Memaparkan catatan dengan label OTHERS. Papar semua catatan
Memaparkan catatan dengan label OTHERS. Papar semua catatan

Upin Ipin Keris Siamang Tunggal 2020

Upin Ipin Keris Siamang Tunggal 2020


Setelah sekian lama akhirnya baru ada peluang untuk zaza tonton filem Upin Ipin Keris Siamang Tunggal ni. Orang lain dah tengok lama tapi zaza baru dapat tengok. Memang dah lama sangat mengidam nak layan cerita Upin Ipin Keris Siamang Tunggal ni. Terus petang tadi langgan dekat Astro First dengan bayaran RM15.00  dan boleh ditonton selama 2 hari. Filem ini disiarkan selama 1 jam setengah. Bagi zaza terasa macam tak puas dan sekejap je masa..hahaaaa..kalau boleh panjangkan lagi sebab ralit betul tengok.

Bukan budak je suka, orang dewasa dan tua pun layan filem ni. Pada zaza la kan, Upin Ipin ni syoknya sebab berlatar belakangkan suasana keindahan kampung. Mengingatkan nostalgia zaman kanak-kanak dulu kala.

Upin Ipin Keris Siamang Tunggal

Sinopsis Upin Ipin Keris Siamang Tunggal

Cerita dimulakan dengan Tok Dalang yang meminta Upin dan Ipin membantu mengemas stor miliknya. Semasa hendak mengemas stor, Tok Dalang ada berpesan tentang satu keris pelik yang disimpannya. Datang pula rakan-rakan Upin Ipin untuk membantu sehinggalah mereka terjumpa keris tersebut. Mereka membaca mantera yang terdapat pada hulu keris dan secara tiba-tiba kawasan stor bergegar dan satu lubang terbentuk ( Batu Belah Batu Bertangkup ) sehingga menyebabkan Upin Ipin dan rakannya disedut sehingga membawa mereka ke alam lain. Alam tersebut adalah dunia Inderaloka. Semasa disedut Upin dan Ipin telah terpisah.

Inderaloka diperintah oleh Raja Inderaloka namun telah dibunuh oleh Raja Bersiong. Semasa di Inderaloka, Upin telah bertemu dengan Belalang semasa cuba menyelamatkan diri oleh serangga jadian Raja Bersiong. Pak Belalang pula dipanggil menghadap Raja Bersiong kerana Pak Belalang terkenal sebagai tukang tilik. Raja Bersiong mengarahkan Pak Belalang mencari Keris Siamang Tunggal.

Pak Belalang berlari ke rumah dan mengajak Belalang melarikan diri tetapi terkejut apabila melihat Upin dan rakan lain berada disitu. Secara tak sengaja hulu Keris Siamang Tunggal terjatuh dan apabila Pak Belalang melihat, Pak Belalang segera membawa Belalang, Upin dan rakannya melarikan diri melalui terowong rahsia dan mencari Nakhoda Ragam. Sebelum berpisah, Pak Belalang berpesan pada Belalang supaya jangan percaya dengan manusia yang mempunyai kesan terbakar pada tepi muka.

Ipin pula bersama sebahagian rakan lain telah terjatuh dan berjumpa dengan Mat Jenin. Mat Jenin telah mengambil sarung Keris Siamang Tunggal yang jatuh bersama Ipin. Mereka kemudian singgah makan pisang salai di kedai Ibu Tanggang. Beberapa kejadian berlaku dan secara tiba-tiba kawasan tersebut telah di serang oleh ikan todak.

Ipin dan rakannya melarikan diri sehinggalah sampai ke Pelabuhan Megah. Disitulah Ipin bertemu semula dengan Upin yang sedang menari ketika mendengar nyanyian lagu Keris Siamang. Rupanya yang menyanyikan lagu tersebut adalah Nakhoda Ragam. Siapakah Nakhoda Ragam sebenarnya? Dari mana pula asal usul Mat Jenin?

Dalam pengembaraan mereka bertemu pula dengan Bawang Merah. Disini bawang Merah telah menceritakan apa yang berlaku pada dirinya.

Banyak kejadian telah terjadi dan akhirnya berlakulah pertarungan Upin Ipin dan Mat Jenin dengan Raja Bersiong. Pada mulanya disangkakan Raja Bersiong telah tewas rupanya..

Kalau nak tahu kesudahannya kena la tengok. Memang ralit sangat dan pada zaza Upin Ipin Keris Siamang Tunggal memang antara animasi terbaik penuh aksi.

Berdasarkan watak boleh dilihat Upin Ipin Keris Siamang Tunggal ini menyelitkan kisah rakyat seperti Belalang dan Pak Belalang, Raja Bersiong,  Mat Jenin, Bawang Merah Bawang Putih, Kisah Si Tanggang yang disumpah menjadi batu, Kisah Singapura di langgar Ikan Todak dan beberapa lagi. Betul-betul mengimbas cerita zaman kanak-kanak dulu.





CONTINUE READING
Zaza Iman
0 Comments

Kempen Cerahi Kehidupan Bersama TOP Bantu Anak Orang Asli Kembali ke Sekolah Dengan Selamat

Kempen Cerahi Kehidupan Bersama TOP Bantu Anak Orang Asli Kembali ke Sekolah Dengan Selamat



Kempen Cerahi Kehidupan Bersama TOP Amalkan Norma Baharu Bantu Anak Orang Asli Kembali ke Sekolah Dengan Selamat. Dengan peningkatan kes COVID-19 di Malaysia dan peralihan pembelajaran dalam talian, kanak-kanak tidak sabar ingin kembali ke sekolah pada tahun 2021. Namun wabak Covid-19 yang telah menjejaskan ekonomi negara terutama dalam kalangan pelajar Orang Asli telah membantutkan rancangan mereka untuk kembali ke sekolah.

TOP, pemenang anugerah Platinum Putra Brand Award 2019 bagi kategori produk keperluan rumah, kini kembali dengan kempen amal ‘Cerahi Kehidupan Bersama TOP’ dengan matlamat menyediakan kelengkapan kembali ke sekolah bagi 364 orang pelajar Orang Asli di Pahang, Perak dan Johor bagi sesi persekolahan tahun 2021.

Bagi mengurangkan risiko kanak-kanak ini dijangkiti COVID-19, TOP akan menyumbang dua pelitup muka kain guna semula di samping kelengkapan kembali ke sekolah seperti pakaian seragam baharu, kasut, stoking, beg sekolah, set alat tulis, pensil warna dan buku latihan untuk setiap kanak-kanak. Sumbangan ini bertujuan menyuntik semangat kanak-kanak ini untuk hadir ke sekolah dan meringankan beban kewangan ibu bapa mereka serta meyakinkan ibu bapa ini bahawa anak-anak mereka dilindungi daripada pandemik. 

Kempen Cerahi Kehidupan Bersama TOP Bantu Anak Orang Asli Kembali ke Sekolah Dengan Selamat
Senyuman mesra dari pelajar SK Kudong, Johor, sekolah Orang Asli berprestasi tinggi yang telah menerima pelbagai penghargaan antaranya Sekolah Orang Asli terbaik, PIBG terbaik, PIBK terbaik, Pra-sekolah terbaik dan Surau Sekolah terbaik.

Selama lima tahun ia berlangsung, kempen ini telah membantu kira-kira 2,500 orang kanak-kanak berumur antara 7 ke 17 tahun dari 79 komuniti yang memerlukan termasuk Orang Asli, NGO anak yatim dan anak dari keluarga ibu bapa tunggal.

Dengan kerjasama JAKOA, TOP telah menyenarai pendek sekolah yang dihadiri sepenuhnya oleh pelajar Orang Asli dari komuniti yang paling terjejas mata pencarian mereka akibat pandemik, di samping meraikan kepelbagaian, pencapaian dan ketabahan komuniti ini. Tiga buah sekolah rendah Orang Asli yang menerima kelengkapan kembali ke sekolah adalah SK Kampung Kudong, sebuah sekolah Orang Asli berpretasi tinggi di dalam hutan simpan di Bekok Johor; SK Pos Dipang di Jeram, Perak yang telah mempamerkan semangat kental dalam pemulihan selepas tanah runtuh, banjir dan tragedi lain; dan SK Terisu di Cameron Highlands, Pahang yang terpencil dan terjejas mata pencarian.

Dana akan dikutip menerusi sumbangan sebanyak RM0.30 dari jualan produk detergen TOP di pasaraya TESCO dan TESCO Online dari 1 Disember ke 31 Disember 2020. JAKOA akan menghantar kelengkapan kembali ke sekolah ini kepada komuniti Orang Asli menjelang 15 Januari 2021 sebelum bermulanya penggal persekolahan yang baharu.

Kempen Cerahi Kehidupan Bersama TOP Bantu Anak Orang Asli Kembali ke Sekolah Dengan Selamat
Pelajar dari SK Pos Dipang, Perak gembira bermain bowling kelapa.

TOP dari Lion Jepun tekenal dengan konsep kehidupan yang bersih menyeluruh dengan menggalakkan cucian pakaian yang lebih bersih, selesa dan kesejahteraan hidup yang lebih baik menerusi inovasi teknologinya. TOP Micro-Clean dengan teknologi Anti-Sebum menanggalkan kotoran ketara dan kotoran yang tidak kelihatan dengan berkesan.

“Populasi Orang Asli merupakan antara yang paling terjejas mata pencarian akibat COVID-19. Dalam kerjasama kami dengan JAKOA, kami telah mengenalpasti penambahan pelitup muka jenis kain boleh guna semula sebagai satu cara untuk membendung penularan COVID-19 dengan melindungi kanak-kanak dan pada masa yang sama meringankan beban kewangan keluarga mereka.”

TOP memasukkan pelitup muka tiga lapis guna semula dengan penapis tersedia dalam saiz kanak-kanak ke dalam kelengkapan kembali ke sekolah kerana pelitup muka jenis ini tahan lama dan ekonomi dalam jangka masa panjang berbanding pelitup muka jenis pakai buang. Sebagai melengkapkan usaha kelestarian ini, TOP akan menyumbang serbuk pencuci TOP Super Hygienic kepada setiap keluarga Orang Asli bagi menyediakan serbuk pencuci berprestasi tinggi yang boleh membersihkan pakaian mereka dengan lebih sempurna termasuk pakaian seragam sekolah dan pelitup muka kain.

“Serbuk pencuci TOP Super Hygienic Powder dan cecair pencuci TOP Odour Buster Liquid Detergent amat sesuai digunakan terutamanya pada musim pandemik kerana formulasi anti bakterianya mampu menghapuskan 99.9% bakteria* untuk perlindungan maksimum dan ia juga mempunyai wangian anti peluh berprestasi tinggi bagi menghilangkan bau hapak, bau peluh dan menanggalkan sebum yang terperangkap. Kempen ini telah mendapat sambutan baik pengguna TOP selama lima tahun kebelakangan ini. Kami berharap mereka akan terus menyokong ‘Cerahi Kehidupan Bersama TOP’ pada tahun ini kerana keperluan kali ini lebih memerlukan,” kata Pengurus Pemasaran Southern Lion Sdn Bhd (Bahagian Penjagaan Fabrik) Cik Ling Ai Li. 

Kempen Cerahi Kehidupan Bersama TOP Bantu Anak Orang Asli Kembali ke Sekolah Dengan Selamat
Pelajar Orang Asli di SK Terisu, Pahang gembira bila bersama.

Kempen Cerahi Kehidupan Bersama TOP Bantu Anak Orang Asli Kembali ke Sekolah Dengan Selamat
Dari 1 Disember hingga 31 Disember 2020

Kempen ini selaras dengan Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-2025 yang menekankan pemulihan nasib pelajar Orang Asli menerusi kerjasama antara kerajaan dan swasta dalam mendekati ibu bapa dan komuniti bagi mengubah sistem pendidikan. Ia juga tepat pada masanya di saat negara sedang dilanda gelombang ketiga COVID-19.

“Pandemik yang melanda ini secara tidak langsung memberi kesan yang mendalam terhadap masyarakat Orang Asli. Ada keluarga yang berasa bimbang dengan kesihatan anak-anak mereka kerana tidak mampu membeli pelitup muka, namun tidak mahu anak-anak ketinggalan dalam bidang akademik. Pembelajaran secara dalam talian agak sukar bagi komuniti ini yang tiada sambungan internet dan peranti elektronik yang diperlukan di rumah malah guru-guru perlu menghantar kerja rumah terus ke rumah para pelajar. Komuniti Orang Asli dan JAKOA mengalu-alukan sokongan rakyat Malaysia terhadap kempen kembali ke sekolah ‘Cerahi Kehidupan Bersama TOP’

dan penambahan pelitup muka kain guna semula yang pasti akan membantu melindungi kanak-kanak, memberi keyakinan dan meringankan beban ekonomi ibu bapa,” kata Ketua Pengarah JAKOA, Prof Juli Edo.

Semasa tempoh kempen dari 1 hingga 31 Disember 2020, produk detergen TOP akan ditawarkan pada harga istimewa di semua pasar raya TESCO dan TESCO online. 

Kempen Cerahi Kehidupan Bersama TOP Bantu Anak Orang Asli Kembali ke Sekolah Dengan Selamat
Sesuai untuk basuhan baju seragam sekolah dan pelitup muka, menghapuskan 99.9% bakteria dan bau hapak.

Untuk maklumat lanjut, layari http://www.southernlion.com.my atau hubungi talian khidmat pelanggan di 1800-88-0133.

Cerahi Kehidupan Bersama TOP 2015 hingga 2019
Kempen Cerahi Kehidupan Bersama TOP Bantu Anak Orang Asli Kembali ke Sekolah Dengan Selamat




CONTINUE READING
Zaza Iman
1 Comments

Cucuk-Cucuk Pantai Lido : Tempat Makan Baru Di Temerloh

Cucuk-Cucuk Pantai Lido : Tempat Makan Baru Di Temerloh


Assalamualaikum,

Walaupun zaza duduk area berdekatan Temerloh tapi zaza memang kurang tahu sangat area sini. Kalau keluar dan ikut waze pun kadang tu still tak jumpa tempat yang nak dituju. Macam tu juga dengan tempat makan. Dah sampai bandar Temerloh tu barulah terhegeh nak google tempat makan best kat Temerloh..hahaaa..

Banyak rupanya tempat makan yang baru dan best ada dekat Temerloh ni dan antara salah satu yang zaza singgah adalah dekat Cucuk-Cucuk Pantai Lido.

Cucuk-Cucuk Pantai Lido : Tempat Makan Baru Di Temerloh

Zaza pergi dengan kawan zaza, blogger cik renex Macam biasa dia je la pemandu yang bawa zaza kemana-mana..terima kasih cik renex sebab sudi bawa zaza makan kat sini. Jarak rumah kami bukan dekat tau..sejam juga nak sampai semata-mata nak ambil zaza..

Cucuk-Cucuk Pantai Lido ni dibuka pada jam 5 petang hingga 11 malam. So zaza sampai kat sini dalam jam 5.30 petang.

Kat area sekitar sini pun ada port lawa tau nak ootd. Sebelum singgah makan sini, macam biasalah sempat lagi zaza ootd hahaaa..

Oklah, sampai je kat sini, ada beberapa menu makanan yang zaza cuba antaranya Cucuk-Cucuk, Tauhu Bakar, Set Talam Menyandor, Laicikang Telur Puyuh dan ABC.

Cucuk-Cucuk Pantai Lido : Tempat Makan Baru Di Temerloh

Apa tu Cucuk-Cucuk?

Ala Cucuk-Cucuk tu makanan macam bebola ikan, hotdog, tauhu, isi ketam dan banyak lagi yang dicucuk dengan lidi tu.

Harga Cucuk-Cucuk ni berbeza mengikut warna batang lidi.

  • RM 1.00 ( Batang tiada warna )
  • RM 2.00 ( Batang warna merah )
  • RM 5.00 ( Batang warna hijau )

Cucuk-Cucuk ni boleh dimakan begitu saja atau lebih enak dimakan bersama kuah. Kuah pula ada tiga jenis iaitu,

Kuah:

  • Kuah Sup + Sos Istimewa
  • Kuah Rojak
  • Kuah Yong Taufu
So zaza cuba kesemua kuahnya. Zaza suka kuah yong tau foo tu.. lagi pun agak lama dah zaza tak makan yong tau foo sejak pasar malam kat tempat zaza dah berubah ni, susah dah nak cari sebab banyak peniaga lama dah tak ada kat situ. Jadi bila dapat makan Cucuk-Cucuk ni dengan kuah yong tau foo dapat lah feeling-feeling nikmati yong tau foo.

Cucuk-Cucuk Pantai Lido : Tempat Makan Baru Di Temerloh

Cucuk-Cucuk Pantai Lido : Tempat Makan Baru Di Temerloh

Yang ini pula Cucuk-Cucuk dengan kuah sup. Kalau budak-budak kecil memang suka makan ber sup ni kan. Ditambah dengan sos istimewa. Campurkan je sos istimewa dan kacau.

Cucuk-Cucuk Pantai Lido : Tempat Makan Baru Di Temerloh

Tauhu Bakar

Hidangan kedua zaza cuba adalah Tauhu Bakar. Harganya cuma RM6.00 je. Zaza sebenarnya tak berapa makan tauhu tapi zaza cuba juga. Ranggup dan kuah rojak pun sedap.

Bagi pengemar Tauhu boleh la cuba menu ini.

Cucuk-Cucuk Pantai Lido : Tempat Makan Baru Di Temerloh

Set Talam Menyandor

Hidangan ke tiga yang zaza cuba adalah Set Talam Menyandor. Kenapa nama menyandor? agaknya sebab bila makan set ni memang buat perut betul-betul kenyang dan terus rasa nak menyandor kat kerusi kot. Macam bersandar kat kerusi lah. Tu tekaan zaza lah. Mungkin ada maksud lain kan..tapi...ini adalah set yang paling zaza suka.

Kenapa suka sangat? Sebab ada petai hehe..zaza ni hantu petai tau. So keje zaza mengutip petai je sampai licin.

Set Talam Menyandor ni harganya RM18.90 sahaja. Dalam ini ada Nasi, Ikan Bakar Petai
( Siakap/Talapia ), Air Asam Jawa, Ikan Masin Bulu Ayam, Ulam, Tembikai, Air Sirap atau Teh O Ais.

Ikan Bakar dia memang sedapppp..tambah cicah dengan air asam jawa dan ada ikan masin. Memang puas lah makan. Bagi zaza Set Talam Menyandor ni boleh berkongsi 2-3 orang ( dewasa sorang dengan budak-budak).  

Next time kalau singgah lagi boleh la ajak family pula makan set ni.

Cucuk-Cucuk Pantai Lido : Tempat Makan Baru Di Temerloh

Laicikang Telur Puyuh & ABC

Untuk menghilangkan rasa dahaga, zaza cuba Laicikang Telur Puyuh dan ABC. Ini adalah pertama kali zaza jumpa Laicikang bubuh Telur Puyuh tau. Laicikang ni sedap. Puas juga minum sebab mangkuknya pun besar.

Selain Telur Puyuh, ada banyak campuran bahan lain macam kacang, cincau, buah longan, biji selasih dan beberapa lagi.

Harga Laicikang Telur Puyuh ni cuma RM5.00 je.

Cucuk-Cucuk Pantai Lido : Tempat Makan Baru Di Temerloh

Selepas rasa Laicikang, zaza cuba ABC dia pula. Harga pun sama juga RM5.00 je semangkuk. Zaza memang suka ABC. Kalau keluar makan makan-mana kedai makan, memang selalu pesan ABC je..

Cucuk-Cucuk Pantai Lido : Tempat Makan Baru Di Temerloh

So pada korang yang berdekatan atau ada yang nak singgah Temerloh, boleh la cuba port makan baru ni. Suasana pun meriah dan seronok nak melepak. Harga semua makanan pun berbaloi juga.

Cucuk-Cucuk Pantai Lido : Tempat Makan Baru Di Temerloh

Cucuk-Cucuk Pantai Lido : Tempat Makan Baru Di Temerloh

Cucuk-Cucuk Pantai Lido : Tempat Makan Baru Di Temerloh

LOKASI :

CUCUK-CUCUK PANTAI LIDO
DYNATON BUKIT ANGIN
( Sebaris Cozyshack cafe, Belakang Rotarium Steamboat )

Waktu Operasi : 5.00 petang hingga 11.00 malam. Dibuka setiap hari.

Tel : 012 -961 6350

Instagram : @ccpl_temerloh




CONTINUE READING
Zaza Iman
8 Comments
Guardian bakal Agih 15,000 Botol Cecair Pembasmi Kuman Bantu Golongan Memerlukan

Guardian bakal Agih 15,000 Botol Cecair Pembasmi Kuman Bantu Golongan Memerlukan



Pandemik Covid-19 telah mengubah cara hidup kita dan mengancam beberapa golongan terutamanya golongan rentan dan yang memerlukan.

Menyedari hakikat bahawa kita perlu menjaga diri kita (#KitaJagaKita) dan sebagai warga korporat yang prihatin dan bertanggungjawab secara sosial, Guardian Malaysia telah memulakan satu kempen amal untuk melengkapkan golongan yang memerlukan dan pelanggan-pelanggan setianya dengan cecair pembasmi kuman - satu kemestian - agar kebersihan diri mereka dapat dikekalkan untuk kekal selamat.

Anna Ng, Pengarah Pemasaran Runcit, Guardian Health And Beauty, Malaysia dan Singapura berkata:

“Kami menyedari betapa penting dan perlunya untuk memastikan tangan kekal bersih dalam usaha membasmi penyebaran Covid-19. Selain daripada pelanggan-pelanggan setia kami, tiada golongan yang lebih rentan daripada golongan yang kurang bernasib baik dan yang memerlukan, seperti warga emas dan kanak-kanak di rumah-rumah kebajikan. Kempen ini merupakan satu cara untuk membantu memastikan kedua-dua golongan tersebut dan para pelanggan kami memiliki cecair pembasmi kuman yang efektif untuk mencuci tangan mereka dan mengekalkan kebersihan.” 

Guardian bakal Agih 15,000 Botol Cecair Pembasmi Kuman Bantu Golongan Memerlukan

“Dikenali sebagai kempen ‘Guardian Healthy Beauty from the Heart’, kami akan mengagihkan 15,000 botol cecair pembasmi kuman tersebut kepada para pelanggan dan 14 buah rumah dan organisasi kebajikan di seluruh Malaysia serta akan menggalakkan pelanggan untuk turut terlibat dalam usaha amal ini,” tambah beliau.

Untuk permulaan, Guardian Malaysia akan mengagihkan kira-kira 3,000 botol cecair pembasmi kuman ke beberapa organisasi amal terpilih bermula awal bulan Disember.

“Bermula 16 Disember, kami akan memulakan inisiatif ini di stor-stor kami dimana pelanggan yang berbelanja sebanyak RM40 dan ke atas dalam satu resit bakal menerima satu botol cecair pembasmi kuman percuma.

“Mereka mempunyai pilihan untuk mendermakan botol cecair pembasmi kuman tersebut ke rumah atau organisasi kebajikan terpilih dalam negeri masing-masing dimana stor Guardian berada.

“Apa yang perlu dilakukan adalah untuk mengimbas kod QR pada poster kempen yang dipaparkan di stor tersebut dan menyerahkan botol itu semula kepada kakitangan kami yang kemudiannya akan mengumpulkan botol-botol tersebut untuk diedarkan ke organisasi amal yang telah dikenal pasti di negeri mereka. Kami telah memperuntukkan 12,000 botol cecair pembasmi kuman bagi tujuan ini,” jelas Anna. 

Guardian bakal Agih 15,000 Botol Cecair Pembasmi Kuman Bantu Golongan Memerlukan

Kempen dalam stor akan berlangsung selama seminggu bermula 16 Disember sehingga 20 Disember 2020 atau sehingga kehabisan stok.

“Kami amat menggalakkan para pelanggan yang datang ke stor untuk turut serta dalam menjayakan usaha amal ini kerana inilah masanya untuk kita saling menjaga antara satu sama lain,” tambah Anna.

14 rumah dan organisasi kebajikan yang telah dikenal pasti untuk menerima cecair pembasmi kuman adalah:


Johor
Calvary Victory Centre,
Bangunan PKK 3, Education Hub Persisiran Sutera Danga 1,
Sutera Utama,
81300 Skudai, Johor

Kedah
Pusat Jagaan Orang Tua dan OKU D’Zenith Homes,
372, Jalan Tiong, off Jalan Badlishah,
08000 Sungai Petani Kedah.

Kelantan
Rumah Kebajikan Anak Yatim dan Dhuafa (Lilbanat) Siti Aminah,
Kg. Baru Luar, Pasir Pekan,
16250 Tumpat, Kelantan.

Melaka
Rumah Anak Yatim Miskin (PAYASUM),
KM 18, Paya Rumput Jaya,
76300 Sungai Udang, Melaka.

Negeri Sembilan
Persatuan Kebajikan Vinashini,
10M, Batu 4 ½, Jalan Kuala Sawah, Mambau,
70300 Seremban, Negeri Sembilan.

Pahang
Rumah Puteri Anak Yatim & Fakir Miskin Baitul Husna,
Lot 132, Kampung Pelindung Beserah,
26100 Kuantan Pahang.

Guardian bakal Agih 15,000 Botol Cecair Pembasmi Kuman Bantu Golongan Memerlukan

Perak
Pusat Jagaan Anak Anak Yatim dan Miskin Nurul Iman
Plot 359, Lorong Dato, Off, Jalan Dato Manjoi,
30020 Ipoh, Perak.

Perlis
Pertubuhan Kebajikan Anak Yatim Perlis,
Kompleks Penyayang Dr Siti Hasmah, Jejawi Dalam
02600 Arau, Perlis.

Penang
Silver Jubilee Home For The Aged,
Jalan Sungai Dua,
11700 Pulau Pinang.

Sabah
Bukit Harapan,
Jalan Tuaran Bypass, Menggatal,
88450 Kota Kinabalu, Sabah.

Sarawak
The Salvation Army Children's Home,
138 Jalan Uplands,
93200 Kuching, Sarawak.

Guardian bakal Agih 15,000 Botol Cecair Pembasmi Kuman Bantu Golongan Memerlukan


Selangor
SHELTER Home for Children,
No. 9, 1st floor, Jalan Barat,
46200 Petaling Jaya, Selangor.

Terengganu
Pusat Jagaan Rumah Kebajikan Anak-anak Yatim Al-Hijrah,
Lot 4972, Taman Alam, Perdana Binjai,
24000 Kemaman, Terengganu.

Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur
Pusat Jagaan Kanak-kanak WP,
No.9 Jln 9/39, Taman Petaling,
52100 Kepong K.L.







CONTINUE READING
Zaza Iman
2 Comments

My Ayam Ketuk Is The Town KL,Selangor and Negeri Sembilan

My Ayam Ketuk Is The Town KL,Selangor and Negeri Sembilan




Ayam Ketuk Is The Town KL,Selangor and Negeri Sembilan

MY AYAM KETUK today announced Couple Combo Set and Family Combo Set, a new addition to its menu. Couple Combo Set and Family Combo Set meal are made special for two and for four to six-person, where we are offering a new way for Malaysians to enjoy the food with partner, family or, friends

Ayam Ketuk Is The Town KL,Selangor and Negeri Sembilan

“These combos are specially made for everyone who loves to enjoy the food with their companion so that they will have the best experiences and memories with us!” said Mr. Fairul, Business-owners of MY AYAM KETUK.

Ayam Ketuk Is The Town KL,Selangor and Negeri Sembilan

“We always received a lot of tags, mentions and, shares from our customers that they are enjoying our food. We love to be a part of our customers’ daily life routine by providing them good food and good experience with us”.

  • Features and benefits of Couple Combo Set and Family Combo Set include:
  • Each Couple combo set or Family combo set will receive free drink for each of the meal.
  • Free ala-carte “Kobis Goreng” when dine-in at any of our franchise

Just snap, tag and share us on Facebook and Instagram to redeem the free drinks and free ala-carte “Kobis Goreng”

Couple Combo RM 21.80 – Set for 2 people

Ayam Ketuk Is The Town KL,Selangor and Negeri Sembilan


Couple Combo RM 43.60 – Set for 4 people

Ayam Ketuk Is The Town KL,Selangor and Negeri Sembilan


Couple Combo RM 65.40 – Set for 6 people

Ayam Ketuk Is The Town KL,Selangor and Negeri Sembilan

Couple Combo Set and Family Combo Set will be available starting 15th December 2020, at a starting price from RM21.80 to RM65.40. For more information on Combo Set or Menu Set, visit us on Facebook and Instagram @myayamketuk. 

About MY AYAM KETUK


Started in December of 2019 and previously known as Ayam Ketuk 3 Jempol, we are moving forward to rebrand our name to My Ayam Ketuk so that it will have a fresh yet trendy name to bring it globally. Furthermore, with the slogan of “Free Unlimited Refill “Nasi & Sambal”, we are obviously wanted to give our customers unlimited good food experiences. Our food ranges between RM9.90 to RM11.90 where it is affordable and reasonable for everyone to come, taste and, repeat. #MAK2020 #rasaikepedasansebenar #hanyauntukyangberanisahaja

For more information, visit us on

Facebook : https://www.facebook.com/myayamketuk

Instagram : https://www.instagram.com/myayamketuk
















CONTINUE READING
zaza
0 Comments
Tonton Online Drama Beri Sedikit Waktu Episod 1-15

Tonton Online Drama Beri Sedikit Waktu Episod 1-15


Tonton Online Drama Beri Sedikit Waktu Episod 1-15. Sebenarnya zaza memang dah kurang tengok drama cinta-cinta melayu ni cuma adalah baru-baru ini zaza ternampak beberapa scene pendek drama Beri Sedikit Waktu lakonan Zara Zya dan Akasha dekat facebook. Terus macam tertarik nak tonton online.

Tapi zaza start tengok dari episod 12 hingga 15 je..macam ni la zaza..tak suka nak tengok mula episod..terus lompat ke episod nak last-last tu..First time tengok pun dah rasa best nak-nak lakonan Zara Zya dan Akasha. Antara pelakon yang berkualiti dan berbakat besar di Malaysia.

Drama Beri Sedikit Waktu ini ditayangkan pada setiap Isnin - Khamis, jam 10malam di TV3.

Tonton Online Drama Beri Sedikit Waktu Episod 1-15

Drama Beri Sedikit Waktu mengisahkan Hananiah ( Lakonan Zara Zya ) yang merupakan isteri kepada Farhan ( Lakonan Shah Jazle ) telah diceraikan dengan talak satu. Alasan yang diberikan oleh Farhan kerana dia tidak sanggup lagi untuk bersama dengan Hananiah atau dipanggil Niya.

Mereka telah dikuarniakan seorang anak lelaki bernama Luqman yang berusia 5 tahun. Sele[as bercerai, Farhan ke rumah ibunya, Puan Faridah. Disana, Farhan telah menceritakan  pelbagai kisah buruk tentang Niya dan Puan Faridah mula membenci Niya.

Dalam diam rupanya Farhan telah berkahwin dengan Haryani ( lakonan Atikah Suhaime ). Niya pula hilang segalanya. Rumah tempatnya tinggal juga dilelong dan kerap dikejar penghutang akibat dari sikap Farhan yang suka berhutang. Hal ini menyebabkan Niya merasa tertekan dengan kehidupannya.

Niya cuba berusaha mencari pekerjaan sehinggalah Niya dipertemukan dengan Sofia ( lakonan Farisya Irwayu ) yang merupakan kakak kepada Imran ( lakonan Aqasha ).

Akhirnya Niya diberi peluang oleh Sofia untuk bekerja sebagai pembantu rumah kepada Imran. Semasa menjadi pembantu rumah, Imran melayan Niya dengan endah tak endah dan sering cepat berasa marah kerana Imran menghidap penyakit OCPD ( Obsessive Compulsive Personality Disorder ) tanpa diketahui oleh Niya.

Niya dan Luqman pula sebenarnya menetap di bilik stor belakang rumah Imran tanpa pengetahuan Imran.

Imran pula pantang rumah bersepah atau barang tidak tersusun pasti akan marah Niya. Adakala Imran jadi panik mujurlah ada seorang sahabatnya yang selalu ada dengannya.

Semakin lama, Niya menjadi seorang yang tabah. Imran pula telah mula menyukai Niya tapi sering diganggu oleh Myra yang mencintai Imran.

Imran juga berusaha mendapatkan rawatan dengan doctor untuk memulihkan keadaanya demi cintanya pada Niya kerana sedar penyakitnya itu boleh menghalang hubungan mereka.

Farhan pula telah terkantoi dengan Haryani kerana telah menipunya. Haryani menuntut cerai.

Suatu hari Farhan datang ke rumah Niya dan memujuk untuk merujuk semula demi Lukman. Siapakah yang akan Bersama Niya? Siapakah yang Lukman akan pilih untuk menjadi ayahnya?

Korang kena tonton sebab ada juga scene-scene kelakar yang membuatkan korang happy nak layan cerita ni.

Antara pelakon lain yang turut terlibat dalam drama ini seperti Laila Nasir, Puteri Lofea, Adik Rayyan Nur Iman, Man Raja Lawak, Shyrim, Ummar Dzarif, Ayrana Amani dan Ain Sufia.




















CONTINUE READING
Zaza Iman
0 Comments

Bagaimana Aplikasi Penghantaran Makanan Dalam Talian Boleh Bantu Pulihkan Perniagaan Sewaktu PKP Ini?

Bagaimana Aplikasi Penghantaran Makanan Dalam Talian Boleh Bantu Pulihkan Perniagaan Sewaktu PKP Ini?


Perkhidmatan perhantaran makanan pada era masa kini sememangnya mmpunyai permintaan yang cukup tinggi terutamanya bila berlakunya keadaan wabak pandemik.

Selain dapat membantu orang ramai yang kehilangan kerja, ia juga membantu menjana ekonomi buat peniaga-peniaga kedai makanan yang turut terkesan dengan wabak koronavirus.

Dengan adanya aplikasi penghantaran makanan ia memudahkan orang membeli makanan dan barang keperluan tanpa perlu keluar rumah dan tak perlu bersesak. Tambahan pula musim PKP yang membataskan pergerakan semua orang.

Cuma adakala pastinya terasa rindu dengan keadaan pemandangan orang ramai membanjiri kedai atau rindu suasana melepak dengan keluarga atau rakan-rakan sambil berbual kan.

Bagaimana Aplikasi Penghantaran Makanan Dalam Talian Boleh Bantu Pulihkan Perniagaan Sewaktu PKP Ini?

Sebenarnya kan ada banyak sebab kenapa aplikasi penghantaran makanan dalam talian sangat diperlukan. Disini zaza senaraikan sikit beberapa sebab :

Membantu dalam Menjana Ekonomi Peniaga

Setiap hari semakin banyak permintaan orang membeli menerusi aplikasi penghantaran makanan. Jadi orang ramai tak perlu nak bersesak sekaligus dapat menjaga jarak sosial. Kita pun lebih mudah untuk mencari makanan dengan hanya klik sahaja.

Jadi ia amatlah membantu peniaga-peniaga untuk menjual makanan mereka dan menjana ekonomi seperti sebelum berlakunya pandemik dan pkp ini.

Membantu agar Peniaga Makanan dapat Meneruskan Operasi

Apabila berlakunya pandemik dan pkp, banyak peniaga makanan yang terpaksa menutup kedai mereka. Hal ini sudah pastinya membimbangkan mereka dan menjejaskan pendapatan. Tapi dengan adanya aplikasi penghantaran makanan ini telah membantu supaya perniagaan mereka dapat terus beroperasi seperti biasa.

Servis Penghantaran Makanan Basah dan Runcit

Selain dari menyediakan makanan yang dimasak, aplikasi penghantaran makanan juga turut menyediakan servis penghantaran makanan basah dan runcit ke rumah. Zaza sendiri pun masa datang rumah kakak di KL dan malas sangat nak keluar ke pasaraya sebab jauh, jadi zaza membuat pesanan membeli melalui aplikasi sahaja. Lagi mudah dan jimat masa sekaligus membantu peniaga memulihkan perniagaan mereka.

Peniaga Dapat Memperkenalkan Kedai Makan Mereka

Penggunaan aplikasi penghantaran makanan ini ternyata boleh membantu peniaga makanan memperkenalkan menu-menu makanan yang mereka sediakan kepada orang ramai. Kerana dalam aplikasi tersebut, peniaga makanan boleh mempromosikan gambar makanan dan harga. Jadi sangat mudah untuk bantu buat yang berada jauh untuk mendapatkan makanan yang ditawarkan.


Bagaimana Aplikasi Penghantaran Makanan Dalam Talian Boleh Bantu Pulihkan Perniagaan Sewaktu PKP Ini?

Buat peniaga baru atau lama yang masih belum menggunakan perkhidmatan penghantaran makanan ni, zaza cadangkan untuk anda menggunakan platform servis online food delivery  dari Foodpanda Sebuah platform perkhidmatan penghantaran makanan yang mudah dan selamat untuk digunakan. Lagi pula ia antara yang sangat popular di Malaysia. Jadi ambillah peluang ini dalam membantu menambahkan pendapatan anda pada musim pkp ini.





CONTINUE READING
Zaza Iman
0 Comments

Lampu Hiasan 3D Led Moon Light Lamp

Lampu Hiasan 3D Led Moon Light Lamp


Assalamualaikum,

Apa aktiviti korang buat bila kat rumah? Zaza bila ada masa lapang lebih suka baca buku atau layan kucing kesayangan. Sekali sekala buat aktiviti mengemas bilik bila datang mood rajin. Lately, zaza tengok ramai rakan-rakan zaza habiskan waktu lapang mereka dengan buat deco halaman rumah dengan pokok-pokok bunga yang dibeli dekat nurseri. Cantik je bila tengok halaman dan dalam rumah mereka dihiasi pokok-pokok bunga yang indah.

Btw, hari tu zaza ada ternampak seorang influencer ni share pasal lampu galaxy light. Memang lawa gila lah. Korang google je galaxy light tu apa..sure nanti terpengaruh nak beli mehmeh.. atau korang boleh check out dekat Shopee : Galaxy Light banyak gilaaaa..harga pun tengah offer murah.

Selain dari galaxy light, ni ada satu lagi lampu hiasan untuk bilik tidur iaitu 3D Led Moon Light Lamp.

Lampu Hiasan 3D Led Moon Light Lamp

3D Led Moon Light Lamp ni kecil comel je. Sesuai letak kat meja dan boleh la feeling-feeling tengok cahaya bulan waktu malam kan? Dulu selalu berangan duduk tepi pantai sambil tengok cahaya bulan yang indah haha..berangan je kan! Haa sekarang boleh lah realisasikan berangan tu walaupun hanya duduk dalam bilik.

3D Led Moon Light Lamp ni datang dengan 3 saiz iaitu 8cm, 12cm dan 18cm. Harga antara RM17.90 ke RM29.50 mengikut saiz. Memang murah je kan..

Lampu Hiasan 3D Led Moon Light Lamp

Memancarkan 2 pilihan warna iaitu putih dan kuning. Menggunakan bateri yang tertanam di dalamnya. So kalau dah habis guna dan untuk cas makan masa 3 jam untuk penuh.

3D Led Moon Light Lamp ni boleh guna untuk jangka masa antara 5 jam hingga 20 jam mengikut pada kecerahan yang digunakan.

Dalam packaging pembelian ni apa yang korang akan dapat adalah :
  • Lampu Hiasan 3D Led Moon Light Lamp
  • Wooden Mount Wood Base
  • Usb Power Cable
  • English Manual
Lampu Hiasan 3D Led Moon Light Lamp

Kalau korang nak dapatkan Lampu Hiasan 3D Led Moon Light Lamp  ni boleh buat pembelian terus dekat seller Shopee GADGETKUSTORE Dalam tu seller juga ada tunjukkan macam mana cara guna..



CONTINUE READING
Zaza Iman
1 Comments
realme makes a remarkable history as they ranked 2nd in Malaysia and achieved 50 million sales

realme makes a remarkable history as they ranked 2nd in Malaysia and achieved 50 million sales



realme makes a remarkable history as they ranked 2nd in Malaysia and achieved 50 million sales

According to Counterpoint's Q3 2020 smartphone shipment report two weeks ago, young brand realme grew 132% QoQ in Q3 2020, becoming the world’s fastest brand to hit 50million shipments since inception. The youngster-focused and online-centric brand, realme has grown rapidly in South East Asia since it entered the market in Q4 2018. In the SEA region, realme grew by 196% YoY and 47% QoQ, demonstrating clear leadership in key countries including the Philippines, Malaysia, Indonesia, Thailand, and Vietnam, solidifying its top-5 position in the region. The Counterpoint’s Q3 2020 Quarterly Smartphone Market Monitor has reported that the team in realme Malaysia achieved 50% QoQ growth and ranked as Top 2 Smartphone Brand in Malaysia market compared to other SEA countries.

realme makes a remarkable history as they ranked 2nd in Malaysia and achieved 50 million sales

“realme has been winning tens of millions of fans globally and has become a leading choice smartphone brand for many younger consumers. Inevitably, the COVID-19 pandemic has caused negative effects to the global smartphone industry, such as supply chain disruption, delayed market demand, and reduced consumer confidence. During this period, we expect consumers to shift more towards the mid and budget smartphone segments, opting for value-for-money products. This is the price range where realme has a clear competitive edge with strong product offerings,” commented by Flora Tang, Research Analyst at Counterpoint on realme’s significant growth in Q3

Flora added that, “According to our observation, realme continued the aggressive product launch plan in 2020 despite the pandemic’s shadow, bringing fresh air to the market with realme 6/6 Pro/6i series, realme X3/X3 SuperZoom, the new narzo series, and various models within the realme C series. These models, with premium features such as multiple cameras, AI-capable chipsets, long battery life, and stylish form factors, have received positive feedback among consumers from various SEA countries including Indonesia, Philippines, Malaysia, Thailand, Vietnam, and more”.

“According to the recent 2020 e-Conomy report launched by Google, Bain and Temasek, more than 1 in 3 digital service users are new because of the pandemic. And we expect Malaysia's Internet economy to grow 3X to reach $30B in 2025. Mobile connectivity will serve an important role to our economic trajectory, and I am pleased to see realme Malaysia continuing to be an important enabler in this ecosystem by launching delightful products on their YouTube channel. As recently as September and October, realme phones were one of the top 10 trending Google searches in Malaysia in those months. Thank you realme Malaysia and congratulations on an amazing milestone to be proud of,” said Marc Woo, Managing Director of Google Malaysia.

realme Malaysia caters the demand of online purchase while practising contactless delivery through its e-commerce platforms during the pandemic period. Last week, realme has just recently achieved tremendous sales growth as compared to Double 11 in 2019.

"It has been a pleasure to witness how realme has further widened its digital presence in Lazada Malaysia and become one of the fastest-growing LazMall brands this year in the Mobile & Tablets category. We look forward to continuing to achieve new milestones together!” said Sherry Tan, Chief Business Officer, Lazada Malaysia.

Regional Managing Director of Shopee, Ian Ho also mentioned that “We are honoured to be realme's trusted e-commerce partner of choice. From smartphones to wearables, as well as health products and lifestyle offerings, realme’s wide range of products are loved by many Malaysians who shop on Shopee. This makes realme one of the best-selling mobile and gadget brands on the platform. Shopee congratulates realme on this new milestone that they have unlocked, and we look forward to exciting times ahead”.   

realme Malaysia would like to thank all the fans for their unconditional support and the team will keep the strong growth momentum by developing more products in various ranges for Malaysians to live a smarter lifestyle.

 

realme makes a remarkable history as they ranked 2nd in Malaysia and achieved 50 million sales


realme, a young and trendsetting technology company, has just been named by Counterpoint's Q3 2020 smartphone shipment report to be the fastest growing brand to reach the 50 million smartphone sales milestone surpassed Apple, Samsung and Huawei. Channeling the energy of youths and young professionals, who form the bulk of its fans and customers, realme leapfrogged global competitors to this achievement in merely nine quarters. In addition to this milestone, realme also recorded a history high level of quarterly shipments of 14.8 million and is the world’s fastest-growing brand in Q3 as it grew 132% QoQ for the quarter, gaining momentum and surpassing analysts expectations. 

According to Counterpoint, realme’s growth rate in shipments volume represents “the strongest growth momentum among major global OEMs”. realme accelerated to 50M sales because it enjoyed great success with youths and young people all over the world, with this segment of users making up most of its customer base. realme has gained a niche following amongst youths globally, given how diverse this user group is across countries and cultures. “realme grew to become one of the top 5, or even top 3, brands in its key markets, including India, Indonesia, Bangladesh, Philippines and some other Southeast Asian countries”, says Research Analyst Abhilash Kumar at Counterpoint. realme may shake up the position of the global top six industries players and become the industry’s biggest dark horse with the fastest growing rate in the world.

 

realme makes a remarkable history as they ranked 2nd in Malaysia and achieved 50 million sales

Source: Counterpoint Q3 2020 Global Smartphone Shipments Report

realme makes a remarkable history as they ranked 2nd in Malaysia and achieved 50 million sales

Source: Counterpoint Q3 2020 Global Smartphone Shipments Report

realme, whose slogan is ‘Dare to Leap’, adopts a strategy of selling leapfrog performance and trendy design-driven quality products that resonate with its young crowd at affordable and attractive price points. “With its efforts to bring the affordable yet premium-like products to consumers, as well as its ability to offer smooth digital shopping and after-sales services in different countries, realme has emerged as the most resilient brand during and after the pandemic crisis”, Research Analyst Abhilash Kumar commented on realme’s performance. realme’s trendsetting image and product reputation has contributed to building customer trust and brand awareness. 

“At realme, we live out our philosophy, which is to dare to leap into the forefront of innovation, design and product value, which is something young people can identify with,’ says Sky Li, realme’s CEO. Though young, realme has won five top international design awards and collaborated with world-class notable designers on its products through the realme Design Studio. 

realme has also delivered on technological innovation, being one of the first companies to utilize the Snapdragon 865/765G processor and introducing the 64MP camera on a phone. More importantly these innovations have enabled realme to introduce 5G-enabled smartphones to youths and young consumers, increasing its popularity and reputation in Malaysia and internationally. 

realme’s international team and DNA has enabled the company to grow quickly. Just like its young clientele, realme has taken risks to expand quickly to over 61 markets globally and is amongst the Top 5 brands in over 13 markets globally in just two years, ranking seventh globally. For young consumers, realme has expanded quickly to offer a variety of AI of Things (AIoT) products such as smart audio, visual and lifestyle products to complement their increasingly digitally connected lives. 

These products have also quickly become popular. In India, realme sold over 1 million smart individual audio devices, reaching first spot in market share in Q2 2020. So far, realme has released over 50 AIoT products in 2020, with plans to double it in 2021. Through realme, young people can dare to leap into the future, well-equipped to live life to the fullest.

realme makes a remarkable history as they ranked 2nd in Malaysia and achieved 50 million sales

Apart from that, realme Malaysia’s latest product line 'realme by narzo' has achieved its first amazing result on Lazada's 11.11 Biggest One-day Sale. The latest realme narzo 20 with the mission of “Entertainment for You” was ranked as No. 1 Best-selling New Smartphone in Lazada 2020 (1 Jan - 11 Nov 2020) and The Best-selling Smartphone Series in Lazada 2020 (1 Jan - 11 Nov 2020)

The total unit of realme smartphones sold yesterday has also led them to be the Top 4 Best-Selling Smartphone Brand on Lazada 11.11.


realme makes a remarkable history as they ranked 2nd in Malaysia and achieved 50 million sales

realme Malaysia also received tremendous results on Shopee as its sales growth has increased 5053% as compared to the Double 11 sales in 2019. 

This 11.11, realme was crowned No 1 for the following categories during Shopee 11.11 Big Sale as of 1 Jan until 11 Nov 2020:

-              No 1 Audio Brand

-              No 1 Wearables Brand

-              No 1 Mobile Accessories Brand

-              No 1 Best-Selling 8GB+128GB Smartphone

 

realme, a trendsetting brand is also recognised as the Top 4 Best-selling Health Care Brand with its realme Smart Scale that was launched in October.

realme makes a remarkable history as they ranked 2nd in Malaysia and achieved 50 million sales

The outstanding sales results of realme is a solid proof from Counterpoint Q3’s 2020 smartphone shipment report where realme was named as the fastest growing brand to reach 50 million smartphone sales milestone.

“We are truly grateful for the love and support from realme fans who dare to leap with us and contribute to the remarkable sales achievement of realme in both e-commerce platforms throughout the year. We are proud to announce that realme narzo 20 has achieved two best-seller titles on its first sale during Double 11 with Lazada. It is indeed a good start for realme narzo 20 series and we are committed to strive for the best and serve you better despite the pandemic and a challenging year for all of us,” said Tiffany Teh, Brand Manager of realme Malaysia. 

realme also recently recorded a history high level of quarterly shipments of 14.8 million and is the world’s fastest-growing brand in Q3 as it grew 132% QoQ for the quarter, gaining momentum and surpassing analysts expectations.

To find out more about realme’s events and promotions, do follow realme Facebook page as well as Instagram at @realmemalaysia.



CONTINUE READING
Zaza Iman
4 Comments

The Noor App : Aplikasi Alquran Player Terbaru Di Malaysia By Neelofa

The Noor App : Aplikasi Alquran Player Terbaru Di Malaysia By Neelofa


Assalamualaikum..

Rasanya ramai dikalangan kita memang ada install aplikasi untuk waktu solat dan dengar bacaan al Quran kan? Zaza sendiri pun memang menggunakan aplikasi dekat phone antaranya Muslim Pro dan al Muqri.

Tapi baru-baru ini kan agak kecoh mengenai aplikasi Muslim Pro dan ramai dah buang app tu. Dikatakan tak berapa nak selamat untuk digunakan. Dan dalam waktu yang sama juga, Neelofa, siapa tak kenal kan? kini bakal melancarkan aplikasi sendiri iaitu The Noor App.

The Noor App : Aplikasi Alquran Player Terbaru Di Malaysia By Neelofa


Foto : Neelofa

Rata-rata pengikut Neelofa pastinya tertunggu-tunggu pelancaran The Noor ini kerana ia merupakan sebuah aplikasi penganti kepada muslim pro.

Antara yang dikongsi oleh Neelofa mengenai The Noor adalah akan terdapat terjemahan bacaan Al Quran dalam pelbagai bahasa seperti Melayu, Indonesia, English, Tamil dan Mandarin.

Update Januari 2021

The Noor App : Aplikasi Alquran Player Terbaru Di Malaysia By Neelofa


Pelancaran The Noor App.  Bagi yang ingin download The Noor App boleh terus ke :


The Noor App : Aplikasi Alquran Player Terbaru Di Malaysia By Neelofa

The Noor App : Aplikasi Alquran Player Terbaru Di Malaysia By Neelofa

The Noor App : Aplikasi Alquran Player Terbaru Di Malaysia By Neelofa







CONTINUE READING
Zaza Iman
2 Comments

Ini Yang Perlu Anda Fikir Sebelum Membeli Kereta Terpakai

Ini Yang Perlu Anda Fikir Sebelum Membeli Kereta Terpakai



Siapa kat sini yang sedang merancang nak membeli kereta terpakai tapi risau sebab banyak risikonya? Kalau hendak beli kereta baru pula mungkin kewangan tak berapa ok dan agak mahal.

Zaza sendiri pun guna kereta ayah je buat masa ni tapi memang terdetik nak beli kereta sendiri nanti. Zaza pun baru mahir bawa kereta dalam kampung je. Kalau dekat jalanraya besar atau bandar memang tak berani lagi nak bawa sorang-sorang.

Pernah juga terfikir nak beli kereta terpakai. Kalau guna kereta ayah je selalu kesian pula sebab ayah pun guna setiap hari untuk kesana sini.

Ada juga servey sebelum ni pasal kereta. Kalau zaza tak kisah sangat kereta tu design macam mana janji elok, boleh tahan lama. Kereta biasa macam axia atau myvi pun tak apa. Zaza bukanlah gila sangat dengan kereta ni. Pada zaza asal boleh guna untuk ke sana sini pun dah bersyukur sangat.


Ini Yang Perlu Anda Fikir Sebelum Membeli Kereta Terpakai



Oklah, zaza nak share la sikit pada korang yang rancang nak beli kereta terpakai ni. Panduan ni pun untuk zaza juga kalau nak beli nanti. 

Panduan Untuk Beli Kereta Terpakai

1. Beli Ikut Kemampuan Dan Bajet

Perkara utama adalah bajet dan kemampuan. Misal kata bajet korang nak beli kereta Axia dalam harga RM25k je. So boleh la servey kereta Axia je. Bajet ni penting supaya kewangan tidak terbabas.

2. Buat Carian Online

Ada banyak laman yang menjual kereta terpakai. Jadi korang bolehlah buat servey dulu. Baca terperinci setiap penerangan dalam laman tersebut. Dalam masa sama boleh bertanya kepada rakan-rakan media sosial jika mereka pernah membeli kereta terpakai untuk mendapatkan lebih banyak info.

3. Cari Kenderaan Yang Usia Pengeluaran Bawah 5 Tahun

Zaza ada juga buat carian di beberapa laman. Jadi pada pembeli yang nak mengurangkan risiko kerosakan kereta, disyorkan untuk membeli kereta terpakai yang pengeluarannya tak lebih dari 5 tahun.

4. Buat Pemeriksaan Pada Badan Kenderaan

Kalau rasa tak mahir pasal kenderaan terutamanya perempuan, boleh bawa rakan lelaki untuk menemani bagi membuat pemeriksaan pada badan kereta. Biasanya orang lelaki lebih mahir dan tahu selok belok kenderaan. Jadi lebih selamat untuk mengelakkan dari ditipu oleh jurujual. Lakukan pemeriksaan di dalam dan luar kenderaan.Pastikan semua dalam keadaan yang baik dan selamat untuk digunakan.

5. Pandu Uji Kereta Yang Bakal Dibeli

Lakukan ujian pandu uji terlebih dahulu. Bawa kereta ke beberapa kawasan dan cuba lalu kawasan yang ada selekoh. Buat penelitian sama ada keluar bunyi atau tidak ketika memusingkan stereng kereta. Beri perhatian juga pada enjin dan tayar kereta.

6. Buat Perbandingan dengan Beberapa Kenderaan

Sebelum membeli, korang boleh membuat perbandingan dengan beberapa kereta lain ( model yang sama ). Bandingkan harga dan pandu uji supaya tak tersalah beli.

7. Pilih Kenderaan Mileage Rendah

Mileage adalah jarak perbatuan sesebuah kenderaan. Lagi jauh kereta bergerak, lagi cenderung untuk kereta mengalami kerosakan. Oleh itu, pilihlah kenderaan yang mileage rendah supaya kereta mampu bertahan lama.

8. Jangan Beli Kenderaan Yang Diubah Suai

Berhati-hati dalam membeli kenderaan terpakai kerana ada kemungkinan ia sudah diubah suai. Kenderaan yang terlalu banyak diubah suai kemungkinan tahap keselamatannya diragui kerana barang alat ganti yang digunakan mungkin dari kedai atau dipasang oleh orang yang tak bertauliah.

Ini Yang Perlu Anda Fikir Sebelum Membeli Kereta Terpakai

Membeli kereta terpakai bukanlah mudah. Banyak lagi sebenarnya yang perlu korang diambil tahu. Jangan terburu-buru. Sekurang-kurangnya ambillah masa lama untuk membuat servey agar korang tak menyesal dikemudian hari.

Korang juga boleh membuat carian beli kereta terpakai dekat Carsome. Carsome adalah salah satu perkhidmatan untuk membantu korang membeli kereta terpakai atau jika ingin menjual kereta lama pun boleh. Mereka menawarkan kenderaan yang berkualiti dan sememangnya dipercayai.

Jika korang juga sedang mencari kereta sedan terpakai, boleh tengok 7 kereta sedan ini yang terbaik di Malaysia https://www.carsome.my/news/item/7-kereta-sedan-terpakai-terbaik-di-malaysia




CONTINUE READING
Zaza Iman
10 Comments
[name=Zaza Iman] [img=//1.bp.blogspot.com/-8j45hR6olsE/Xln24i0ROfI/AAAAAAAAUzk/ROXuH0RAwwEp4ieukCmSm4vXZla9ebEVQCLcBGAsYHQ/s1600/100profile.jpg] [description=Hi, i am zaza. I love cat..dan makan makan...I also love photography but I have no skills about it. For any review please email me at zazaiman17@yahoo.com] (facebook=https//www.facebook.com/zazaxleshsophia) (twitter=Twitter Profile Url) (instagram=Instagram Profile Url) (bloglovin=Blogvin Profile Url) (pinterest=Pinterest Profile Url) (tumblr=Tumblr Profile Url)