Sabtu, Oktober 14, 2017

Syampu Shurah Ariana Atasi Masalah Rambut Wanita Berhijab

Syampu Shurah Ariana Atasi Masalah Rambut Wanita Berhijab. Ramai antara kita menghadapi masalah rambut seperti gugur, gatal dan kelemumur. Jadi pemilihan syampu yang sesuai adalah penting supaya kita dapat memastikan rambut dan kulit kepala kita kekal cantik dan sihat.

Bagi wanita bertudung, keadaan rambut yang sentiasa tertutup sepanjang hari terutamanya dalam keadaan cuaca panas dan lembap boleh mengakibatkan rambut mudah berminyak. Ia sekaligus membuatkan masalah kelemumur berlaku. Tentunya keadaan ini membuatkan kita tidak berasa selesa, rambut mudah berbau dan perkara inilah yang boleh membuatkan antara kita kurangnya keyakinan diri.

Syampu Shurah Ariana Atasi Masalah Rambut Wanita Berhijab

Oleh itu zaza memperkenalkan syampu yang dapat membantu mengatasi masalah yang zaza nyatakan di atas iaitu Syampu Shurah Ariana. Ia diperkenalkan khas untuk membantu dalam penjagaan rambut wanita terutamanya wanita berhijab.

Untuk pengetahuan, Syampu Shurah Ariana ini telah diperkayakan dengan bahan aktif semulajadi iaitu DANDRILYS. DANDRILYS berfungsi untuk mengurangkan kelemumur dan ia lebih efisyen berbanding molekul anti kelemumur terkenal, Zin Pyrithione ( ZPT ). Ia mambantu dalam mengurangkan kerengsaan, ketidakselesaan akibat kegatalan sekaligus dapat mengawal pengeluaran minyak pada kulit kepala.

Selain itu, Syampu Shurah Ariana ini juga mengandungi bahan aktif Farnesol dan aroma bau serta wangian dengan teknologi pengurangan bau (Malodour Reduction Technology  ) Oleh itu, dengan teknologi ini ada boleh mengurangkan bau yang tidak menyenangkan  dan akan menjadikan rambut kekal harum mewangi serta sentiasa segar sepanjang hari.

Syampu Shurah Ariana Atasi Masalah Rambut Wanita Berhijab

Produk rangkaian Syampu Shurah Ariana ini didatangkan dengan empat ( 4 ) set berbeza bagi menangani pelbagai masalah rambut bagi perempuan bertudung.

Syampu ini bebas dari Paraben. Jadi ia selamat digunakan dan tidak membuatkan rambut anda rosak atau rapuh.

Berikut adalah setiap fungsi mengikut warna botol :

1. Botol Pink - Lembut Dan Bersinar atau Smooth & Silky Hair, dirumuskan dengan pati buah tin dan delima yang membantu melembutkan rambut dan membersihkan kulit kepala dari kesan minyak serta kekotoran. Kandungan bahan antioksidan yang tinggi memelihara kesihatan kulit kepala walaupun berhijab sepanjang hari.

Syampu Shurah Ariana Atasi Masalah Rambut Wanita Berhijab

2. Botol Hijau - Anti Kelemumur atau Anti Dandruff, diformulasi dengan bahan aktif Octopirox dan Menthol dapat mengurangkan masalah kelemumur melalui pengawalan minyak berlebihan, mengoptimumkan tahap sebum serta melindungi dari unsur-unsur luar. Kandungan menthol di dalam syampu ini juga membuatkan kulit kepala dan rambut anda kekal sihat, menawan dan segar sepanjang hari.

Syampu Shurah Ariana Atasi Masalah Rambut Wanita Berhijab

3. Botol Oren- Rambut Kering & Rosak atau Dry & Damaged Hair, diadun menggunakan ekstrak minyak Argan, minyak Jojoba, Vitamin A, B5 dan E yang berupaya membekalkan nutrisi mencukupi untuk mengatasi masalah rambut kering, gugur dan bercabang sekaligus menjadikan rambut lebih lembut, subur dan bermaya. Vitamin A memberi kelembapan berkekalan kepada kulit rambut. Vitamin B5 menguatkan akar rambut supaya tidak mudah gugur, membantu mengawal kerosakan rambut akibat terdedah kepada panas dan mengurangkan masalah rambut bercabang. Vitamin E pula mengurangkan kerosakan akibat radikal bebas dan membekalkan nutrisi yang mencukupi bagi mengatasi masalah rambut kering, gugur dan bercabang sekaligus menjadikan rambut anda tampil lebih lembut, subur dan bermaya.

Syampu Shurah Ariana Atasi Masalah Rambut Wanita Berhijab

4. Botol Biru - Kawalan Rambut Gugur atau Hair Fall Control diperkaya dengan protein dan minyak zaitun untuk menguatkan, memperbaiki serta melindungi rambut agar sentiasa lembut dan sihat. Kandungan minyak zaitun membantu mengawal kesan anti radang pada kulit kepala. Bahan anti oksidan pula menyubur dan menguatkan akar rambut serta mengurangkan kelemumur.

Syampu Shurah Ariana Atasi Masalah Rambut Wanita Berhijab

Zaza sendiri telah mencuba produk Syampu Shurah Ariana ini.. memandangkan zaza mempunyai masalah kelemumur, jadi zaza menggunakan Syampu berwarna hijau dahulu.

Selepas menggunakan rambut terasa segar. Zaza gunakan Syampu Shurah Ariana ini 2 kali seminggu. Bagi merawat masalah kelemumur zaza ni, zaza perlu menggunakan secara berterusan sehingga kelemumur hilang.

Syampu Shurah Ariana Atasi Masalah Rambut Wanita Berhijab

Bagi korang yang nak dapatkan seleksi Syampu Shurah Ariana ni boleh la dapatkan di pasaraya atau farmasi utama di seluruh negara.

Harga untuk botol 330 ml : RM12.30
Harga untuk botol 170 ml : RM7.90

Untuk maklumat lanjut mengenai produk Shurah dan rangkaian Shurah Pencerah, anda boleh layari:

Facebook Shurah Malaysia : https://www.facebook.com/ShurahMalaysia/
Pembelian secara online: http://www.jetaine.com/shop/

Rabu, Oktober 11, 2017

Alami Sengugut? Cuba 5 Tip Ini

Alami Sengugut? Cuba 5 Tip Ini


Alami Sengugut? Cuba Tip Ini. Sakit sengugut memang sangat perit. Adakala sampai tak boleh nak bangun. Ada setengah dari kita juga mengambil pil tahan sakit untuk meredakan kesakitan.

Sebenarnya rasa sakit sengugut ni boleh dikawal jika kita tahu cara bagaimana mengalihkan minda dari terus memikirkan kesakitan tersebut.

Disini terdapat 5 Tip yang boleh dicuba saat mengalami sengugut. Mungkin dengan cara ini dapat mengurangkan kesakitan tersebut,

Mendengar Lagu - Sekiranya berasa susah untuk tidur kerana rasa sakit sengugut,cuba tenangkan diri dengan mendengar lagu. Mendengar lagu dapat membuatkan diri dan minda berasa tenang dari emosi dan perasaan marah akibat rasa sakit yang dialami.

Mandi Air Panas - Cubalah mandi dengan air panas atau suam. Ini kerana haba yang panas dapat membuatkan pengaliran darah ke arah bahagian pelvis berjalan lancar. Sekaligus ia membantu menenangkan otot kejang akibat sakit sengugut.

Tidur - Jalan mudah untuk melupakan sakit sengugut yang terjadi. Setelah bangun dari tidur, badan akan berasa segar dan bertenaga. Sekaligus kesakitan yang dialami reda dengan segera.

Minum Teh Halia Atau Kayu Manis -  Cuba ambil minuman panas yang berasaskan herba.Kerana minuman panas dapat mengurangan kekejangan. Umum mengetahui halia sangat bagus untuk menghilangkan rasa sakit manakala kayu manis berfungsi sebagai anti-radang yang dapat mengurangkan kekejangan di bahagian uterine.

Makan - Kebiasaannya apabila sengugut berlaku,kita akan cenderung untuk makan. Ia disebabkan badan kita menggunakan lebih kalori sewaktu sengugut dan adanya ketika menstruasi. Peningkatan penggunaan kalori tersebut membuatkan badan membakar lebih banyak kalori dan membuatkan berasa cepat lapar. Oleh itu, makanlah apa sahaja kerana ia dapat membuatkan rasa sengugut berkurangan. sumber - majalah EH


Jom Latih Otak Supaya Kreatif Dan Lebih Sihat

Jom Latih Otak Supaya Kreatif Dan Lebih Sihat. Bagi pelajar mempunyai otak dan minda cergas adalah perlu bertujuan untuk menjana kekuatan emosi dan fizikal mereka dalam pembelajaran. Begitu juga buat mereka yang bekerja memerlukan otak yang sihat dan kreatif.

Otak kreatif dan sihat amat baik agar kita lebih fokus dan kemampuan untuk mengingati pelbagai perkara.

Selain itu, otak perlu dijaga agar dapat berfungsi dengan sebaiknya. Jadi jom kita latih otak supaya kreatif dan lebih sihat. Bagaimana?


1. Pola Hidup Sihat & Makanan Sihat

Dalam kehidupan kita digalakkan menjalani kehidupan yang sihat dan pengambilan makanan yang sihat lagi berkhasiat. Makanan seperti buah-buahan dan sayuran dapat membantu otak bekerja secara optimal dan lebih cepat. Tidur juga perlu secukupnya agar tubuh segar setiap hari agar gerak otak kerja menjadi lebih baik. Makanan seperti ikan juga amat baik untuk otak keranan ia mengandungi Omega 3.

2. Melatih Otak

Tahukah anda dengan membaca dapat melatih fikiran. Membaca akan membuatkan otot-otot otak membentuk dengan sempurna.Selain itu bermain games di komputer atau smartphone juga dapat membantu.

3. Bersenam secara teratur

Bersenam selain untuk melatih tubuh, bersenam juga bagus untuk kesihatan otak. Lakukan senaman sekurang-kurangnya 20 minit akan membantu meningkatkan pemprosesan informasi dan fungsi memori serta saraf otak. Jadi apabila anda ingin melakukan sesuatu dengan cepat, tahap kebimbangan juga meningkat dan tubuh akan bertindak cepat. Sekaligus membuatkan anda berfikir dengan pantas

Jom Latih Otak Supaya Kreatif Dan Lebih Sihat

4. Dapatkan Istirahat & Tidur Yang Mencukupi

Tidur yang cukup dapat mengaktifkan semula sel-sel otak sehingga otak dapat menyerap dan mempelajari sesuatu lebih dalam dan lebih banyak. Oleh yang demikian, peningkatakan kemampuan seperti ini dapat mempengaruhi tingakt kecerdasan seseorang

5. Kurangkan Bergantung Pada Gadget

Gadget merupakan barang penting masa kini. Ramai menggunakan gadget selain berhubung adalah untuk membaca email dan chat sampailah mengingati sesuatu yang penting. Oleh itu seeloknya adalah cuba kurangkannya dan cuba ingat sesuatu perkara dengan menggunakan otak sendiri. Apabila mengingati sesuatu perkara bergantung pada gadhet akan membuatkan otak menjadi malas berfikir. Sumber >>> wom.my


Selasa, September 26, 2017

Minuman Botanikal Dea Della Untuk Kesihatan Wanita

Minuman Botanikal Dea Della Untuk Kesihatan Wanita. Assalamualaikum.. sejak kebelakangan ni banyak juga zaza baca kisah macam-macam penyakit melanda wanita hari ini.Takut juga rasa. Semua orang nak sihat kan. Terutama masalah kitaran haid, jamgkitan kuman, penuaan, dan lain-lain.

Jadi zaza pun ambil pendekatan untuk mencuba produk minuman baru yang diperbuat dari Kurma Hitam dan Madu Asli.

Produk baru tersebut adalah Minuman Botanical DEA DELLA yang diformulasikan untuk semua golongan wanita bagi meningkatkan kecantikan dan penjagaan kesihatan dalaman secara semulajadi

Minuman Botanikal Dea Della Untuk Kesihatan Wanita

KENAPA PERLU MEMILIH MINUMAN DEA DELLA?

Minuman DEA DELLA merupakan minuman istimewa sebagai minuman pengikat & pemikat suami. Malah minuman DEA DELLA ini dihasilkan dari bahan semulajadi oleh mereka yang pakar dalam bidang botanikal serta kepakaran melebihi 30 tahun. Jadi semestinya produk ini amat berkualiti.

Produk minuman ini juga melalui pergilangan bertaraf GMP ( Good Manufacturing Practise ) serta HALAL


Alhamdulillah...sudah seminggu zaza mengambil minuman DEA DELLA untuk memberikan tenaga kepada zaza. Maklumlah bekerja ni memang kadangkala badan letih dan mengantok.

DEA DELLA dirumus dari bahan seperi Kurma Hitam, Madu Asli, Akar Serapat, Kacip Fatimah, Manjakani, Sireh, Rumput Jarum Emas, Serai, Habbatussauda, Asam gelugur, Asam Jawa, Halia, Lengkuas, Lada Pintal,Vitamin C, Vitamin B6, Vitamin B12, Kolagen Marin dan Glutation.

Setiap bahan yang terkandung didalamnya mempunyai fungsi-fungsi tertentu yang amat baik dalam membantu merawat masalah dalaman wanita.


KELEBIHAN DAN KEBAIKKAN DEA DELLA

Minuman Botanikal Dea Della Untuk Kesihatan Wanita

Rasa just minuman DEA DELLA ni seperti jus kurma dan amat sedap sekali. Didatangkan dengan botol berkuantiti 250ml. Walaupun kecil produk minuman ini amat bagus.

Apa yang wanita masa kini akan dapat sebaik sahaja meminum DEA DELLA ni...?

Berikut kelebihan dan kebaikkan DEA DELLA

* Menstabilkan hormon wanita
Memberikan kesan penegangan dan keindahan yang istimewa pada payudara
Memberikan kesegaran dan kemantapan pada bahagian intim wanita
menguatkan otot faraj dan mengecutkan rahim
Membantu menyelesaikan masalah keputihan ( bersifat antifungus )
Mengurangkan sengugut
Menghilangkan masalah perut buncit
Memberikan sumber tenaga dan meningkatkan kecergasan tubuh
Mengembalikan pelincir pada wanita
Merawat luka dalam perut dan pembedahan ( sangat baik untuk wanita selepas bersalin - dinasihat selepas 14 hari bersalin )
Menambah kolagen dalam badan
Mengurangkan kedutan halus pada wajah
Menjadikan kulit lebih halus dan licin serta menaikkan seri wajah
Mengurangkan gejala Pra-monopouse
Mengurangkan bau badan dan mulut
Membantu mengatasi masalah sengal tulang dan sendi terutama warga tua
Meningkatkan kesuburan wanita

Minuman Botanikal Dea Della Untuk Kesihatan Wanita

CARA PENGAMBILAN DEA DELLA

Pengambilan DEA DELLA senang je.. Seelokknya diambil 15 minit sebelum makan dan minum. Elakkan sudu berlogam sebaliknya guna sudu plastik.

Bagi wanita dewasa
1 sudu sehari

Bagi golongan remaja
1 sudu sehari

Minuman Botanikal Dea Della Untuk Kesihatan Wanita

Jadi sesiapa sesiapa berminat nak mencuba dan mendapatkan produk minuman DEA DELLA ni..boleh terus menghubungi zaza di facebook

Facebook : Zaza Iman
Facebook Page : https://www.facebook.com/zazaimandotcom/


Ahad, September 24, 2017

Makanan Manis Tapi Sihat?

Makanan Manis Tapi Sihat? Makanan manis sememangnya perlu dikurangkan terutamanya yang ditambah dengan gula. Namun ada juga makanan manis yang menyihatkan iaitu makanan manis secara semulajadi.

Tahukah anda makanan yang mengandungi banyak gula adalah jenis karbohidrat sederhana dimana ia sangat mudah dipecah dan dicernakan menjadi gula di dalam darah. Akibat dari itu gula yang diambil dengan banyak, paras gula akan meningkat naik dalam tubuh sekaligus menjadikan seseorang itu mengantuk, lemak berlebihan dan juga susah untuk bernafas.

Bagaimanapun makanan manis secara semulajadi pula karbohidrat kompleksnya menjadi lambat dicerna menjadi gula di dalam darah. Oleh itu gula dalam darah akan tetap stabil.

Bagi memastikan tubuh sentiasa sihat walaupun ketika itu anda mengambil makanan dan minuman manis, ada beberapa tip yang boleh dilakukan iaitu dengan memilih makanan yang mempunyai rasa manis semulajadi. Contohnya adalah buah-buahan segar. Bagi mencuba sedikit kelainan, cuba jadikan ia jus tanpa gula atau tambahkan sedikit susu krim atau ais batu.

Selain itu, anda boleh juga menggunakan madu sebagai penganti. Buah-buah kering tanpa diawet dengan gula juga amat sesuai seperti pemgambilan buah ceri, buah apricot dan kismis. Buah-buah seperti ini mempunyai rasa manis semulajadi dan sesuai dijadikan snek yang sihat.

Makanan Manis Tapi Sihat?

Buah Beri

Buah beri mempunyai banyak jenis seperti beri biru, beri hitam dan strawberi. Buah ini rasanya manis dan mengandungi jumlah gula semulajadi. Beri juga mempunyai kandungan rendah lemak. Strawberi pula adalah sumber yang sangat baik untuk kesihatan.

Makanan Manis Tapi Sihat?

Buah Sitrus

Buah-buahan sitrus adalah seperti oren, tangerin dan pummelos. Buah-buahan ini adalah gula semula jadi yang tinggi walaupun limau gedang mengandungi sedikit. Buah-buahan sitrus mengandungi 40-53 kalori dan kurang daripada 1 gram lemak per 3 auns.

Makanan Manis Tapi Sihat?

Madu

Madu amat meluas penggunaannya dan sihat kerana struktur komponen-komponennya walaupun madu mengandungi glukosa dan fruktosa. Madu kurang berkemampuan untuk menukar kepada lemak. Madu juga sebagai antioksidan yang dapat melindungi daripada penyakit. Contohnya madu tualang yang mempunyai manfaat untuk perlindungan payudara dan kanser serviks. Sumber >>> dara karangkraf

Khamis, September 21, 2017

8 Punca Seri Wajah Kian Hilang

8 Punca Seri Wajah Kian Hilang. Kulit wajah yang tidak dijaga bukan sahaja boleh mendatangkan masalah jerawat dan jeragat tetapi juga boleh menghilangkan seri wajah.

Terdapat beberapa punca yang menyebabkan seri wajah kian pudar dan hilang. Jom kita tengok puncanya.. mungkin kita juga ada melakukan nya.

8 Punca Seri Wajah Kian Hilang

1. Kurang minum air

Apabila badan kurang air, secara tak langsung ia akan membuatkan kulit menjadi kusam serta tidak bermaya. Oleh itu, keadaan ini membuatkan cepatnya berlaku proses penuaan. Jadi disarankan untuk minum banyak air.

2. Kurang membuat senaman

Senaman merupakan cara yang baik untuk sihat dan cantik. Akibat kerja dan tiada masa bersenam akan memberikan kesan kepada peredaran darah dan oksigen kepada sel kulit . Keadaan ini membuatkan kulit menjadi tidak bermaya. Oleh itu latihlah diri agar sentiasa melalukan senaman kerana peluh yang keluar dapat menggalakkan pembuangan toksik.

3. Gaya hidup yang tidak sihat

Kurang tidur, masalah tekanan dan merokok juga boleh menyebabkan  seri wajah hilang. Mungkin ada yang beranggapan ia adalah perkara biasa namun gaya hidup sebegini boleh memberi kesan kepada penampilan mereka.

4. Kulit terdedah kepada sinaran cahaya matahari berbahaya

Walaupun kita memerlukan cahaya namun jika terlalu terdedah boleh merosakkan kulit seperti sinaran UV yang boleh menyebabkan sel kulit rosak dan jeragat.

5. Kurang makan buah dan sayur

Pengambilan buah dan sayur amat penting untuk kecantikan. Apabila kurang atau jarang mengambil buah dan sayur-sayuran ia boleh menjadikan kulit kelihatan kusam kerana kekurangan vitamin B2, C dan E serta potassium.

8 Punca Seri Wajah Kian Hilang

6. Pengambilan gula yang banyak

Makan makanan yang mengandungi gula berlebihan juga adalah punca kpada kerosakan kolagen kulit dan ia membuatkan kulit menjadi kendur.

7. Makeup yang terlalu tebal

Makeup yang terlalu tebal akan membuatkan kulit tidak dapat bernafas. Hal ini boleh menyebabkan liang pori tersumbat sekaligus menggalakkan pertumbuhan jerawat dan proses penuaan yang cepat.

8 Punca Seri Wajah Kian Hilang

8. Mengambil garam terlampau banyak

Pengambilan garam yang berlebihan dan terlalu banyak membuatkan garam menyerap keluar lembapan pada kulit dan ia menjadikan kulit menjadi kusam dan kering. Sumber >>> Jelita.com


Selasa, September 19, 2017

5 Cara Mengatasi Masalah Sembelit Teruk

5 Cara Mengatasi Masalah Sembelit Teruk. Tentu ada dikalangan kita menghadapi masalah sukar untuk membuang air besar atau sembelit. Sembelit sebenarnya boleh menjadi serius dan mendatangkan kemudaratan kepada kesihatan kita.

Sembelit biasa terjadi apabila bahan buangan atau najis bergerak perlahan melalui saluran dan menyebabkan najis menjadi keras.

Ada beberapa cara yang boleh kita lakukan bagi melancarkan proses penghadaman. Berikut adalah beberapa bahan yang mudah didapati dan bagus untuk mengatasi sembelit.

5 Cara Mengatasi Masalah Sembelit Teruk

1. Buah Lemon

Buah lemon mengandungi asid sitrik yang berfungsi sebagai peransang system oenghadapan. Ia juga dapat menyahtoksinkan dan membersihkan material tidak tercerna yang melekat di dinding usus. Oleh itu, jadikan buah lemon sebagai jus. Perah lemon dngan secawan air. Kemudian minum bagi melancarkan proses pembuangan najis.

2. Lidah Buaya

Lidah buaya memang banyak digunakan dalam produk kesihatan. Selain untuk menyembuhkan luka, lidah buaya juga amat baik untuk perut. Jadi apa yang perlu anda lakukan adalah menggunakan gel alovera tulen dan ambil dua sudu gel. Campur dengan jus buah-buahan dan minum pada waktu pagi.

3. Minyak Zaitun

Minyak zaitun juga dapat mebantu meredakan sembelit. Cecair minyak ini dapat merangsang sistem penghadaman, membantu ‘melicinkan’ laluan najis di sepanjang usus besar dan mengelakkan sembelit berulang di kemudian hari. Caranya dengan campur sesudu minyak zaitun dan sesudu kecil jus lemon. Minum ketika perut kosong.

5 Cara Mengatasi Masalah Sembelit Teruk

4. Buah Prun

Buah prun yang dibuat jus juga boleh meredakan sembelit. Buah prun mempunyai kandungan serat yang tinggi dan sorbitol. Sorbitol berfungsi untuk melembutkan najis namun pengambilan yang terlalu banyak boleh mendorong gas serta membuatkan najis menjadi terlalu lembut. Cara pengambilan adalah setiap pagi dan malam dengan minum 2 gelas jus prun

5. Kopi

Kafein merupakan stimulan semula jadi untuk sistem penghadaman namun digalakkan untuk menghadkan pengambilan 1-2 cawan sehari kerana kopi bersifat diuretik dan ia mendorong anda membuang air kecil dengan lebih kerap. Pengambilan kopi tanpa disertai minuman air suam yang mencukupi boleh menyebabkan sembelit bertambah teruk. Sumber >>> Nona Karangkraf

Isnin, September 18, 2017

7 Jalan Bantu Atasi Rambut Kering Dan Rosak

7 Jalan Bantu Atasi Rambut Kering Dan Rosak. Semua orang mahukan rambut yang sihat dan bersinar.  Namun ada sesetengah mereka mempunyai rambut yang kering, kusam dan kerinting. Ada juga memiliki rambut yang cantik tetapi rosak dan rapuh akibat sinaran cahaya matahari atau memakai produk perawatan rambut yang mempunyai bahan kimia.

Antara salah satu punca terjadinya masalah rambut kering adalah kerana kurangnya penghasilan minyak daripada kulit kepala untuk mengekalkan kelembapan yang seimbang.

Penggunaan produk rambut yang mempunyai bahan kimia juga boleh merosakkan rambut.Akibat terlalu kerap menggunakan penyembur rambut, pewarna rambut dan pengering rambut membolehkan rambut menjadi kering dan cepat rosak.

Rambut yang terdedah dengan cahaya matahari, asap kenderaan dan klorin yang terdapat dalam air adalah punca erjadi rambut rosak.

7 Jalan Bantu Atasi Rambut Kering Dan Rosak

Jadi bagaimana untuk merawat masalah rambut kering dan rosak? Mungkin 7 Jalan Bantu Atasi Rambut Kering Dan Rosak dapat membantu anda!

 7 Jalan Bantu Atasi Rambut Kering Dan Rosak

1. Gunakan pupur rambut dua minggu sekali, sama seperti anda menggunakan pupur untuk wajah. Ia memberi kelembapan dan menjadikan rambut bersinar cantik.

2. Bilas rambut dengan air sejuk atau bersuhu bilik untuk mengelakkan kulit kepala rosak atau kehilangan lembapan minyak.

3. Potong sedikit hujung rambut setiap bulan bagi menggalakkan pertumbuhan rambut yang sihat. Jika dibiarkan, rambut akan jadi kering dan bercabang serta melambatkan proses pertumbuhan rambut.

4. Urut perlahan kulit kepala dengan sapuan minyak jojoba atau kelapa untuk merangsang penghasilan minyak semula jadi di kulit kepala selain melancarkan peredaran darah.

7 Jalan Bantu Atasi Rambut Kering Dan Rosak

5. Sekali sekala, biarkan rambut lepas bebas tanpa menggunakan sebarang produk penjagaan mahupun penggayaan rambut. Ini membantu rambut mendapat ‘oksigen’ yang sepatutnya.

6. Sikat rambut menggunakan berus rambut yang lembut bagi meratakan minyak di kepala secara menyeluruh sebelum anda masuk tidur.

7. Tidak salah, sekali sekala anda gunakan resipi mask rambut buatan sendiri. Campuran madu dan minyak zaitun bukan sahaja mempunyai aroma yang wangi, malah ia baik untuk melembapkan rambut. Sapu rata ke seluruh rambut dan balut dengan plastik selama 30 minit. Kemudian, bilas menggunakan syampu dan perapi rambut. Lakukan sebulan sekali.

Perkara yang perlu anda elakkan :

1. Jangan sesekali cuba meluruskan rambut ketika rambut masih basah. Gunakan sikat berbulu yang memberi tekanan lembut. Selepas menggunakan pengering mahupun pelurus rambut, tukar mode pengering kepada yang bersuhu sejuk bagi menutup kutikel.

2. Mereka yang terlalu mengawal pemakanan dan tidak menjalani rutin diet yang berkhasiat cenderung mengalami kekurangan nutrisi. Justeru, ia boleh memberi kesan kepada kesihatan rambut.

3. Si rambut kering tidak perlu membasuh rambut setiap hari. Cuci rambut dua atau tiga kali seminggu berserta penggunaan perapi rambut. Dan jangan pula menyapu perapi sehingga ke kulit kepala kerana dikhuatiri akan meninggalkan lebihan di kulit kepala yang menyerupai kelemumur.

7 Jalan Bantu Atasi Rambut Kering Dan Rosak

4. Jangan oles serum ketika anda ingin menggunakan penggulung atau pengering rambut. Haba boleh menyebabkan khasiat sebenar serum berubah kepada merosakkan rambut.

5. Ada pelembap rambut yang bertindak hanya memberi kelembutan secara luaran sahaja. Elakkan memilih pelembap mengandungi petroleum atau minyak mineral yang bisa menyekat nutrisi semula jadi daripada meresap ke dalam rambut. Sumber >>> Majalah Eh


Ahad, September 17, 2017

Khasiat Buah Koko Mampu Tajamkan Otak

Buah Koko Khasiat Buah Koko Mampu Tajamkan Otak. Zaman dahulu, masa zaza kanak-kanak di belakang dan tepi rumah memang ada pokok koko yang abah tanam. Paling best bila waktu masak berwarna kuning, selalu rembat makan isinya. Siap ajak kawan-kawan lagi datang makan. Memang abah tanam pokok koko untuk makan pun.

Tapi sekarang dah susah nak jumpa pokok koko ditaman di rumah-rumah. Koko mempunyai isi berwarna putih dan bijinya dijadikan koko.  Memang sedap sangat buah koko ni..baru-baru ni pun memang ada seoarang rakan zaza bertanya tentang buah koko kerana mengidam.Tapi sayang pokok koko dah lama kena tebang dengan pokok buah-buah lain..

Kalau ingat balik zaman kanak-kanak dulu..seronok gila kan..macam-macam pokok buah ada kat belakang rumah

Dulu-dulu tak tahu sangat apa khasiat buah koko ni…sebab tahu bedal je...sekarang baru lah tahu banyak kebaikkannya.

Khasiat Buah Koko Mampu Tajamkan Otak

1.Mencegah penyakit jantung

Biji koko yang telah diproses menjadi coklat mempunyai banyak khasiat. Koko mengandungi protein dan tiga jenis tenaga iaitu lemak, gula dan karbohidrat. Oleh itu koko sering kali digunakan sebagai makanan yang bertenaga.

Selain itu koko juga mengandungi Vitamin A, Vitamin C, Vitamin , kalsium dan fosfat. Koko turut mengandungi antioksidan yang dapat melindungi dan mencegah penyakit jantung.

2. Mengurangkan tekanan darah

Satu kajian mendapati koko mempunyai signifikasi dengan kesihatan. Kajian menyatakan pemgambilan koko dalam bentuk minuman coklat dapat mengurangkan tekanan darah,membaiki kesihatan pembuluh darah dan membaiki tahap kolestrol.

Khasiat Buah Koko Mampu Tajamkan Otak

Menikmati coklat juga boleh menaikkan  mood seseorang kerana adanya kandungan  phenylethylamine di dalam koko. Ia memberi kesan positif kepada mereka yang berada dalam kemurungan atau tekanan. Bagaimanapun ia boleh menjadi negative buat mereka yang mudah mengalami kegelisahan dan serangan kronik.

Serbuk koko dan coklat tidak mempunyai tahap kafien yang tinggi. Walaubagaimanapun ia mengandungi kuantiti xanthines yang bertoksik kepada kucing dan anjing. Jadi adalah tidak digalakkan memberi haiwan tersebut makan coklat.

Khasiat Buah Koko Mampu Tajamkan Otak

3. Kombinasi coklat dan anggur tajamkan otak

Selain itu, memakan coklat bersama anggur merah dapat membantu menajamkan otak kerana  terdapat polifenol iaitu sebatian kimia di dalam coklat dan anggur merah yang membantu melebarkan pembuluh darah sehingga mempercepatkan pengaliran darah ke otak.

Khasiat Buah Koko Mampu Tajamkan Otak

Terdapat banyak lagi khasiat yang ada pada koko. Bagaimanapun pengambilannya perlu mendapatkan nasihat pengamal perubatan untuk mengelakkan kemudaratan dikemudian hari.