Resepi Mee Kuah atau Mee Rebus | Menu Buka Puasa


Selain laksa, zaza memang penggemar masakan mee macam mee goreng basah, mee hailam, mee kari atau mee rebus. Kalau keluar kemana-mana dan singgah makan, zaza selalu pilih laksa penang makanan utama, tapi jika tak ada barulah zaza akan pilih masakan mee goreng basah atau yang lain-lain tu.

Btw, walaupun zaza bukanlah orang yang pandai sangat masak, tapi zaza suka simpan resepi-resepi yang orang share. So nanti boleh lah cuba-cuba masakkan.

Kali ini zaza nak share resepi mee kuah atau mee rebus ( yang biasa zaza sebut ) hasil perkongsian dari Fazirawati Che Isa yang telah mencecah 2.6k perkongsian di facebooknya, Sekali tengok terus rasa mengidam nak buatkan!

Resepi Mee Kuah atau Mee Rebus | Menu Buka Puasa

Resepi Mee Kuah atau Mee Rebus oleh Fazirawati Che Isa

Bahan-Bahan :

1 labu bawang putih
1 sd besar lada hitam
Ayam/udang/sotong/daging ~pilihan
Sawi /tomato/ladamerah
Mee kuning /bihun /kueh teow ~pilihan

Cara Masak :

1. Tumis bawang putih dan lada hitam yang ditumbuk hingga naik bau
2. Masukkan lauk pilihan dan kacau
3. Masukkan air untuk jadikan kuah. Air bergantung pada jumlah mee
4. Dah menggelegak, perasakan dengan gula dan garam. Jika nak masukkan bahan perasa pun boleh juga ya.
5. Masukkan mee kuning  ( basuh mee dan sejat )
6. Masukkan terus sayur pilihan. Biarkan mee dan sayur lembut  dan menggelegak

Resepi Mee Kuah atau Mee Rebus | Menu Buka Puasa

7. Hidangan siap.

Senang je kan? So lepas ni boleh la buat untuk ramadhan nanti. Kalau tak ada idea dah nak masak menu apa untuk berbuka atau sahur, sekali sekala masak mee kuah atau mee rebus pun sedap kan.

Selamat Mencuba. Kredit Foto dan Resepi : Fazirawati Che Isa



Zaza Iman
3 Comments

3 ulasan:

[name=Zaza Iman] [img=//1.bp.blogspot.com/-8j45hR6olsE/Xln24i0ROfI/AAAAAAAAUzk/ROXuH0RAwwEp4ieukCmSm4vXZla9ebEVQCLcBGAsYHQ/s1600/100profile.jpg] [description=Hi, i am zaza. I love cat..dan makan makan...I also love photography but I have no skills about it. For any review please email me at zazaiman17@yahoo.com] (facebook=https//www.facebook.com/zazaxleshsophia) (twitter=Twitter Profile Url) (instagram=Instagram Profile Url) (bloglovin=Blogvin Profile Url) (pinterest=Pinterest Profile Url) (tumblr=Tumblr Profile Url)