Memaparkan catatan dengan label KEHIDUPAN. Papar semua catatan
Memaparkan catatan dengan label KEHIDUPAN. Papar semua catatan

Patut La Asyik Kantoi Je..Rupanya Doa Si Cemong

Patut La Asyik Kantoi Je..Rupanya Doa Si Cemong


Patut La Asyik Kantoi Je..Rupanya Doa Si Cemong

Hari ini saya kongsikan lagi cerita dari JOM MENGETOP - Dr.Tuah Iskandar al Haj. Ini kisah  Doa Si Cemong. Ha tahu tak sapa Cemong? ala..yang suka mengeow tu. Minta ikan je keje.

Cerita Dr.Tuah

Ada haiwan peliharaan ke? ada bela kucing? ada bela Iguana?ada bela ikan?

Kalau ada pastikan makan minum tak sangkut.

Jangan sampai ikan kebulur. Ni kucing parsi awak bela dalam sangkar pun tak bagi makan. Iguana pun sama.beri makan tunjuk kasih sayang.

Dengar sini, haiwan peliharaan pun ada nurani juga. dia boleh mendoakan kecemerlangan anda atau kejahanaman hidup anda.

Rasulullah saw bersabda :

Cukuplah seseorang itu berdosa, ia menahan makanan terhadap orang yang dibawah kuasanya. 

Apa yang kucing fikir anda tahu ke? Dan ingat semua makhluk yang teraniaya akan diberikan haknya di akhirat nanti. Tengok kucing. Kadang diam aje. Apa dia fikir? ha..entah-entah dia kata " apalah tuan aku ni? bela aku tapi asyik sepak terajang aku. Dia ingat aku ni batu ke? kayu ke? YA ALLAH timpakanlah bala padanya. Tak selamat dunia akhirat.

Patut la asyik kantoi je, belajar tak ok. kerja tak menjadi. entah-entah doa si Cemong kot.

ha..ada betul jugak kan kata Dr.tuah ni? jadi jom sayang menyayangi haiwan peliharaan kita, jangan haiwan perliharaan saja, haiwan-haiwan yang ada sekali kat semua muka bumi. Mana tahu diorang lah yang mendoakan kesejahteraan kita  kat dunia dan akhirat nanti. Kan?


CONTINUE READING
Zaza Iman
12 Comments

Tanda-Tanda Mati Dalam Husnul Khotimah

Tanda-Tanda Mati Dalam Husnul Khotimah



Tanda-Tanda Mati Dalam Husnul Khotimah. Zaza suka dengan ayat dalam sebuah buku motivasi dari Dr. Tuah Iskandar al Haj. Petikan berbunyi..

Kita Disuruh ingat selalu, kalau bernafas pagi hari, jangan ingat mesti sampai ke petang.Kita kan ibarat pemgembara.Tak selamanya berada disitu, tiba masanya akan berangkat jua.

Maksudnya kita semua akan pergi, pergi meninggalkan dunia dan entah apa yang akan terjadi di " sana " nanti.

Moga-moga mati kita nanti dalam Husnul Khotimah. Kita kena minta dan kena cari.

Tanda-Tanda Mati Dalam Husnul Khotimah

Antara tanda-tanda kematian dalam Husnul Khotimah - ( Dr.Tuah Iskandar al Haj : Buat Jangan Tak Buat )

1. Mengucap 2 kalimah syahadah ketika meninggal dunia

Rasulullah saw bersabda : sesiapa yang akhir kalimahnya mengucapkan Lailaahailallah maka dia dimasukkan ke dalam syurga ( Hakim )

2. Meninggal ketika dahinya berkeringat

Rasulullah bersabda : Matinya seorang mukmin adalah dengan berkeringat di dahinya ( Ahmad An-Nasai, at - Tarmidzi, Ibnu Majah, Ibnu Hibban, al-Hakim,dan  at- Thayalusi dari Abdullah bin Masud )

3. Mati pada malam Jumaat

Rasulullah saw bermaksud : Tidaklah seorang muslim itu wafat pada hari jumaat atau pada malam jumaat kecuali pastilah ALLAH menghindarinya dari seksa kubur ( Ahmad )

4. Mati syahid di medan perang

Tanda-Tanda Mati Dalam Husnul Khotimah

5. Mati dalam peperangan Fisabilillah

Rasulullah bersabda : Apa yang kalian kategorikan sebagai orang yang mati syahid di antara kalian? mereka menjawab : Wahai Rasulullah, yang kami anggap sebagai mati syahid adalah siapa saja yang mati terbunuh.

Maka Rasulullah menjawab : Sesiapa yang terbunuh di jalan ALLAH, yang mati sedang berjuang di jalan ALLAH, dan yang mati kerana penyakit kolera, yang mati kerana penyakit perut ( penyakit yang menyerang perut seperti busung lapar dan sejenisnya ), dialah syahid dan orang-orang yang mati tenggelam ( Muslim, Ahmad dan al- Baihaqi )

6. Perempuan yang meninggal kerana melahirkan anak

7. Mati kerana mempertahankan harta dari perompak

Siapa yang mati kerana mempertahankan hartanya ( dalam riwayat lain : sesiapa yang menuntut hartanya yang dirampas lalu dia terbunuh ) adalah syahid ( Bukhari, Muslim, Abu Daud, an -Nasa'i, at-Tirmidzi, Ibnu Majah dan Ahmad )

8. Mati dalam membela agama dan jiwa

Sesiapa mati terbunuh dalam membela hartanya. dia mati syahid. siapa saja yang mati dalam membela keluarganya, dia mati syahid. sesiapa mati dalam membela agama (keyakinannya ), dia mati syahid dan siapa yang mati mempertahankan darah (jiwanya) dia syahid.

9. Orang yang meninggal ketika mengerjakan amal soleh

Hanya beberapa tanda yang saya kongsikan disini, Moga-moga kita semua nanti mati dalam keadaan Husnul Khotimah.Penghujung yang baik.



CONTINUE READING
Zaza Iman
7 Comments

Taman Eco Rimba - Hutan Simpan Bukit Nanas Kuala Lumpur

Taman Eco Rimba - Hutan Simpan Bukit Nanas Kuala Lumpur


Taman Eco Rimba - Hutan Simpan Bukit Nanas Kuala Lumpur. Percutian 2 hari zaza baru ni adalah menikmati keindahan alam menghijau. Zaza memang suka dengan alam. rasa tenang.  So baru-baru ni semasa bercuti di Kuala Lumpur, zaza sempat datang ke Taman Eco Rimba di KL. Taman Eco Rimba ni adalah sebuah hutan simpan yang terletak di Bukit Nanas, Kuala Lumpur.

Zaza tiba dalam jam 110 pagi lebih. So suasana redup.. best je rasa. Tambahan lagi kat sini boleh juga buat sesi fotografi. 

Taman Eco Rimba - Hutan Simpan Bukit Nanas Kuala Lumpur
Sempat bergambar di atas jambatan gantung Taman Eco Rimba

Bila dah tiba di Taman Eco Rimba, perkara pertama adalah terus ke bahagian kaunter dan terus masuk je tempat ni.. free. tak perlu bayar apa-apa. dan misi menjelajah pun tiba..

Bagi zaza, ia adalah lokasi yang sangat best untuk melihat kehidupan tumbuh-tumbuhan.

Taman Eco Rimba - Hutan Simpan Bukit Nanas Kuala Lumpur
Dihadapan pintu masuk Taman Eco Rimba Bukit Nanas

Berjalan-jalan sekejap terus nampak jambatan. Agak teruja nak naik. Menang agak letih jugak menaiki tangga berpusing-pusing. Siap berpeluh-peluh lagi. Walaupun sampai ke tengahari dan cuaca panas..bagi zaza tak kisah. Asalkan happy bila dapat melihat suasana yang cukup mendamaikan ini.

Taman Eco Rimba - Hutan Simpan Bukit Nanas Kuala Lumpur
Amboi.. sempat lagi tu buat sesi fotografi kat sini..terima kasih buat jurugambar yang melayan kerenah zaza..

Taman Eco Rimba - Hutan Simpan Bukit Nanas Kuala Lumpur


Untuk pengetauan semua, Taman Eco Rimba ini cukup kaya dengan hidupan flora dan fauna. Ia merupakan sebuah kawasan Warisan Hijau Malaysia di Kuala Lumpur.

Hutan Taman Eco Rimba ini dikelaskan sebagai Hutan Dipterokarpa Pamah. Ini kerana Taman Eco Rimba mempunyai pelbagai spesis hidupan yang terdiri daripada Dipterokarpa dan Bukan Dipterokarpa.

Taman Eco Rimba - Hutan Simpan Bukit Nanas Kuala Lumpur

Taman Eco Rimba - Hutan Simpan Bukit Nanas Kuala Lumpur

Antara spesis Dipterokarpa adalah seperti Meranti Tembaga,Meranti Pa'ang, Meranti Kepong, Meranti Seraya,Meranti Batu, Keruing Bulu, Kapur dan merawan Siput Babi.

Manakala spesis Bukan Dipterokarpa  ialah Jelutong, Pulai, Kedondong dan Karas.

Banyak juga spesis-spesis yang zaza tak kenal. Pun begitu ia adalah satu ilmu yang baru zaza ketahui.

Taman Eco Rimba - Hutan Simpan Bukit Nanas Kuala Lumpur

Taman Eco Rimba - Hutan Simpan Bukit Nanas Kuala Lumpur
Cantiknya keindahan alam yang menghijau..

Taman Eco Rimba - Hutan Simpan Bukit Nanas Kuala Lumpur
Rasa nak pergi memanjat tangga lagi..

Taman Eco Rimba ini cukup unik kerana ianya merupakan satu-satunya hutan tropika dimana ia masih wujud di tengah bandar.

Ia juga meupakan satu kawasan hutan simpanan kekal yang tertua di Malaysia. Walaupun zaman telah banyak berubahan, keaslian hutan ini masih terpelihara.

Bagi zaza..kawasannya cukup terjaga dan besih.

Taman Eco Rimba - Hutan Simpan Bukit Nanas Kuala Lumpur

Taman Eco Rimba - Hutan Simpan Bukit Nanas Kuala Lumpur

Buat pengetahuan pembaca blog zaza yang bertanya di mana kawasan Taman Eco Rimba ni?ia terletak di tengah bandaraya Kuala Lumpur iaitu di antara jalan Ampang dan Jalan Raja Chulan. Ia diwartakan sebagai Hutan Simpanan Kekal pada tahun 1906. Taman Eco Rimba mempunyai keluasan 17.50 hektar dan sehingga kini ia mempunyai keluasan lebih kurang 9.3 hektar.

Taman Eco Rimba - Hutan Simpan Bukit Nanas Kuala Lumpur
Lima langkah mudah menyelamatkan hutan..

Bagi yang ingin masuk ke sini, untuk ingatan bersama adalah hendaklah mematuhi arahan papan tanda yang telah disediakan. kenderaan hendaklah diletakkan di tempat yang disediakan.

Sekiranya mahu masuk ke kawasan tertutup seeloknya hendaklah menggunakan khidmat jurupandu.. Bagi yang ingin mendaki dan bermalam pula perlu membuat permohonan.

Pastikan menjaga keselamatan dan harta benda sendiri. Sekiranya hilang pihak Taman Eco Rimba tidak bertanggungjawab.

Taman Eco Rimba - Hutan Simpan Bukit Nanas Kuala Lumpur
letih jugak la berjalan..berpeluh-peluh

Ada juga perkara-perkara yang tak boleh dilakukan sepanjang berada di kawasan Taman Eco Rimba ini.. antaranya seperti membuang sampah sesuka hati di kawasan merata tempat, memancing dan menebang atau menoreh pokok. Membuat vandalisme, membawa binatang peliharaan, melakukan perlakuan sumbang, memberi makanan kepada hidupan liar dan memburu.

Sila patuhi arahan yeee... :)

Taman Eco Rimba - Hutan Simpan Bukit Nanas Kuala Lumpur
Melihat seorang abang ni melukis..cantik sungguh. Sempat bersembang sekejap.

Taman Eco Rimba - Hutan Simpan Bukit Nanas Kuala Lumpur

Taman Eco Rimba - Hutan Simpan Bukit Nanas Kuala Lumpur

Taman Eco Rimba - Hutan Simpan Bukit Nanas Kuala Lumpur
Antara tumbuhan yang terdapat di kawasan Taman Eco Rimba

Taman Eco Rimba - Hutan Simpan Bukit Nanas Kuala Lumpur
Posing ala-ala seorang model... ;p

Taman Eco Rimba - Hutan Simpan Bukit Nanas Kuala Lumpur
Beberapa ekor monyet bermain bersama-sama kawannya..tak ajak zaza pun kan nyettt

Taman Eco Rimba - Hutan Simpan Bukit Nanas Kuala Lumpur

Taman Eco Rimba - Hutan Simpan Bukit Nanas Kuala Lumpur
Sebelum pulang..turunkan tandatangan, nama dan sedikit nota di dalam buku pelawat

Bagi yang ingin ke sini bolehlah datang dengan kenderaan sendiri atau menaiki pengangkutan awam. Terdapat bas dan teksi untuk korang ke Taman Eco Rimba. Untuk sampai ke sini adalah melalui Jalan Ampang, Jalan Gereja dan Jalan Raja Chulan.

WAKTU LAWATAN :

Bermula pukul 7.00 pagi sehingga 7.00 petang setiap hari
Pusat Maklumat dibuka bermula jam 9.00 pagi sehingga 5.00 petang

Masuk adalah PERCUMA

Antara kemudahan yang disediakan disini seperti Surau, Tandas, Track, Pondok, Pusat Maklumat, Padang dan Dewan. 

Manakala antara tarikan yang terdapat di Taman Eco Rimba adalah seperti Taman herba,hidupan liar, trecking,denai, burung dan lain-lain.

Untuk keterangan lanjut mengenai Taman Eco Rimba boleh la menghubungi

JABATAN PERHUTANAN SEMENANJUNG MALAYSIA
Forestry Department Peninsular Malaysia
Jalan Sultan Salahuddin
50660 Kuala Lumpur

Tel : 03 2026 4741
Faks : 03 2692 5657
Careline : 1-800-88-5776


CONTINUE READING
Zaza Iman
13 Comments

Kuala Lumpur Upside Down House

Kuala Lumpur Upside Down House


Kuala Lumpur Upside Down House. Selepas penat naik turun tangga melawat Hutan Simpan Taman Eco Rimba [klik] zaza terus melihat satu lagi tempat iaitu Kuala Lumpur Upside Down House ( Rumah Terbalik Kuala Lumpur )

Kuala Lumpur Upside Down House ni baru dibuka..Ini adalah rumah terbalik pertama yang ada di Kuala Lumpur dan ia dikatakan tertinggi di Malaysia kerana ada 2 tingkat.

Mudah je nak kesini kerana  Kuala Lumpur Upside Down House terletak berhampiran Menara Kuala Lumpur - KL TOWER.

Masa ke sini zaza hanya sempat mengambil gambar di luar kawasan je.. tak sempat nak masuk kerana perlu segera ke tempat lain.

Beberapa koleksi gambar sempat diambil semasa zaza berada di sana.

Kuala Lumpur Upside Down House
Bergambar dekat signboard luar Kuala Lumpur Upside Down House

Kuala Lumpur Upside Down House
Dihadapan sebuah rumah yang terbalik.. cantik sangat dengan sentuhan warna yang menceriakan

Kuala Lumpur Upside Down House
Cantik sangat kawasan rumah ni.. 

Kuala Lumpur Upside Down House
Kereta Morris 1974

Sebaik tiba disini dan untuk masuk, korang perlu melalui bawah pintu gerbang kereta Morris 1974 yang diletakkan terbalik.

Mengikut sumber dari facebook Kuala Lumpur Upside Down House, kereta Morris 1974 ini adalah original ( classic) dan bukannya plastik. Bagaimanapun semua peralatan kereta tersebut telah ditanggalkan.

Kuala Lumpur Upside Down House

Kuala Lumpur Upside Down House

Kuala Lumpur Upside Down House
Rasa macam model pulak.. ;p

Apa yang boleh korang buat dekat sini adalah mengambil gambar, mengambil video dan juga rumah ini betul-betul terbalik bukan shoplot.

Memandangkan zaza tak masuk ke dalam, so tak dapatlah zaza nak kongsikan gambar bahagian dalamnya. Pun begitu korang boleh je tengok banyak lagi gambar di facebook rasmi Kuala Lumpur Upside Down House

Bagi yang nak datang..boleh la ke sini bersama keluarga ataupun rakan-rakan.

Waktu operasi adalah dari 9.00 pagi sehingga 7.00 malam

HARGA TIKET MASUK

Dewasa : RM15.00 sahaja ( MYKAD )
Kanak-kanak : RM10.00 sahaja ( MYKAD )

Dibuka setiap hari dari ISNIN sehingga AHAD


CONTINUE READING
Zaza Iman
7 Comments
[name=Zaza Iman] [img=//1.bp.blogspot.com/-8j45hR6olsE/Xln24i0ROfI/AAAAAAAAUzk/ROXuH0RAwwEp4ieukCmSm4vXZla9ebEVQCLcBGAsYHQ/s1600/100profile.jpg] [description=Hi, i am zaza. I love cat..dan makan makan...I also love photography but I have no skills about it. For any review please email me at zazaiman17@yahoo.com] (facebook=https//www.facebook.com/zazaxleshsophia) (twitter=Twitter Profile Url) (instagram=Instagram Profile Url) (bloglovin=Blogvin Profile Url) (pinterest=Pinterest Profile Url) (tumblr=Tumblr Profile Url)