Jumaat, Oktober 20, 2017

Resepi Cucur Nasi Viral, Pernah Dengar? Sedap Beb..

Resepi Cucur Nasi Viral, Pernah Dengar? Sedap Beb.. Cucur Nasi? Zaza pun tak pernah dengar tapi viral hari ini perkongsian resepi Cucur Nasi dari rakan facebook iaitu Kak Haja Salleh..

Setakat dari semalam dan hari ini,sebanyak 2.1K perkongsian di laman facebook. Tak sangka kan nasi pun boleh dibuat cucur yang sedapp rupanya..

Kak Haja juga turut berkongsi resepi mudah untuk membuat Cucur Nasi ni..boleh la korang cuba pula..

Resepi Cucur Nasi Viral, Pernah Dengar? Sedap Beb..

Bahan-bahan yang perlu disediakan : 

Nasi -2 cawan
Air - 2 cawan
Tepung gandung - 2 cawan
Daun sup
Ikan bilis satu mangkuk
Bawang besar - 1 biji
Bawang putih -3 biji
Cili merah - 1 biji

Cara Membuat :

1. Kesemua bahan di atas di blendkan

** Blend nasi, air, ikan bilis dan cili merah dulu
Lepas itu barulah masukkan tepung, bawang dan daun sup

2. Masukkan garam secukup rasa
3. Siap untuk digoreng

Resepi Cucur Nasi Viral, Pernah Dengar? Sedap Beb..

Resepi Cucur Nasi Viral, Pernah Dengar? Sedap Beb..

Resepi Cucur Nasi Viral, Pernah Dengar? Sedap Beb..

Zaza pun dah cubalah time cuti nanti..petang-petang pekena dengan kopi atau milo panas..memang umppp..

Boleh tengok video ringkas dari kak Haja >>> klik  RESEPI CUCUR NASI 




Selasa, Oktober 17, 2017

Resepi Patpet Udang Temurun Dari Thai

Resepi Patpet Udang Temurun Dari Thai. Sejak selalu tengok pelbagai jenis masakan kat group Masak Apa Hari Ini..macam-macam resepi ada... bagus juga group masakan macam ni sebab boleh belajar memasak dan sentiasa up to date.

Kali ni zaza tertarik dengan resepi turun temurun keluarga dari Thai dari pemilik akaun facebook Husni Azni..sebab nyaa ada petai..zaza ni memang hantu petai tau..resepi yang dikongsikan pun mudah cuma zaza belum berkesempatan nak try buat lagi..

So kat sini nah zaza share Resepi Patpet Udang Temurun Dari Thai

Resepi Patpet Udang Temurun Dari Thai
Kredit Foto - Husni Azni


RESEPI PATPET UDANG TEMURUN DARI THAI

Bahan-bahan yang perlu disediakan : 
Bawang Merah
Bawang Putih
Halia
Lengkuas
Serai
Cabai Melaka
Cili Merah
Cili Kering Siam
Lada Hitam
Belacan

Masukkan sedikit air kemudian kisar kesemua bahan diatas
( Sukatan untuk bahan seperti gambar dibawah )

Resepi Patpet Udang Temurun Dari Thai

Cara Masak :

1. Panaskan minyak dan tumis bahan kisar tadi sampai pecah minyak.
Jika kering masukkan sedikit air
2. Masukkan daun limau purut yang dicarik-carik 2 helai.
3. Masukkan garam, gula dan perasa secukupnya
( Kalau yang suka rasa lemak-lemak boleh letakkan sedikit santan cair setengah cawan )
Bagi resepi ini, Husni Azni tak letak pun..dan resepi ini agak pedas sedikit
4. Masukkan udang dan masukkan pula petai
( Nak letak kacang panjang atau terung pipit pun boleh juga )
5. Akhirnyaaaa...siapp dah boleh hidang makan bersama keluarga..

Selain udang, boleh juga gunakan ayam. 
Kalau ayam seeloknya goreng terlebih dahulu barulah lebih sedap.. Selamat mencuba

**Sangat menyelerakan..kalau zaza masak nanti nak letak petai banyak-banyak..

Kredit Resepi - Husni Azni

Sabtu, Oktober 14, 2017

Resepi Ayam Masak Kicap Soy Sauce Rempah Mak Siti

Ayam Masak Kicap Soy Sauce Rempah Mak Siti. Bab masak ni zaza bukanlah teror mana pun..tapi zaza nak share jugak dengan rakan-rakan tentang penangan rempah ratus keluaran Mak Siti yang tengah hangat di pasaran tempatan sekarang.

Jenama rempah Ratus Mak Siti pun zaza baru kenal dan itu pun ada beberapa rakan war-warkan..Banyak rupanya rempah ratus yang ada..ni yang rasa nak cuba masak macam-macam resepi.. 

Ayam Masak Kicap Soy Sauce Rempah Mak Siti
Masakan Ayam Masak Kicap Soy Sauce Rempah Mak Siti..aummm sedappp

Pelbagai jenis rempah ada seperti serbuk rempah kurma,serbuk rempah masak kicap daging soy sauce,serbuk rempah masak kicap ikan soy sauce,serbuk rempah sup kepala ikan,serbuk kunyit campuran, serbuk rempah kari ikan dan banyak lagi.

Bau-bauan rempah ratus Mak Siti ni memang betul-betul menusuk ke jantung.. Sangat sedap dan wangi gila... zaza memang suka hidu bau-bau rempah ni.. 

Ayam Masak Kicap Soy Sauce Rempah Mak Siti
Pelbagai jenis rempah ratus keluaran Mak Siti

Ayam Masak Kicap Soy Sauce Rempah Mak Siti

Antara banyak-banyak rempah yang ada..apa kata kita cuba masak AYAM MASAK KICAP SOY SAUCE REMPAH MAK SITI. Resepi ni menggunakan Serbuk Rempah Masak Kicap Ikan Mak Siti.

Jom ajak adik kakak mak ke dapur...

Ayam Masak Kicap Soy Sauce Rempah Mak Siti
Rempah masak kicap ikan soy sauce jadi pilihan untuk masakan tengahari

RESEPI AYAM MASAK KICAP SOY SAUCE REMPAH MAK SITI

Untuk memulakan apa yang perlu adalah menyediakan bahan-bahan lengkap.. berikut senarai bahan untuk memasak :

BAHAN-BAHAN

*Ayam di potong beberapa bahagian
*1 pek 25 gram Serbuk Rempah Masak Kicap Ikan Mak Siti
( dibancuh dengan sedikit air )
* 2 Ulas bawang merah ( ditumbuk )
* 1/2 halia ( ditumbuk )
1 biji tomato ( dibelah empat )
1 helai daun saderi ( dihiris halus )
1 sudu kicap soya pekat
1 sudu kicap soya cair
2 sudu besar minyak masak

CARA MEMASAK 

1. Panaskan minyak dalam kuali. Tumis bawang dan halia sehingga naik bau

2. Masukkan bancuhan Serbuk Rempah MasakKicap Ikan Mak Siti dan tumiskan menggunakan api yang perlahan

3. Masukkan sedikit air dan kicap soya pekat. Kemudian tambahkan sedikit kicap soya cair,

4. Masukkan ayam dan masak menggunakan api yang sederhana
( saya menggunakan ayam. Boleh juga guna ikan dan makanan laut yang lain )

5. Kemudian masukkan tomato. Kacau perlahan sehingga empuk. Siap masak.

6. Letak di dalam mangkuk dan hiaslah dengan menggunakan daun saderi. Siap untuk dihidang dan makan bersama keluarga.

Ayam Masak Kicap Soy Sauce Rempah Mak Siti

Mudah kan? Cukup Enak, Sedap, Lazat dan Asli. Boleh la dihidangkan untuk makan bersama keluarga tersayang.

Harga rempah-rempah ini pun murah tau.. Jadi buat korang yang nak cuba rempah ratus Mak Siti ni..boleh dapatkan di

Instagram : @restoranrempahkarimaksiti
Website : www.maksiti.com

Atau pun dapatkan di kedai-kedai runcit dan pasaraya seperti tesco, aeon jusco,jucso,aeon big,hero,sogo,cs brother dan pasaraya terpilih yang lain.


TONTON CARA MASA KETAM KAM HEONG REMPAH KARI

Resepi Ketam Kamhiong Seafood Curry 

Ahad, September 24, 2017

Makanan Manis Tapi Sihat?

Makanan Manis Tapi Sihat? Makanan manis sememangnya perlu dikurangkan terutamanya yang ditambah dengan gula. Namun ada juga makanan manis yang menyihatkan iaitu makanan manis secara semulajadi.

Tahukah anda makanan yang mengandungi banyak gula adalah jenis karbohidrat sederhana dimana ia sangat mudah dipecah dan dicernakan menjadi gula di dalam darah. Akibat dari itu gula yang diambil dengan banyak, paras gula akan meningkat naik dalam tubuh sekaligus menjadikan seseorang itu mengantuk, lemak berlebihan dan juga susah untuk bernafas.

Bagaimanapun makanan manis secara semulajadi pula karbohidrat kompleksnya menjadi lambat dicerna menjadi gula di dalam darah. Oleh itu gula dalam darah akan tetap stabil.

Bagi memastikan tubuh sentiasa sihat walaupun ketika itu anda mengambil makanan dan minuman manis, ada beberapa tip yang boleh dilakukan iaitu dengan memilih makanan yang mempunyai rasa manis semulajadi. Contohnya adalah buah-buahan segar. Bagi mencuba sedikit kelainan, cuba jadikan ia jus tanpa gula atau tambahkan sedikit susu krim atau ais batu.

Selain itu, anda boleh juga menggunakan madu sebagai penganti. Buah-buah kering tanpa diawet dengan gula juga amat sesuai seperti pemgambilan buah ceri, buah apricot dan kismis. Buah-buah seperti ini mempunyai rasa manis semulajadi dan sesuai dijadikan snek yang sihat.

Makanan Manis Tapi Sihat?

Buah Beri

Buah beri mempunyai banyak jenis seperti beri biru, beri hitam dan strawberi. Buah ini rasanya manis dan mengandungi jumlah gula semulajadi. Beri juga mempunyai kandungan rendah lemak. Strawberi pula adalah sumber yang sangat baik untuk kesihatan.

Makanan Manis Tapi Sihat?

Buah Sitrus

Buah-buahan sitrus adalah seperti oren, tangerin dan pummelos. Buah-buahan ini adalah gula semula jadi yang tinggi walaupun limau gedang mengandungi sedikit. Buah-buahan sitrus mengandungi 40-53 kalori dan kurang daripada 1 gram lemak per 3 auns.

Makanan Manis Tapi Sihat?

Madu

Madu amat meluas penggunaannya dan sihat kerana struktur komponen-komponennya walaupun madu mengandungi glukosa dan fruktosa. Madu kurang berkemampuan untuk menukar kepada lemak. Madu juga sebagai antioksidan yang dapat melindungi daripada penyakit. Contohnya madu tualang yang mempunyai manfaat untuk perlindungan payudara dan kanser serviks. Sumber >>> dara karangkraf

Isnin, Jun 26, 2017

Popcorn Perisa Tom Yum Dari Garrett Popcorn

Popcorn Perisa Tom Yum Dari Garrett Popcorn. Lama juga tak makan popcorn. Selau makan popcorn yang jenis biasa dijual. Tapi kali ni dapat menikmati popcorn dengan perisa yang berbeza dan sedap iaitu  Popcorn Perisa Tom Yum Dari Garrett Popcorn.

Popcorn Perisa Tom Yum ini dihasilkan dengan dua perisa tambahan lain iaitu CheeseCorn Popcorn dan Buttery


Popcorn Perisa Tom Yum Dari Garrett Popcorn

Zaza leka makan popcorn ni..sambil-sambil membeli belah bawak popcorn ni sambil makan. Bila makan rasanya seperti Tom Yum. Ada rasa sedikit pedas.

Popcorn Perisa Tom Yum Dari Garrett Popcorn ini menggunakan bahan semulajadi seperti aksen limau, serai, cili lada burung dan rempah.

Sesuai untuk dimakan oleh remaja, dewasa dan keatas. Bagi kanak-kanak kurang sesuai sikit sebab ia pedas.

Popcorn Perisa Tom Yum Dari Garrett Popcorn

Harga Popcorn Tom Yum ini hanya RM13.00 bagi beg kecil ( Buttery ) dan RM18.00 bagi beg kecil ( Tom Yum CheeseCorn )

Nak mencuba? Popcorn Perisa Tom Yum Dari Garrett Popcorn boleh didapati di kedai Garrett Popcorn seperti berikut :

1. Lot 1.109, Aras 1, Pavilion Tower Elite, Bukit Bintang, Kuala Lumpur
2. Lot G001-B, Ground Floor, Mid Valley Megamall, Kuala Lumpur
3. Lot C151,Concourse Level, Suria KLCC, Kuala Lumpur City Centre
4. Lot G140,Ground Floor, Pusat Beli Belah 1Utama, Bandar Utama, Petaling Jaya, Selangor
5. L2,-112, Aras 2, Gateaway @klia 2, Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur 2, Sepang, Selangor

Popcorn Perisa Tom Yum Dari Garrett Popcorn
Berehat sekejap sambil menimkati popcorn perisa Tom Yum bersama En. Tunang

Popcorn Perisa Tom Yum Dari Garrett Popcorn

Buat mereka yang terasa ingin mencuba, jangan lupa untuk mendapatkan Popcorn Perisa Tom Yum dari Garrett Popcorn seperti yang disenaraikan di atas.

Layari http://garrettpopcorn.com.my untuk maklumat lanjut.


Selasa, Mei 30, 2017

Resepi Solok Lada

Solok Lada Menu Pilihan Ketika Berbuka Puasa. Assalamualaikum..Alhamdulillah bertemu lagi kita bulan ramadhan. Bulan yang ditunggu-tunggu oleh seluruh umat Islam di dunia.

Kebiasaannya ketika berbuka puasa antara menu hidangan yang wajib ada adalah Solok Lada. Solok Lada merupakan makanan kegemaran Abah dan Mak.

Jadi kali ini zaza nak share rsepi membuat solok lada. Time ni buat dengan mak dan jiran.. kebetulan mak bawa balik lada besar tu banyak..petik dekat kampung.

Solok Lada Menu Pilihan Ketika Berbuka Puasa

Pertama adalah menyediakan bahan-bahannya :

Lada besar ( tak kisah berapa banyak pun yang anda nak )
Ikan Selayang
Bawang Merah 10 biji
Bawang Putih 2 biji
Halia Besar Ibu Jari..lebih sikit sebab halia tu penyedap
Kelapa Parut ( kelapa muda )
Santan
Gula dan Garam secukupnya

**Lupa nak ambil gambar ikan selayang..

Solok Lada Menu Pilihan Ketika Berbuka Puasa

Solok Lada Menu Pilihan Ketika Berbuka Puasa

Cara Membuat :

1. Ikan selayang yang telah direbus diasingkan isinya. Tumbuk ke semua isi ikan selayang. Ketepikan.
2. Tumbuk pula bawang merah, bawang putih, halia
3. Selepas tumbuk campur bersama isi ikan dan gaulkan.
4. Kemudian tumbuk kelapa parut dan selepas itu masukkan ke dalam isi ikan bercampur bahan tumbuk tadi.
5. Masukkan garam dan gula dan gaul sehingga sebati.

Solok Lada Menu Pilihan Ketika Berbuka Puasa

6. Selesai gaul kesemuanya ketepikan sekejap.
7. Basuh dan belah ke semua lada. Buang biji. Setelah itu sumbatkan bahan tumbuk yang telah digaul tadi ke dalam lada.

Solok Lada Menu Pilihan Ketika Berbuka Puasa

8.Susun semua solok lada ke dalam periuk kukus. Kemudian ambil santan tuang ke setiap lada satu persatu..
9. Kukus dengan api perlahan
10. Siap dan boleh dihidang bersama nasi ketika berbuka

Inilah simple resepi zaza belajar dari mak. Berselera sungguh makan. Siap ajak anak-anak jiran makan bersama..So korang kat rumah boleh la mencuba resepi ini okeyy..