Lafaz Niat Puasa Ramadan dan Sebulan

Lafaz Niat Puasa Ramadan dan Sebulan | Assalamualaikum, pejam celik dah hampir nak menuju bulan Ramadan dah kita. Rasa tak sabar kan nak berpuasa. Apa persediaan yang korang dah buat sempena nak ramadan ni? zaza baru je beli telekung baru. Lama dah nak tukar telekung lama yang dah bertahun guna.

Btw, selalu zaza niat je puasa sebulan tapi setiap hari akan tetap baca niat puasa. harian.

Oklah, Zaza nak kongsikan lafaz niat puasa ramadan dan niat puasa sebulan sebagai rujukan untuk diri sendiri atau rakan-rakan semua.

Lafaz Niat Puasa Ramadan dan Sebulan


Lafaz Niat Puasa Ramadan


Nawaitu Sauma Rghodin An Ada’ie Fardhi Shahri Ramadana Hazihissanati Lillahi Taala

Maksudnya : Sahaja aku berpuasa pada esok hari disebabkan menunaikan fardu bulan Ramadhan pada tahun ini kerana Allah Taala


Lafaz Niat Puasa Ramadan dan Sebulan


Lafaz Niat Puasa Sebulan


Nawaitu Souma Syahri Ramadhana Kul’lihi Lil’lahi Ta’ala

Maksudnya : Sahaja Aku berpuasa keseluruhan pada bulan Ramadan kerana Allah Ta’ala


Kelebihan Dan Fadhilat Berpuasa Di Bulan Ramadan

Dalam surah Al - Baqarah ( Ayat 183 dan 185 ), Allah berfirman :

"Wahai orang-orang beriman, Kamu diwajibkan berpuasa sebagimana yang diwajibkan ke atas orang-orang yang dahulu daripada kamu, supaya kamu bertakwa".

Oleh itu wajib bagi kita umat Islam untuk berpuasa. Bulan ramadan adalah bulan yang mulia dan banyak kelebihan dan fadilatnya.

  • Pintu langit dibuka
  • Pintu-pintu syurga di buka
  • Mereka yang berpuasa akan mendapat balasan syurga
  • Orang yang berpuasa dimakbulkan permintaanya oleh Allah SWT
  • Orang yang berpuasa mendapat 2 kegembiraan iaitu semasa berbuka dan apabila bertemu dengan Allah pada hari kiamat kelak
  • Orang yang berpuasa mendapat peliharaan Allah Swt
  • Orang yang berpuasa dengan sempurna dijanjikan mahligai yang indah di syurga
  • Setiap kali sujud orang yang berpuasa, dikurniakan 1700 kebajikan, dibinakan mahligai di syurga dan 70,000 malaikat memohon keampunan baginya dari pagi hingga petang

Sumber : Jabatan Agama Islam Selangor

Semoga kita semua diberi kesihatan yang baik sepanjang mengerjakan ibadah puasa nanti. Banyakkan berdoa dan berpuasalah seikhlas-ikhlasnya. Amin.




Terbaru Lebih lama