Langkau ke kandungan utama

SOCIAL MEDIA

Buku Teruntuk Langit Yang Bercanda By Mustaqim Jiwa

Sabtu, Mei 14, 2022


Buku Teruntuk Langit Yang Bercanda By Mustaqim Jiwa

****

Assalamualaikum,

Apa khabar semua? Semoga sihat dan ceria selalu. Zaza nak tanya, kalau dekat laman sosial siapa yang korang suka ikuti? Kalau ditanya pada zaza selain beberapa artis, zaza juga amat suka mengikuti beberapa motivator kegemaran zaza. Antaranya Dr. Tuah Iskandar, Hilal Asyraf, Alif Teega dan Mustaqim Jiwa. 

Untuk kali ini, zaza nak kongsi mengenai motivator Mustaqim Jiwa dan bukunya bertajuk Teruntuk Langit Yang Bercanda.

Sebelum ni zaza sering ikuti Mustaqim Jiwa atau nama pena Jiwa,  dekat twitter. Zaza pun tak ingat dah sejak bila suka follow Jiwa ni tapi setiap status dan kata-kata motivasi, puisi memang kena dengan jiwa zaza. Menusuk kalbu la orang kata..sampai la selalu nampak Jiwa ni share beberapa buku yang ditulis. Masa tu belum tergerak hati lagi nak beli.

Kemudian zaza ikuti pula dirinya dekat instagram. Banyak kata-kata indahnya turut zaza kongsi dekat laman instagram zaza. Sampailah satu hari tu zaza ternampak Alif Teega ada buat review bukunya iaitu Teruntuk Langit Yang Bercanda. Terus zaza rasa macam terpana tau dengan ayat puisi yang dibaca oleh Alif iaitu :


Jika kamu rasa kecewa
Jangan beratkan jiwa
untuk tidak berdoa.

Kerana kecewa
tanpa berdoa,
sama seperti mematahkan
hatimu buat kali kedua.


Berdoa itu
ialah cara kamu,
gantung segala harapanmu
di tempat yang pasti.

Bila dengar je Alif baca puisi ni..deep gila rasa tau.. time tu juga lah zaza terus order Buku Teruntuk Langit Yang Bercanda ni.

Buku Teruntuk Langit Yang Bercanda by Mustaqim Jiwa


Buku Teruntuk Langit Yang Bercanda

Kalau baca tajuk pun dah memang best. Paling zaza suka sebab cover bukunya tu cantik. Siapa yang design tu? Tahniah! walaupun simple tapi buatkan zaza berkenan nak dapatkannya.

Buku ini berbentuk puisi  yang mengetengahkan kekecewaan dan kesedihan di dalam hati namun memberikan semangat dan harapan pada kita untuk bangkit kembali untuk kehidupan yang lebih baik.

Di dalam buku ini juga diselitkan lukisan indah dan juga ruang kosong yang boleh diletakkan gambar kesukaan. Amat sesuai sekali jika ingin menjadikan hadiah buat yang tersayang atau teman-teman.

Cuma ada sedikit beberapa perkataan yang zaza tak pernah dengar dan kurang faham contohnya pengunakan kata dalam puisi ini,

Sekalipun
jika aku telah menjadi
seorang tuna netra
aku tetap tahu 
kehadiranmu
hanya dengan....sambung


So perkataan tuna netra tu yang kurang faham..bila zaza search dekat google maksudnya buta. Mungkin penulis boleh tulis dibahagian bawah maksud perkataan tersebut.

Buku Teruntuk Langit Yang Bercanda by Mustaqim Jiwa

Buku Teruntuk Langit Yang Bercanda by Mustaqim Jiwa

Antara ayat-ayat yang menarik hati zaza,

Kamu sering bertanya mengapa hidup ini sentiasa penuh liku ujian? Mengapa ada hari menjadi kejam dengan mengambil sesuatu yang belum lagi bersedia untuk dilepaskan? Ada hari pula yang berisi kejutan dengan menghadirkan sesuatu yang tak rela dijemput.

Jawab aku; itu kerana kehidupan ini ada peraturan yang mesti terus berjalan. Setiap apa yang berlaku di dalam hidup ini, mirip dengan pergerakan semesta. Kerana semesta itu ialah manifestasi kehidupan.

Seperti di waktu malam, ada kalanya dia membisudan adakalanya dia berlagu. Ada malam dia kesunyian dan ada malam dia ditemani bintang. Seperti siang, adakalanya dia.... sambung

Kalau nak tahu isi keseluruhan, korang kena belilah buku ni okayyy..

Foto : Nukilan Biruni

Profile Penulis

Mustaqim Jiwa atau dikenali sebagai Serban Putih dan kini menggunakan nama pena Jiwa adalah anak kelahiran Singapura. Jiwa merupakan seorang penulis dan public figure yang menyebarkan mesej positif salam rona aestetik.

Buku pertamanya adalah "Daielogy" yang diterbitkan pada 2016. Kemudian menerbitkan buku kedua bertajuk "Terlena Di Salah Syurga "

Pada tahun 2019, Jiwa telah menerbitkan buku "Ketika Hati Berfatwa" dibawah terbitan sendiri iaitu Nukilan Biruni. Buku Ketika Hati Berfatwa telah dicalonkan sebagai MPH Best of 2019 dan memasuki carta MPH BestSeller lebih 10 kali.

Buku Teruntuk Langit Yang Bercanda by Mustaqim Jiwa
Foto : Nukilan Biruni

Buku ini boleh dibeli di website : www.nukilanbiruni.com

Setiap pembelian, korang boleh pilih nak beli buku sahaja atau sekali dengan balutan ( Vintage Bookwrap ). Kalau sekali balutan ada pertambahan harga.





Nantikan review buku : Ketika Hati Berfatwa

Buku Yang Menarik Untuk Dibaca :













4 ulasan


Hello!

I'm zaza iman, blogging since 2012. like photography, sometime i read book, sometime i like travel..masih menulis blog cuma kadangkala jiwa menulis itu telah menjauh ~ jan 2024 ~ for any collaboration can emel me here : zazaiman17@yahoo.com , thanks.

view this blog!