Posts about: RESEPI


Resepi Kuih Siput Yang Rangup. Bila musim Hari Raya kan..selain laksa, zaza suka sangat mencari kuih siput..zaman kanak-kanak dulu..sanggup tu pergi rumah jiran siap bawa plastik kecil sebab nak bungkus kuih siput nak bawa balik..hehe..

Zaza suka yang rangup-rangup dan keras sikit..baru syok makan..biasa zaza gemar macam kuih siput atau kerepek je time raya..kalau biskut-biskut zaza kurang sikit..

So untuk kali ni zaza nak share la resepi kuih siput yang rangup..mana tahu ada dikalangan rakan-rakan zaza pun nak membuat kan..

Resepi Kuih Siput Yang Rangup

RESEPI KUIH SIPUT YANG RANGUP

Bahan yang diperlukan :
500 gram tepung gandum
150 gram majerin
2 sudu besar udang kering
2 ulas bawang putih dihiris nipis
1 sudu besar rempah kari
1 sudu besar serbuk cili
1 1/2 sudu besar serbuk jintan manis
1 1/2 sudu besar serbuk jintan putih
1 biji telur
5 tangkai daun kari
1 sudu kecil garam
150 ml air

Cara Membuat :
1. Goreng bawang putih di dalam sedikit minyak. Kemudian goreng udang kering juga di dalam minyak yang sama. Selepas tu tumbuk halus kedua-dua bahan  dan ketepikan.

2. Cairkan mentega dan sejukkan

3. Gaulkan tepung bersama serbuk rempah kari, serbuk cili, serbuk jintan manis, serbuk jintan putih dan bahan tumbuk halus tadi

4. Tuang mentega cair sedikit demi sedikit ke atas tepung..selepas tu gaulkan dengan tangan sehingga menjadi serbuk roti. Biarkan mentega menyerap ke dalam tepung.

5. Pukul sedikit telur kemudian tuang ke dalam adunan tepung..selang selikan dengan air.. Gaul sehingga menjadi doh yang lembut.. kalau rasa keras boleh tambah lagi air..lepas tu biarkan doh seketika

6. Tabur sedikit tepung di atas dulang..Gentelkan sedikit tepung dan tekan di atas acuan kuih siput..letakkan kuih yang dibentuk di atas dulang tadi

7. Setelah itu, boleh lah digoreng bersama daun kari sehingga kekuningan. Sejukkan dan simpan di dalam bekas kedap udara.

Kalau yang rajin atau nak membuat untuk jualan boleh la cuba resepi ini okay... =)

*************

Kredit pemilik resepi : Ciksitionline dan sumber serta video dari Facebook Resepi Mama



Sekali tengok nampak macam sedap je kan Dessert Panacota Buah Buahan ni. Macam dessert yang biasa hidang dekat hotel tu. Zaza nak share resepi buat guna resepi dari siapa lagi kalau bukan baker famous, Azlina Ina. 

Resepi Panacota Buah Buahan

BahanBahan

250 ml susu full cream
350g whipping cream
80g gula custor
135g yogurt asli
1sb gelatin +1/4 air panas (bancuh gelatin)
1tsp esen vanila
Secubit garam

Cara Masak

1. Masak atas dapur susu dan gula. Sampai gula larut
2. Masukkan whiping,esen, garam dan geletin. Masak sekejap je
3. Dalam mangkuk lain satukan adunan masak tadi dengan yogurt
4. Tuang dalam bekas cantik. Sejukkan 5 jam dan sedia untuk dihidang atau dijual
*atas dia tu filling buah + gelatin 1sb, larut kan dalam 1/4 air panas.  Tuang dalam filling lebih kurang 1 mangkuk dan tuang atas panacota tadi

Sumber Resepi : Azlina Ina


Resepi Dessert Panacota Buah Buahan



Resepi ayam Goreng Ala KFC Guna Tepung Bistari

****

Resepi ayam Goreng Ala KFC Guna Tepung Bistari.
Biasa zaza kalau goreng ayam bubuh kunyit dan garam je..tapi baru-baru ni zaza ternampak satu resepi goreng ayam ala-ala kfc dari Cik Pooja yang merupakan salah seorang ahli dalam group Masak Apa Hari Ni...( MAHN )

So zaza nak share jugak la dengan korang..lepas ni boleh cuba okey..Kat bawah ni resepi dan cara betul nak goreng..

Resepi dari cik Pooja ni hanya menggunakan 2 bahan je..iaitu ayam dan tepung Bistari.

Resepi ayam Goreng Ala KFC Guna Tepung Bistari

Resepi ayam Goreng Ala KFC Guna Tepung Bistari

1.  Masukkan ayam dalam bekas dan masukkan tepung bistari
2. Masukkan air dan gaul rata

Resepi ayam Goreng Ala KFC Guna Tepung Bistari

3. Sediakan tepung kering ( guna tepung bistari jugak ) dan salut ayam tadi dengan tepung kering
( tepung kering ni letak agak-agak je..kalau tak cukup tambah sikit-sikit )

Resepi ayam Goreng Ala KFC Guna Tepung Bistari

4. Dah gaul-gaul dengan tepung kering boleh lah goreng dalam periuk.

CARA BETUL NAK GORENG

1. Goreng di dalam periuk
2. Pastikan minyak betul-betul panas masa nak menggoreng
3. Pastikan api dipasang perlahan je..jangan kuat-kuat okey
4. Gorengan ayam tu mesti tenggelam dalam minyak 
5. Biarkan seketika gorengan bagi masak dan barulah balik-balikkan
6. Bila dah nampak gorengan ayam macam kekuningan keemasan bolehlah angkat dan toskan minyak
7. Siap dan susun cantik-cantik dalam pinggan

Senang dan mudah je kan rupanya nak buat ayam goreng ala kfc.. tepung bestari boleh cari kat pasaraya-pasaraya berdekatan tempat korang.

Ni kalau hidang kat anak-anak memang suka lah kan..so korang boleh lah cuba resepi ni okey... boleh rujuk perkongsian Cik Pooja di facebook jugak..

Kredit Gambar dan Resepi : Cik Pooja Masak Apa Hari Ni.. ( MAHN )

KALAU NAK BELI  TEPUNG BESTARI BELI JE KAT SHOPEE. KLIK >>



 

Resepi Ayam Masak Merah Ala Kenduri. Memang kesukaan ramai kan masakan ayam masak merah macam ni. Sekali makan memang teringat-ingat kesedapan ayam masak merah. 

Kali ini zaza terjumpa resepi dari Kak Azlina Ina. Mesti korang kenal kan kak Azlina ina ni. Memang suka share pelbagai resepi untuk pengikut dia.

Bolehlah nanti belajar masak guna resepi ini. Jom tengok resepi mudah Ayam Masak Merah Ala Kenduri

Resepi Ayam Masak Merah Ala Kenduri


Ayam Masak Merah Kenduri

1/2kg kacang tanah goreng dan kisar kasar

Ayam 3 ekor
potong basuh dan goreng dgn garam kunyit

Blend Bahan-bahan berikut :
30 tangkai cili kering
5 ulas bawang putih
2 labu bawang merah besar
blend kan sebati

Cara Masak :

  1. Ketuk kan serai 2 tangkai dan Tumis dengan 1 cawan minyak
  2. Dah naik bau masukkan bahan yang di blend tadi
  3. Dah garing sikit masuk kan 2 labu bawang besar hiris kasar
  4. Masuk 1 botol cili sos
  5. 1/2 botol sos tomato
  6. 1/2 cawan gula kasar ( kalau tak nak manis kurangkan sikit )
  7. Masuk ayam dan gaul rata
  8. Tambah sedikit air dalam secawan
  9. Biarkan mendidih, masuk kan kacang tanah tadi
  10. Gaul kan dan boleh tambah perisa dan garam
  11. Akhir sekali masukkan sedikit air asam jawa dan sayur campur
  12. Bagi cantik, done muah sedap mabeles

Kredit Azlina Ina



Resepi Sotong Goreng Tempura AROMA. Mesti Cuba! Sebenarnya lama juga tak makan sotong goreng ni..cuma baru-baru ni rasa teringin pula nak makan. Kebetulan kat tempat zaza ada pasaraya baru dibuka dan kebetulan pula kakak ajak keluar. Alang-alang tu zaza singgah la kejap pasaraya untuk topup sikit barang dapur dan tak lupa sedikit sotong untuk dibuat goreng.

Kali ini zaza buat Sotong Goreng Tempura pula. Semestinya zaza menggunakan Tepung AROMA. Apa tu tempura?

Tempura atau tenpura adalah makanan Jepun seperti makanan laut, sayur-sayuran atau ulam yang dicelup ke dalam tepung gandum dan kuning telur yang telah dicairkan kemudian digoreng di dalam minyak yang banyak sehingga kekuningan. Ia tidak keras berkeping sebaliknya rasanya yang lebih ranggup.

Resepi Sotong Goreng Tempura AROMA. Mesti Cuba!

Resepi Sotong Goreng Tempura AROMA. Mesti Cuba!

Kalau ada sotong kat rumah dan pening nak masak apa, apa kata cuba pula buat tempura guna tepung Aroma ni. 

Dah tak perlu nak tambah telur atau lain bahan. Just guna tepung aroma ni je. Jom tengok resepi mudah ni..

BAHAN-BAHAN :

Tepung Tempura Aroma
Sedikit Air
Sotong ( dihiris )

CARA MASAK :

- Masukkan 3 sudu tepung tempura aroma ke dalam mangkuk
- Masukkan 4 sudu air
- Kacau sebati
- Masukkan sotong dan gaul rata
- Perap selama 10 minit
- Kemudian gaul sotong tadi dengan tepung tempura aroma kering
- Goreng antara 8 ke 10 minit dengan api perlahan sehingga masak kekuningan

Resepi Sotong Goreng Tempura AROMA. Mesti Cuba!

Rasanya memang sedap dan cruchy. Ada rasa masin sikit tapi memang umppp tau! Senang buat sendiri lebih jimat.

Selain dari sotong, boleh juga guna udang, cendawan dan sayuran lain yang sesuai. Bahan-bahan didalam pembuatan tepung tempura aroma ini dari Tepung Gandum, Kanji, Garam, Rempah, Bumbu ( Seasonings )  dan Serbuk Baking.

Resepi Sotong Goreng Tempura AROMA. Mesti Cuba!

Resepi Sotong Goreng Tempura AROMA. Mesti Cuba!

Dah macam ala-ala kat kedai. Korang pun kena cuba tau! Lagi pun tepung Aroma ni harganya murah. Cuma kat tempat zaza tak ada lagi jual. So boleh je beli online. Kat Shopee pun ada juga.


INDUSTRI MAKANAN JATI TEPUNG AROMA

Industri Makanan Jati Sdn Bhd adalah syarikat yang mengeluarkan produk tepung jenama AROMA. Mereka mempunyai pakar dalam pembuatannya dan telah beroperasi sejak tahun 2001. Kilangnya terletak di Shah Alam berhampiran dengan Pelabuhan Klang, Malaysia.

Lokasi strategiknya membolehkan mereka mengeksport produk melalui Pelabuhan Klang dan mengedarkannya di pasaran tempatan terutama di kawasan Lembah Klang.  Pengasasnya adalah Mr. Tan Poh Kong bersama isterinya Puan Sara Quek.

Setiap produk AROMA di hasilkan dengan bahan mentah yang berkualiti tinggi. Produk AROMA mempunyai sijil MeSTI dari Kementerian Kesihatan Malaysia.

Malah bagi pengguna Islam tak perlu ragu-ragu kerana tepung AROMA mempunyai SIJIL HALAL yang disahkan oleh JAKIM





Untuk maklumat lanjut boleh ikuti mereka di http://www.tepungaroma.com/ dan laman facebook https://www.facebook.com/Tepungaroma/

 

Resepi Rendang Kerang. Assalamualaikum. Tiba-tiba je teringin nak makan rendang kerang. Dulu masa raya, zaza ingat lagi kakak zaza ada buat rendang kerang. Sekali rasa makan dengan nasi impit, Ya Allah, memang sedap sangat-sangat. Kakak zaza ni memang pandai masak macam-macam. Tak macam zaza kurang pandai sikit masak.

Btw, zaza ada terjumpa resepi rendang kerang ni. Boleh lah sesiapa nak belajar masak guna resepi ni.

  • Bawang besaq 2 biji
  • Bawang putih 2 biji
  • Lengkuas besar ibu jari
  • Kunyit hidup 3 ibu jari
  • Serai
  • Halia besar ibu jari
  • Cabai kering ajak-agak je berapa ( jika nak kena letak banyak )

1. Blender semua bahan dan tumis sampai pecah minyak. Letak asam keping

2. Kalau rasa asam keping tak berapa masam, letak air asam jawa

3. Dah mendidih dan pecah minyak letak kerisik 1 sudu besar

4. Agak-agak kerisik dah sebati, masukkan santan. Biar api perlahan. Sentiasa kacau.

5. Dah pecah minyak masuk isi kerang dengan daun kunyit..

6. Masukkan garam. Siap

Resepi Rendang Kerang

Kredit Sumber Noor Ashila 



Instagram

Zaza Iman. Theme by STS.