Wednesday, March 22, 2017

Minuman Botanikal Dea Della Untuk Kesihatan Wanita

Minuman Botanikal Dea Della Untuk Kesihatan Wanita. Assalamualaikum.. sejak kebelakangan ni banyak juga zaza baca kisah macam-macam penyakit melanda wanita hari ini.Takut juga rasa. Semua orang nak sihat kan. Terutama masalah kitaran haid, jamgkitan kuman, penuaan, dan lain-lain.

Jadi zaza pun ambil pendekatan untuk mencuba produk minuman baru yang diperbuat dari Kurma Hitam dan Madu Asli.

Produk baru tersebut adalah Minuman Botanical DEA DELLA yang diformulasikan untuk semua golongan wanita bagi meningkatkan kecantikan dan penjagaan kesihatan dalaman secara semulajadi

Minuman Botanikal Dea Della Untuk Kesihatan Wanita

Minuman Botanikal Dea Della Untuk Kesihatan Wanita

KENAPA PERLU MEMILIH MINUMAN DEA DELLA?

Minuman DEA DELLA merupakan minuman istimewa sebagai minuman pengikat & pemikat suami. Malah minuman DEA DELLA ini dihasilkan dari bahan semulajadi oleh mereka yang pakar dalam bidang botanikal serta kepakaran melebihi 30 tahun. Jadi semestinya produk ini amat berkualiti.

Produk minuman ini juga melalui pergilangan bertaraf GMP ( Good Manufacturing Practise ) serta HALAL

Minuman Botanikal Dea Della Untuk Kesihatan Wanita

Alhamdulillah...sudah seminggu zaza mengambil minuman DEA DELLA untuk memberikan tenaga kepada zaza. Maklumlah bekerja ni memang kadangkala badan letih dan mengantok.

DEA DELLA dirumus dari bahan seperi Kurma Hitam, Madu Asli, Akar Serapat, Kacip Fatimah, Manjakani, Sireh, Rumput Jarum Emas, Serai, Habbatussauda, Asam gelugur, Asam Jawa, Halia, Lengkuas, Lada Pintal,Vitamin C, Vitamin B6, Vitamin B12, Kolagen Marin dan Glutation.

Setiap bahan yang terkandung didalamnya mempunyai fungsi-fungsi tertentu yang amat baik dalam membantu merawat masalah dalaman wanita.


KELEBIHAN DAN KEBAIKKAN DEA DELLA

Rasa just minuman DEA DELLA ni seperti jus kurma dan amat sedap sekali. Didatangkan dengan botol berkuantiti 250ml. Walaupun kecil produk minuman ini amat bagus.

Apa yang wanita masa kini akan dapat sebaik sahaja meminum DEA DELLA ni...?

Berikut kelebihan dan kebaikkan DEA DELLA

* Menstabilkan hormon wanita
Memberikan kesan penegangan dan keindahan yang istimewa pada payudara
Memberikan kesegaran dan kemantapan pada bahagian intim wanita
menguatkan otot faraj dan mengecutkan rahim
Membantu menyelesaikan masalah keputihan ( bersifat antifungus )
Mengurangkan sengugut
Menghilangkan masalah perut buncit
Memberikan sumber tenaga dan meningkatkan kecergasan tubuh
Mengembalikan pelincir pada wanita
Merawat luka dalam perut dan pembedahan ( sangat baik untuk wanita selepas bersalin - dinasihat selepas 14 hari bersalin )
Menambah kolagen dalam badan
Mengurangkan kedutan halus pada wajah
Menjadikan kulit lebih halus dan licin serta menaikkan seri wajah
Mengurangkan gejala Pra-monopouse
Mengurangkan bau badan dan mulut
Membantu mengatasi masalah sengal tulang dan sendi terutama warga tua
Meningkatkan kesuburan wanita

Minuman Botanikal Dea Della Untuk Kesihatan Wanita

Minuman Botanikal Dea Della Untuk Kesihatan Wanita

CARA PENGAMBILAN DEA DELLA

Pengambilan DEA DELLA senang je.. Seelokknya diambil 15 minit sebelum makan dan minum. Elakkan sudu berlogam sebaliknya guna sudu plastik.

Bagi wanita dewasa
( 3 HARI PERTAMA )
3 sudu besar pagi dan malam
( 6 sudu besar sehari )

SELEPAS 3 HARI PERTAMA &SETERUSNYA
1 sudu besar pagi dan malam
( 2 sudu besar sehari )

Bagi golongan remaja
1 sudu besar pagi dan malam
( 2 sudu besar sehari )

Anak kecil yang ada masalah keputihan
1 sudu teh pagi dan malam
( 2 sudu teh sehari )


Jadi sesiapa sesiapa berminat nak mencuba dan mendapatkan produk minuman DEA DELLA ni..boleh terus menghubungi zaza di facebook

Facebook : Zaza Iman
Facebook Page : https://www.facebook.com/zazaimandotcom/


Friday, March 10, 2017

8 Makanan Yang Baik Untuk Kesihatan Mata

8 Makanan Yang  Baik Untuk Kesihatan Mata. Mata adalah kurniaan Allah yang sangat berharga. Tak dapat dibayangkan kalau dunia ni gelap gelita.Mata yang kabur pun dah jadi tak seronok sebab tak dapat melihat dengan jelas. Macam zaza la rabun..seksa juga nak melihat.

Jadinya jagalah mata sebaik-baiknya. So cerita kali ni zaza nak share dengan rakan-rakan semua 10 Makanan Yang Baik untuk Kesihatan Mata.

Makanan-makanan yang disenaraikan ni mengandungi banyak Vitamin A dan Vitamin C. Begitu juga dngan nutrien lain yang amat penting untuk mata.

8 Makanan Yang  Baik Untuk Kesihatan Mata

8 Makanan Yang Baik Untuk Kesihatan Mata

1. Bayam

Bayam juga mengandungi banyak zeaxanthin dan lutein. Selain daripada itu, bayam juga mengandungi vitamin C yang boleh mencegah penyakit glaukoma

2. Bawang putih

Kandungan selenium, vitamin C, vitamin B1, quercetin, dan glutathione dalam bawang putih bermanfaat untuk melindungi kanta mata daripada radikal bebas seperti sinar UV

8 Makanan Yang  Baik Untuk Kesihatan Mata

3. Tomato

Tomato selalu digunakan untuk merawat kesihatan kulit muka. Tomato juga mempunyai banyak manfaat untuk mengekalkan mata yang sihat. Tomato kaya dengan vitamin A, vitamin C dan lycopene, dimana ketiga- tiga nutrien yang ini sangat penting kepada mata.

8 Makanan Yang  Baik Untuk Kesihatan Mata


4. Kubis Dan Brokoli

Ia juga adalah salah satu jenis sayur-sayuran yang baik untuk merawat dan mengekalkan kesihatan mata. Brokoli atau kubis mengandungi nutrien yang sama seperti bayam dimana ia mengandungi lutein dan zeaxanthin. Kedua-dua nutrien ini berfungsi sebagai 'cermin mata hitam' yang berfungsi untuk melindungi mata daripada sinaran UV. Memakan kubis juga  dapat mengurangkan risiko katarak

5. Avocado

Avocado adalah sejenis buah-buahan yang mengandungi lutein. Fungsi Lutein ini adalah menghalang degenerasi makula dan katarak mata

6. Telur

Makanan ini mengandungi sumber yang sangat baik zat seperti lutein untuk mata, B12, vitamin D, zink, vitamin A, dan cysteine. Lutein dan zeaxanthin yang terkandung dalam putih telur adalah antioksidan yang terbaik yang boleh mencegah degenerasi makula dan katarak.

8 Makanan Yang  Baik Untuk Kesihatan Mata

7. Biji Bunga Matahari

Biji bunga matahari mengandungi selenium, zink dan vitamin E yang boleh mencegah gangguan mata seperti katarak dan kerengsaan mata yang disebabkan oleh faktor penuaan. Selain itu, biji bunga matahari juga mengandungi vitamin B2 yang berfungsi untuk mengatasi sensitiviti penyakit mata kepada cahaya atau lebih dikenali sebagai "fotofobia"

8 Makanan Yang  Baik Untuk Kesihatan Mata

8. Lobak

Lobak adalah salah satu sumber terbaik Vitamin A, kandungan beta-karotena dalam lobak merah menjadi asas dalam badan kita yang kemudiannya ditukar kepada Vitamin A.



Sunday, February 05, 2017

Buah Salak Banyak Manfaatnya Pada Tubuh

Buah Salak Banyak Manfaatnya Pada Tubuh. Buah ni biasa dijumpa jual dekat kampung-kampung. Abah zaza pun ada tanam buah salak ni. Keliling rumah ada. kadang buah salak yang dah masak bagi pada jiran-jiran. Ada juga yang datang membeli. Pendek kata jemu dah makan buah salak ni...tapi bila musim habis..jadi kempunan pula..

Buah salak ni bila masak rasanya manis-manis. Isinya kalau masak betul gebu-gebu. Warna isi nya putih-putih sedikit kekuningan. Ada juga rasa kelat bila tak masak betul. Kat rumah zaza..selalu je petik bila dah masak.

Buah Salak Banyak Manfaatnya Pada Tubuh

Buah Salak Banyak Manfaatnya Pada Tubuh
Ni pokok yang Abah zaza tanam..sempat lagi zaza petik buah yang tengah masak tu

Buah Salak juga disebut sebagai Salacca Zalacca. Nak tahu tak buah Salak turut dipanggil dengan nama Snake Fruit kerana kulitnya seakan-akan sisik ular.

Pokok Buah Salak mempunyai duri yang tajam dan panjang. bentuknya juga unik.

Biasa asyik makan buah Salak tapi zaza tak tahu pun apa kebaikan buah Salak ni..so selepas buat reseach..barulah zaza tahu apa manfaatnya buah Salak ni pada kita.. so zaza nak kongiskan kat korang pula..

Buah Salak Banyak Manfaatnya Pada Tubuh
Duri-duri pokok Buah Salak

Buah Salak Banyak Manfaatnya Pada Tubuh

Dikatakan Buah Salak dapat Meningkatkan Kecerdasan Otak kerana Buah Salak mempunyai kandungan kalium dan peptin yang tinggi. Buah Salak juga sangat baik dalam menjaga sistem saraf.

Buah Salak amat Baik Untuk Pencernaan kerana mengandungi beta karoten,tanin,flavonoid,kalsium dan saponin

Buah Salak juga membantu Meningkatkan Stamina Tubuh Badan kerana mempunyai kandungan Vitamin A dan Serat yang tinggi. Dengan Vitamin A dan Serat inilah tubuh mempunyai tenaga dan stamina badan meningkat. Buah Salak Bermanfaat Untuk Menjaga Mata kerana mengandungi beta-karoten yang tinggi. Malahan juga dapat Mencegah Rabun Jauh kerana kandungan Buah Salak yang tinggi Vitamin A. Vitamin A amat baik untuk kesihatan mata.

Sebenarnya banyak lagi kebaikan dan manfaat yang ada pada Buah Salak ni..tapi makanlah perpada-pada. Kalau tak silap zaza kalau makan banyak sangat pun boleh sebabkan sakit urat. Wallahualam


Sunday, January 29, 2017

Minuman Milagro Coffee Penawar Kencing Manis

Minuman Milagro Coffee Penawar Kencing Manis. Walaupun jarang minum kopi tapi sekali sekala dalam sebulan zaza ambil juga. Salah satu minuman kopi yang zaza cuba minum sekarang ni adalah MILAGRO COFFEE. Satu lagi jenama minuman kopi yang mula mendapat perhatian ramai untuk memilikinya. Apa istimewanya kopi ni?

Buat semua dan juga pengemar kopi, MILAGRO COFFEE cukup istimewa kerana ia dapat membantu merawat pelbagai penyakit.

MILAGRO COFFEE dihasilkan dengan bahan yang bermutu tinggi iaitu dari kopi Arabica dan diadun istimewa bersama dengan kopi Robusta yang mempunyai sedikit rasa pahit tetapi sedap.

Minuman Milagro Coffee Penawar Kencing Manis.

Zaza sendiri pun dah cuba minum MILAGRO COFFEE ni..minuman kopi ini juga dicampur dengan herba Patawali,halia, lada hitam, dan garam gunung yang mampu meningkatkan lagi keenakan dan keinginan untuk menikmatinya.

Minuman Milagro Coffee Penawar Kencing Manis.

KELEBIHAN DAN KEISTIMEWAAN MILAGRO COFFEE PATAWALI

Mengamalkan secara berterusan kopi ini mampu mencegah dan mengawal masalah-masalah seperti

Penyakit kencing manis
Darah tinggi
Sakit sendi,
Kanser
Menjadikan badan lebih cergas dan bertenaga
Mengilangkan penyakit gatal-gatal
Membantu masalah keradangan, alahan dan batuk
Dapat membantu merawat demam malaria
Menguatkan tenaga batin
Awet muda

MILAGRO COFFEE juga mengandungi antioksidan yang tinggi dan mampu memguatkan saraf serta sistem pertahanan tubuh badan. Ia juga mengembalikan tenaga dengan segera.

Selain itu, kopi ini juga dapat mebantu menyelesaikan masalah rabun yang disebabkan oleh kencing manis, menguatkan saraf mata yang lemah disebabkan oleh pembedahan dan laser. Ia juga dapat mencairkan selaput lendir ( katarak ) pada mata dan merawat masalah eyebag serta silau mata.

Minuman Milagro Coffee Penawar Kencing Manis.

ANTARA BAHAN YANG TERDAPAT DI DALAM MILAGRO COFFEE

1. BATANG PATAWALI

Minuman Milagro Coffee Penawar Kencing Manis.


Patawali juga disebut sebagai akar seruntun dan batang wali. Ia sejenis pokok menjalar dengan batang berkerutu. Mempunyai rasa yang pahit. Walaupun pahit, batangnya mengandungi air yang tinggi dan sering dicampur dalam minyak urut. Bunganya berwarna hijau muda dan apabila matang ia berubah menjadi warna merah dan putih.

2. Halia

Minuman Milagro Coffee Penawar Kencing Manis.

Halia mengandungi air, karbohidrat,serat, kalium, fosforus, kalsium, tenaga, protein, gentian, niasin, asid amino, gingerols, oleoresin, pati minyak, Vitamin A, B dan C, lemak dan asid organik. Halia banyak digunakan dalam perubatan kerana kandungannya yang dapat membuang angin dalam badan, merawat sakit kepala, muntah,cirit birit, asma, sakit perut, mati pucuk, lemah tenaga batin, keracunan makanan, membantu melancarkan sistem pencernaan,, mabuk kenderaan dan banyak lagi.

3. ROBUSTA

Minuman Milagro Coffee Penawar Kencing Manis.

Robusta adalah kopi yang dapat membekalkan tenaga. Ia amat baik untuk melindungi jantung, mencegah diabetes, Menjaga kesihatan hati, meningkatkan kekuatan otak dan juga membantu menghilangkan sakit kepala

4. KOPI ARABICA

Minuman Milagro Coffee Penawar Kencing Manis.

Kopi ini mempunyai khasiatnya tersendiri pada kesihatan manusia. Kajian yang telah dijalankan oleh University of Scranton, kopi ini merupakan sumber antioksidan yang baik dan jika mengambilnya dalam sejumlah yang kecil mampu mengurangkan risiko terkena diabetes tahap 2, alzheimer dan juga kanser prostat.

5. GARAM GUNUNG

Minuman Milagro Coffee Penawar Kencing Manis.

Garam Gunung merupakan garam organik yang amat berkhasiat dan paling bersih. Ia mengandungi semua unsur yang terdapat di dalam badan manusia.

6. LADA HITAM

Minuman Milagro Coffee Penawar Kencing Manis.

Lada hitam merupakan rempah yang sering digunakan sejak zaman dahulu lagi. Lada hitam mengandungi minyak esensial. Lada hitam juga dapat membantu menguatkan pencernaan. Mengandungi sumber mineral seperti kalsium, kalium, zat besi dan magnesium.

Minuman Milagro Coffee Penawar Kencing Manis.

Banyak lagi kelebihan yang ada pada MILAGRO COFFEE ni.. zaza suggest untuk korang sendiri mencubanya. Berikut adalah beberapa respon dari pemgguna yang telah mengambi lMILAGRO COFFEE secara konsisten.
Minuman Milagro Coffee Penawar Kencing Manis.
Minuman Milagro Coffee Penawar Kencing Manis.
Minuman Milagro Coffee Penawar Kencing Manis.

Bagi sesiapa yang berminat untuk mendapatkan MILAGRO COFFEE ni boleh hubungi :

Facebook : milagromalaysia
Instagram : milagro_coffee
Telefon : 012 370 2676
Email : milagrocoffeemalaysia@gmail.com


HARGA SEKOTAK RM55.00 SAHAJA ( 20 sachet )

TEMPAH SEKARANG>>> KLIK  MILAGROMALAYSIA

Peluang menjana pendapatan  dengan menjadi stokis bersama MILAGRO COFFEE. Berminat menjadi stokis hubungi nombor yang tertera seperti di atas..

Thursday, January 26, 2017

Jus Buah Delima Baik Untuk Jantung

Jus Buah Delima Baik Untuk Jantung. Rasanya manis. walaupun buahnya agak mahal dijual..tapi ia tetap menjadi pilihan buat pengemar buah delima. Zaza pun antara yang meminati buah ini. Agak susah juga nak mencari. Kalau ada pun kebetulan dijual.

Isinya banyak dan warna merah. Tak puas rasa bila makan sebiji je. Selain dimakan begitu je, buah delima ni sebenarnya sangat baik jika dibuat jus.

Jus Buah Delima Baik Untuk Jantung
Gambar - nutraingredients-usa.com

Buah delima mempunyai 3 kali ganda antioksidan berbanding buah oren dan teh hijau. Kandungan antioksidan seperti 'anthocyanin' dan 'asid ellagic', senyawa seperti asid gallic dan flavonoid seperti quercetin dapat memberikan perlindungan daripada penyakit jantung,diabetis, osteoarhritis dan beberapa kanser lain.

Jom ketahui beberapa kebaikan jus delima kepada tubuh:

1. Amat baik untuk jantung

Jus delima amat baik untuk jantung. Dengan menjaga arteri ( pembuluh darah berdinding tebal yang membawa darah beroksign dari jantung ke jaringan di semua organ ) agar fleksibel dan mencegah peradangan pada lapisan pembuluh darah. Ia menurunkan risiko tersumbat di bahagian dalam arteri yang memberikan kesan terbatasnya aliran darah ke jantung dan otak.

Oleh itu, jus delima mempunyai efek anti aterogenik pada jantung  dengan menekan jumlah kolestrol jahat (LDL ) dalam tubuh sekaligus meningkatkan jumlah kolestrolbaik ( HDL )

Jus Buah Delima Baik Untuk Jantung
Gambar - motherearthliving.com

2. Bantu merawat peranakan

Buat ibu mengandung, ia amat baik kerana sumber besar daripada sejumlah vitamin dan mineral termasuk asid folic di mana ia merupakan elemen penting dari diet prenatal.

Jadi, anti inflamasi yang terdapat dalam jus delima dapat membantu pengaliran darah yang sihat dan yang penting bagi tumbesaran janin.

Kandungan kalium dalam jus delima juga membantu masalah kaki kejang. Sekiranya ibu mengandung mengambilnya secara teratus, ia dapat mengurangkan risiko kelahiran anak premaute atau kelahiran bayi dengan berat badan tidak mencukupi.

3. Merawat dan mengelakkan rambut rosak

Buah delima juga dapat mencegah dan memperbaiki masalah rambut rosak. Pengambilan jus delima secara teratus dapat memperkuatkan folikelrambut sekaligus dapat mencegah rambut rosak dan menjadikan rambut sihat bersinar.

4. Meningkatkan daya ketahanan tubuh

Jus delima bersifar anti bakteria dan anti mikroba di mana ia dapat melawan virus dan bakteria dan merupaya meningkatkan daya ketahanan tubuh.

Jus Buah Delima Baik Untuk Jantung
Gambar - shuterstock

5. Sebagai anti penuaan semulajadi

Jus delima dapat membantu melambatkan proses penuaan dengan mengurangkan garis halus pada wajah yang disebabkan oleh sinaran UV.

Buah delima merah sangat baik untuk mebantu mempertahankan regenarasi sel-sel kulit dan mencegah berlakunya hyper pigmentasi dan terjadinya bintik-bintik hitam.

Jus delima amat sesuai untuk semua jenis kulit. Ia juga dapat merawat masalah kulit kering. Jus delima juga dapat mengawal minyak dan juga jerawat. Penerapan jus delima merah pada kulit berminyak pula dapat mencegah pecahnya jerawat dan mengawal pengeluaran sebum.

sumber-wom.my

Banyak sebenarnya kebaikan mengamalkan jus buah delima ni. Kat kedai-ledai produk kesihatan pun banyak dijual.

Bolehlah amalkan berterusan. Semoga kesihatan bertambah baik.Insyaallah dengan IzinNYA.


Friday, November 04, 2016

Ephyra Collagen Drink Dengan 9 Bahan Semulajadi Kaya Anti Oksida

Ephyra Collagen Drink Dengan 9 Bahan Semulajadi Kaya Anti Oksida. Assalamualaikum rakan zaza..apa khabar? Harapnya semua sihat memandangkan sekarang dah mula musim hujan. Zaza pun baru baik dari selesema dan sakit tekak.

Bercakap tentang kecantikan dan kesihatan, ia cukup sinonim dengan golongan wanita.Tak kisahlah yang bujang atau pun yang telah berkahwin..dua aspek ini cukup dijaga.

Bekerja di dalam bidang penjualan produk jamu dan kecantikan memberikan zaza banyak peluang bertemu dengan pelanggan yang berhadapan dengan pelbagai masalah kulit. Antara yang sering berlaku adalah masalah jerawat di kalangan remaja dan dewasa. Manakala masalah jeragat yang teruk di kalangan orang tua.

Banyak punca berlakunya masalah kulit tersebut. Tidak terkecuali zaza sendiri pun mengalami masalah jerawat dan parut. Bagaimana pun zaza bersyukur kerana masalah kulit zaza sudah berjaya diatasi.

Ephyra Collagen Drink Dengan 9 Bahan Semulajadi Kaya Anti Oksida

Wednesday, October 05, 2016

8 Kebaikan Makan Buah Manggis

8 Kebaikan Makan Buah Manggis. Buah manggis memang manis isinya. Buah manggis kerap muncul apabila tibanya musim buah durian. Bila duduk kampung dan datang musim durian..memang banyak la buah manggis berbuah

8 Kebaikan Makan Buah Manggis
Foto - foodtrients.com

Tapi tahukah anda buah manggis ni banyak khasiatnya. Selama ni hanya tahu makan je tanpa tahu apa khasiat yang tersembunyi. So jom kita tengok 9 Kebaikan Makan Buah Manggis... sedapppp

1. Mengekalkan Kesihatan dan Kecantikan

Manggis mengandungi sebatian antioksidan yang lebih tinggi daripada kandungan vitamin C dan vitamin E, yang bermanfaat untuk mengekalkan badan yang sihat dan berkhasiat untuk kecantikan.

2. Mencegah dan Merawat Kanser

Buah manggis mengandungi Antioksidan yang tinggi dan dikatakan sebagai anti-kanser. Buah manggis mampu merawat penyakit seperti kanser payudara, kanser darah, kanser perut, kanser paru-paru, dan kanser kulit.

3. Mengurangkan Paras Kolesterol

Xantohne yang terdapat dalam buah manggis dapat menurunkan kadar kolestrol di dalam badan

4. Mengekalkan Kesihatan Mata

Manfaat buah manggis untuk kesihatan mata adalah dapat mencegah katarak dan masalah penglihatan, gangguan yang disebabkan oleh radiasi yang menghilangkan protein dalam kanta mata. Oleh itu memakan buah manggis amat baik kerana ia kaya dengan anti -oksida

8 Kebaikan Makan Buah Manggis

5. Mencegah dan merawat batu karang

Batu karang umumnya berlaku pada lelaki. Mengambil buah manggis dapat membuatkan anda kerap membuang air kecil sekaligus dapat mengurangkan berlakunya batu karang dalam badan,

6. Mencegah dan merawat penyakit jantung

Boleh mengelakkan berlakunya penyakit kardiovaskular dan arteriosclerosis yang menyebabkan saluran darah di kawasan jantung  mengalami kehilangan keanjalan. buah manggis dapat memulihkan keadaan kembali normal  Ini kerana antimikrobial dan antioksidan terkandung di dalam buah manggis. Oleh itu ia dapat mengurangkan risiko penyakit jantung.

7. Menormalkan tekanan darah (tinggi)

Menormalkan tekanan darah tinggi, penyakit yang sering dirujuk sebagai tekanan darah tinggi berlaku disebabkan gangguan ke dalam saluran darah dan meningkatkan risiko penyakit jantung dan strok yang boleh menyerang tubuh. Oleh yang demikian, pemgambilan buah manggis diyakini dapat mengelakkan berlakunya tekanan darah tinggi.

8. Merawat Asma / Sesak Nafas

Jika anda mengalami sesak nafas, segera mengambil buah manggis. Ini kerana asma adalah penyakit yang diklasifikasikan sebagai kecemasan yang membawa kepada kematian. Oleh kerana kerosakan kepada sistem pernafasan. buah manggis mempunyai keupayaan untuk melawan jangkitan dan mengandungi bahan yang boleh mengurangkan alahan.

Banyak lagi khasiat dan kebaikkan buah manggis ni.. so buat korang jom amalkan memakan buah manggis. Bagi yang tak gemar memakan buah manggis eloklah ubah cara pemikiran. Ini kerana buah manggis mempunyai banyak khasiat terutamanya dapat mengelakkan pelbagai jenis penyakit berbahaya.

sumber- health tips

Tuesday, September 20, 2016

Asparagus Baik Untuk Merawat Penyakit Ekzema

Asparagus Baik Untuk Merawat Penyakit Ekzema. Asparagus memang antara sayuran yang banyak memberi manfaat untuk kesihatan tubuh. Macam zaza pun antara peminat sayuran ini. Asparagus biasanya tumbuh dengan ketinggian antara 100-150 cm.

Asparagus Baik Untuk Merawat Penyakit Ekzema

Nama sainstifik asparagus ialah asparagus officinalis. Sangat kaya dengan zat besi,sodium, kalsium, potasium,Vitamin A dan C, fosforus dan niasin. Memakan asparagus dapat mengatasi masalah seperti jantung,paru-paru,limpa,hati,kulit,masalah kelenjar tiriod,pineal, dan pankreas.

Seorang pengamal ubat-ubatan herba di Perancis, Maurice Messeque menjadikan jus asparagus sebagai rawayan yang berkesan bagi merawat masalah gangguan renal.

Bahan yang dipanggil Asparajin yang terdapatdalam asparagus dapat membantu sistem tubuh membuang toksik dalam badan.

Asparagus Baik Untuk Merawat Penyakit Ekzema

Jus asparagus mempunyai garam galian yang cukup tinggi malah ia juga penawar yang mujarab untuk mengatasi penyakit ekzema, ruam dan menjadikan darah lebih bersifat beralkali.

dah tahu kan kebaikan memakan asparagus? so apa kata kita cuba masak menggunakan 3 kaedah seperti berikut :

1. KUKUS ASPARAGUS
Panaskan air dalam pengukus dan kukus sehingga 5-7 minit sehingga warnanya bertukar hijau cerah dan sedikit lembut.

2. REBUS SEBENTAR
Panaskan air dan campur dengan dua sudu besar garam di dalam periuk. Masukkan ke dalam air dan biarkan selama 2-3 minit. Jika sudah sedikit lembut, angkat dan letakkan ke dalam bekas berisi air berais untuk mematikan proses memasaknya.

3. MENUMIS
Potong asparagus mengikut citarasa anda. Kemudian panaskan minyak zaitun dalam kuali (sedikit saja) dan masukkan sedikit bawang putih ke dalamnya. Biarkan selama 3-6 minit dan bolehlah dicampurkan dengan sayuran lain sebelum diperasakan.

Asparagus Baik Untuk Merawat Penyakit Ekzema


kredit - majalah rapi

Wednesday, June 15, 2016

8 Makanan Bantu Kurangkan Jerawat. Jom Cuba!

8 Makanan Bantu Kurangkan Jerawat. Jom Cuba!  Memang stress bila jerawat tumbuh di muka. Ramai yang dah tahu macam zaza ni miliki kulit sensitif dan berjerawat. Sejak dulu sampai la sekarang. Kadang elok..kadang berjerawat balik. Kadang tumbuh macam pasir-pasir, kadang bergunung ganang jerawat hinggap dimuka...tak pernah licin. Rasa nak sental-sental je muka ni dengan berus dawai..

Sebenarnya ada beberapa makanan yang boleh korang amalkan untuk menentang kemunculan jerawat. Disini ada 8 Makanan Bantu Kurangkan Jerawat korang tu. Cubalah. Mungkin berkesan dan membantu sedikit sebanyak. Zaza pun nak amalkan juga..kena rajinkan diri selepas ni...

8 Makanan Bantu Kurangkan Jerawat. Jom Cuba!
Foto - superfoodsrx

1. Walnut - sangat kaya dengan minyak Omega-3. Ia juga merupakan anti oksida yang dapat membantu kulit menjadi kenyal dan fleksibel.  Minyak omega- 3 juga boleh didapati dari minyak ikan seperti ikan salmon.

2. Minyak Zaitun - Ia mengandungi asid esen lemak yang sangat baik untuk kesihatan. Lemak merupakan bahagian yang perlu dalam membran sel. Ia membantu menyuburkan kulit dari dalam tubuh.

3. Jus Lemon -  Boleh digunakan sebagai penyental semulajadi. Caranya sental kulit menggunakan lemon bersama setengah sudu teh gula untuk beberapa minit. Elakkan terkena mata. Jika berlaku iritasi bagi kulit yang sensitif sila hentikan. Selain itu boleh juga menggunakan hirisan lemon dan letakkan pada kulit bermasalah. Biarkan selama 10 minit setiap hari selama seminggu.

8 Makanan Bantu Kurangkan Jerawat. Jom Cuba!
Foto - Food ndtv

4. Teh Hijau - teh hijau kaya dengan anti-inflammatory chemical yang disebut cetachins. Ia dapat menentang radikal bebas sekaligus membantu mengelakkan garis halus di wajah

5. Yogurt - Amalkan dengan menyapu yogurt di muka setiap pagi. Ia sangat membantu untuk mendapatkan kulit yang sihat, lembut dan cantik.

6. Air - Air mempunyai banyak khasiat untuk kecantikan dan kesihatan. Air mestilah dari sumber air tulen dan mineral. Bukan yang dicampur dengan bahan-bahan lain.

8 Makanan Bantu Kurangkan Jerawat. Jom Cuba!

7.  Buah Beri - seperti rasberi dan beri biru,kranberi sangat kaya dengan phytochemicals yang dapat melindungi sel kulit.

8. Tembikai - Sesetengah orang percaya bahawa buah tembikai dapat menjadi penyental wajah untuk mendapatkan kulit yang cantik. Tembikai kaya dengan Vitamin A, B dan C. Tembikai mempunyai banyak air. Buah yang mengandungi banyak air dapat menyalurkan lembapan pada kulit dan jika diurut lembut pada kulit dapat menggiatkan pengaliran lymphatic. sumber - majalah Eh