Patut La Asyik Kantoi Je..Rupanya Doa Si Cemong


Patut La Asyik Kantoi Je..Rupanya Doa Si Cemong

Hari ini saya kongsikan lagi cerita dari JOM MENGETOP - Dr.Tuah Iskandar al Haj. Ini kisah  Doa Si Cemong. Ha tahu tak sapa Cemong? ala..yang suka mengeow tu. Minta ikan je keje.

Cerita Dr.Tuah

Ada haiwan peliharaan ke? ada bela kucing? ada bela Iguana?ada bela ikan?

Kalau ada pastikan makan minum tak sangkut.

Jangan sampai ikan kebulur. Ni kucing parsi awak bela dalam sangkar pun tak bagi makan. Iguana pun sama.beri makan tunjuk kasih sayang.

Dengar sini, haiwan peliharaan pun ada nurani juga. dia boleh mendoakan kecemerlangan anda atau kejahanaman hidup anda.

Rasulullah saw bersabda :

Cukuplah seseorang itu berdosa, ia menahan makanan terhadap orang yang dibawah kuasanya. 

Apa yang kucing fikir anda tahu ke? Dan ingat semua makhluk yang teraniaya akan diberikan haknya di akhirat nanti. Tengok kucing. Kadang diam aje. Apa dia fikir? ha..entah-entah dia kata " apalah tuan aku ni? bela aku tapi asyik sepak terajang aku. Dia ingat aku ni batu ke? kayu ke? YA ALLAH timpakanlah bala padanya. Tak selamat dunia akhirat.

Patut la asyik kantoi je, belajar tak ok. kerja tak menjadi. entah-entah doa si Cemong kot.

ha..ada betul jugak kan kata Dr.tuah ni? jadi jom sayang menyayangi haiwan peliharaan kita, jangan haiwan perliharaan saja, haiwan-haiwan yang ada sekali kat semua muka bumi. Mana tahu diorang lah yang mendoakan kesejahteraan kita  kat dunia dan akhirat nanti. Kan?


Zaza Iman
12 Comments

12 ulasan:

  1. Kita mesti sayang cheming sesangat... Jgn abaikan dia kan....

    BalasPadam
  2. ada sorang kawan dia bela sugar glider, tapi dia jenis geram dan picit SG tu sampai SG tu berbunyi kuat (entahlah nasihat pun tak endah, mental agaknya)...

    BalasPadam
  3. zaza pasni boleh jadi macam dr.Tuah:)
    rajin bagi tips motivasi...
    keep it up.

    BalasPadam
  4. dah lama saya tak bagi minum ikan saya.. huhu

    BalasPadam
  5. kucinglag nur paling syg..hehehe

    BalasPadam
  6. Lepas ni setiap pagi kena hai ikan dalam akuarium. Baru dapat result sepiyem okay en! :D

    BalasPadam
  7. mcm butang.. suka dok dlm mesin basuh

    BalasPadam
  8. Klu tak bagi mkn kat haiwan kesianlah ,buat apa bela klu tak bagi mkn

    BalasPadam
  9. Good motivation for us..Thanks zaza sharing kata kata motivasi ni

    BalasPadam
  10. bagus perkongsian Zaza ni...teringat pulak teman dekat oyen.. sedih rasa oyen dah hilang.. sebelum tu selalu marah2 dia sebab kencing merata.. sekarang dah rindu sangat dengan oyen.. Allah.. harap oyen balik la rumah.. mama rindu oyen...='(

    BalasPadam

[name=Zaza Iman] [img=//1.bp.blogspot.com/-8j45hR6olsE/Xln24i0ROfI/AAAAAAAAUzk/ROXuH0RAwwEp4ieukCmSm4vXZla9ebEVQCLcBGAsYHQ/s1600/100profile.jpg] [description=Hi, i am zaza. I love cat..dan makan makan...I also love photography but I have no skills about it. For any review please email me at zazaiman17@yahoo.com] (facebook=https//www.facebook.com/zazaxleshsophia) (twitter=Twitter Profile Url) (instagram=Instagram Profile Url) (bloglovin=Blogvin Profile Url) (pinterest=Pinterest Profile Url) (tumblr=Tumblr Profile Url)