada dalam pasaran Malaysia sejak tahun 2001 lagi. Setiap produk yang dihasil dan dikeluarkan akan dipastikan kualitinya sebelum di pasarkan.

Semestinya kesemua produk AROMA mempunyai SIJIL HALAL dari JAKIM dan SIJIL MeSTI dari Kementerian Kesihatan Malaysia.

Untuk maklumat lanjut boleh ikuti mereka di http://www.tepungaroma.com/ dan laman facebook https://www.facebook.com/Tepungaroma/






BACA JUGA : << RESEPI AYAM GORENG KENTUCKY SPICY AROMA >>
DAN << PISANG GORENG RANGGUP TEPUNG AROMA >> 


CONTINUE READING
Zaza Iman
6 Comments

Resepi Sotong Goreng Tempura AROMA. Mesti Cuba!

Resepi Sotong Goreng Tempura AROMA. Mesti Cuba!



Resepi Sotong Goreng Tempura AROMA. Mesti Cuba! Sebenarnya lama juga tak makan sotong goreng ni..cuma baru-baru ni rasa teringin pula nak makan. Kebetulan kat tempat zaza ada pasaraya baru dibuka dan kebetulan pula kakak ajak keluar. Alang-alang tu zaza singgah la kejap pasaraya untuk topup sikit barang dapur dan tak lupa sedikit sotong untuk dibuat goreng.

Kali ini zaza buat Sotong Goreng Tempura pula. Semestinya zaza menggunakan Tepung AROMA. Apa tu tempura?

Tempura atau tenpura adalah makanan Jepun seperti makanan laut, sayur-sayuran atau ulam yang dicelup ke dalam tepung gandum dan kuning telur yang telah dicairkan kemudian digoreng di dalam minyak yang banyak sehingga kekuningan. Ia tidak keras berkeping sebaliknya rasanya yang lebih ranggup.

Resepi Sotong Goreng Tempura AROMA. Mesti Cuba!

Resepi Sotong Goreng Tempura AROMA. Mesti Cuba!

Kalau ada sotong kat rumah dan pening nak masak apa, apa kata cuba pula buat tempura guna tepung Aroma ni. 

Dah tak perlu nak tambah telur atau lain bahan. Just guna tepung aroma ni je. Jom tengok resepi mudah ni..

BAHAN-BAHAN :

Tepung Tempura Aroma
Sedikit Air
Sotong ( dihiris )

CARA MASAK :

- Masukkan 3 sudu tepung tempura aroma ke dalam mangkuk
- Masukkan 4 sudu air
- Kacau sebati
- Masukkan sotong dan gaul rata
- Perap selama 10 minit
- Kemudian gaul sotong tadi dengan tepung tempura aroma kering
- Goreng antara 8 ke 10 minit dengan api perlahan sehingga masak kekuningan

Resepi Sotong Goreng Tempura AROMA. Mesti Cuba!

Rasanya memang sedap dan cruchy. Ada rasa masin sikit tapi memang umppp tau! Senang buat sendiri lebih jimat.

Selain dari sotong, boleh juga guna udang, cendawan dan sayuran lain yang sesuai. Bahan-bahan didalam pembuatan tepung tempura aroma ini dari Tepung Gandum, Kanji, Garam, Rempah, Bumbu ( Seasonings )  dan Serbuk Baking.

Resepi Sotong Goreng Tempura AROMA. Mesti Cuba!

Resepi Sotong Goreng Tempura AROMA. Mesti Cuba!

Dah macam ala-ala kat kedai. Korang pun kena cuba tau! Lagi pun tepung Aroma ni harganya murah. Cuma kat tempat zaza tak ada lagi jual. So boleh je beli online. Kat Shopee pun ada juga.


INDUSTRI MAKANAN JATI TEPUNG AROMA

Industri Makanan Jati Sdn Bhd adalah syarikat yang mengeluarkan produk tepung jenama AROMA. Mereka mempunyai pakar dalam pembuatannya dan telah beroperasi sejak tahun 2001. Kilangnya terletak di Shah Alam berhampiran dengan Pelabuhan Klang, Malaysia.

Lokasi strategiknya membolehkan mereka mengeksport produk melalui Pelabuhan Klang dan mengedarkannya di pasaran tempatan terutama di kawasan Lembah Klang.  Pengasasnya adalah Mr. Tan Poh Kong bersama isterinya Puan Sara Quek.

Setiap produk AROMA di hasilkan dengan bahan mentah yang berkualiti tinggi. Produk AROMA mempunyai sijil MeSTI dari Kementerian Kesihatan Malaysia.

Malah bagi pengguna Islam tak perlu ragu-ragu kerana tepung AROMA mempunyai SIJIL HALAL yang disahkan oleh JAKIM





Untuk maklumat lanjut boleh ikuti mereka di http://www.tepungaroma.com/ dan laman facebook https://www.facebook.com/Tepungaroma/

CONTINUE READING
Zaza Iman
10 Comments

Pisang Goreng Ranggup Guna Tepung AROMA

Pisang Goreng Ranggup Guna Tepung AROMA



Pisang Goreng Ranggup Guna Tepung AROMA. Assalamualaikum dan hi all. Alhamdulillah selesai sudah kita menjalani ibadah puasa dan dah masuk hari yang keberapa raya. Sangat happy tahun ni sebab adik-beradik semua ada.

Kalau dulu kan, masa zaza kerja..bila balik dari kerja je mesti zaza akan lalu sebuah gerai yang jual goreng pisang dan abc. Biasa zaza memang akan singgah untuk mengisi perut yang kosong tu. Lepak sorang-sorang sambil berbual dengan makcik yang jual tu..memang ramah. Sambil tengok pemandangan sekitar dan hiruk pikuk bandar. Rindu pula dengan suasana macam tu..

Cuma ada hari-hari gerai tu tutup..sekarang zaza pun dah menetap kat kampung. Lepas tu mula lah terasa nak makan pisang goreng. Nak membeli kedai pun jauhkan.. jadi kali ini apa kata buat sendiri..

Nak buat sendiri pun bukan susah pun..nah tengok video yang zaza share ni okay...

Pisang Goreng Ranggup Guna Tepung AROMA

RESEPI PISANG RANGGUP TEPUNG AROMA

Pisang
Tepung Goreng Pisang Aroma
Air

1. Pisang yang dah dibuang kulit dibelah dua
2. Masukkan sedikit tepung goreng pisang Aroma ke dalam mangkuk dan tambahkan sedikit air
3. Kacau hingga sebati
4. Masukkan pisang dan balik-balikkan secara merata
5. Sedia untuk digoreng terus

Pisang Goreng Ranggup Guna Tepung AROMA
Tepung Goreng Pisang Aroma

Pisang Goreng Ranggup Guna Tepung AROMA

Pisang Goreng Ranggup Guna Tepung AROMA




TEPUNG GORENG PISANG AROMA

Tepung goreng pisang ini diperbuat dari bahan seperti Tepung Beras, Tepung jagung, Serbuk Baking dan Garam. Jadi tepung goreng pisang Aroma ni dah tak perlu nak tambah apa-apa. Rasanya pun sedap dan ranggup.

Selain dari pisang, boleh juga menggunakan kentang, kentang manis dan jack friuts.

Pisang Goreng Ranggup Guna Tepung AROMA

Mr Tan Poh Kong yang juga merupakan pengasas kepada produk ini sentiasa memastikan setiap penghasilan produk AROMA menggunakan bahan mentah yang berkualiti tinggi. 

Produk AROMA juga telah memiliki sijil MesTI dari Kementerian Kesihatan Malaysia dan pengesahan HALAL oleh pihak JAKIM.

AROMA turut mengeluarkan pelbagai lagi tepung dengan pelbagai kegunaan dalam saiz pek yang berbeza.

Bagi info lanjut boleh ikuti mereka di http://www.tepungaroma.com/ dan laman facebook https://www.facebook.com/Tepungaroma/


CONTINUE READING
Zaza Iman
2 Comments
[name=Zaza Iman] [img=//1.bp.blogspot.com/-8j45hR6olsE/Xln24i0ROfI/AAAAAAAAUzk/ROXuH0RAwwEp4ieukCmSm4vXZla9ebEVQCLcBGAsYHQ/s1600/100profile.jpg] [description=Hi, i am zaza. I love cat..dan makan makan...I also love photography but I have no skills about it. For any review please email me at zazaiman17@yahoo.com] (facebook=https//www.facebook.com/zazaxleshsophia) (twitter=Twitter Profile Url) (instagram=Instagram Profile Url) (bloglovin=Blogvin Profile Url) (pinterest=Pinterest Profile Url) (tumblr=Tumblr Profile Url)