Resepi Ayam Masak Merah Ala Kenduri

 

Resepi Ayam Masak Merah Ala Kenduri. Memang kesukaan ramai kan masakan ayam masak merah macam ni. Sekali makan memang teringat-ingat kesedapan ayam masak merah. 

Kali ini zaza terjumpa resepi dari Kak Azlina Ina. Mesti korang kenal kan kak Azlina ina ni. Memang suka share pelbagai resepi untuk pengikut dia.

Bolehlah nanti belajar masak guna resepi ini. Jom tengok resepi mudah Ayam Masak Merah Ala Kenduri

Resepi Ayam Masak Merah Ala Kenduri


Ayam Masak Merah Kenduri

1/2kg kacang tanah goreng dan kisar kasar

Ayam 3 ekor
potong basuh dan goreng dgn garam kunyit

Blend Bahan-bahan berikut :
30 tangkai cili kering
5 ulas bawang putih
2 labu bawang merah besar
blend kan sebati

Cara Masak :

  1. Ketuk kan serai 2 tangkai dan Tumis dengan 1 cawan minyak
  2. Dah naik bau masukkan bahan yang di blend tadi
  3. Dah garing sikit masuk kan 2 labu bawang besar hiris kasar
  4. Masuk 1 botol cili sos
  5. 1/2 botol sos tomato
  6. 1/2 cawan gula kasar ( kalau tak nak manis kurangkan sikit )
  7. Masuk ayam dan gaul rata
  8. Tambah sedikit air dalam secawan
  9. Biarkan mendidih, masuk kan kacang tanah tadi
  10. Gaul kan dan boleh tambah perisa dan garam
  11. Akhir sekali masukkan sedikit air asam jawa dan sayur campur
  12. Bagi cantik, done muah sedap mabeles

Kredit Azlina Ina


Instagram

Zaza Iman. Theme by STS.