Isnin, November 20, 2017

Tasneem Naturel Balm Melegakan Masalah Kembung dan Selesema Bayi

Tasneem Naturel Balm Melegakan  Masalah Kembung dan Selesema Bayi. Hati Ibu mana yang tak resah bila lihat bayi kecil mereka ada masalah kembung perut, selesama batuk dan susah untuk tidur..sebagai ibu bapa, keperluan lengkap untuk bayi mereka perlu disediakan awal. Selain pakaian, kelengkapan seperti ubatan juga perlu ada.

Oleh itu zaza nak share dengan semua ibu-ibu dan bapa-bapa tentang TASNEEM NATUREL BALM yang dapat membantu mengatasi masalah tersebut.

Tasneem Naturel Balm Melegakan  Masalah Kembung dan Selesema Bayi

TASNEEM NATUREL BALM

TASNEEM NATUREL BALM merupakan produk keluaran Malaysia dan diperbuat menggunakan bahan semulajadi 100% Pati Minyak ( Essential Oil ) yang asli. Proses penghasilan dibuat dengan teliti dan semestinya ia merupakan balm yang selamat digunakan untuk bayi. Selain bayi, Tasneem Naturel Balm ini juga amat sesuai untuk semua golongan. Jadi anda memang kena ada satu juga tauuu..

Tasneem Naturel Balm Melegakan  Masalah Kembung dan Selesema Bayi

Produk balm ini diyakini oleh ramai pengguna dan turut menjadi pilihan ibubapa masa kini. Ini kerana Tasneem Naturel Balm bebas dari Paraben dan bahan kimia yang berbahaya. Selain itu ia HALAL dan telah berdaftar dengan Kementerian Kesihatan Malaysia ( KKM )

Tasneem Naturel Balm Melegakan  Masalah Kembung dan Selesema Bayi

TASNEEM NATUREL BALM ini didatangkan dengan 4 jenis bauan dan setiap jenis bauan itu terdapat fungsi-fungsi yang berbeza.

1. CALM TIME

Botol dengan label berwarna hijau. Ia membantu untuk memberikan keselesaan kepada bayi. Fungsi bauan ini juga dapat mngurangkan keletihan, tekanan dan menjadikan anak lebih tenang. Sesuai juga untuk anak yang mengalamai tantrum atau hyper.

Tasneem Naturel Balm Melegakan  Masalah Kembung dan Selesema Bayi

Bahan yang digunakan : Lavender, Naval orange, Tangerine, Geranium, Marjoram, Frankinsense, Bergamot, Chamomile

Cara Penggunaan : Ambil sedikit balm dan sapu di tulang belakang, tapak kaki, nadi belakang teling dan  pergelangan tangan.


2. SLEEP TIME

Botol dengan label berwarna Ungu. Ia digunakan untuk anak yang sukar untuk tidur. Oleh itu apabila anda menyapu balm jenis ini, ia dapat membantu anak anda supaya mudah tidur dengan lena, membaiki kualiti tidur dan sekaligus anak bangun dalam keadaan mood yang ceria tanpa meragam.

Tasneem Naturel Balm Melegakan  Masalah Kembung dan Selesema Bayi

Bahan yang digunakan : Cedar, Vetiyer, Roman chamomile, Sweet orange, Marjoram, Targerine fruit fermet, Ylang ylang

Cara Penggunaan :  Sapu di tulang belakang, tapak kaki, nadi belakang telinga, serta pergelangan tangan


3. TUMMY TIME

Botol dengan label berwarna kuning. Bagi anak-anak yang sedang mengalami kembung perut atau sembelit, eloklah memyapu balm jenis Tummy Time ini kerana ia dapat memberikan kesan kelegaan. Ia bertindak membuang angin di dalam perut dan melegakan perut yang sebu.

Tasneem Naturel Balm Melegakan  Masalah Kembung dan Selesema Bayi

Bahan yang digunakan : Fennel, Ginger, Wild mint, Tangerine, Patchouli, Lemongrass, Anise, Juniper

Cara Penggunaan :  Ambil sedikit balm dan sapu pada perut dan tapak kaki


4. COUGHFLU TIME

Botol dengan label berwarna pink. Anak-anak kerap batuk, selesema dan demam pula sesuai menggunakan balm jenis Coughflu Time kerana ia dapat mengurangkan selesema dan mencairkan kahak. Selain itu ia juga memberi kelegaan bagi anak yang ada asthma serta mengurangkan suhu ketika demam.

Tasneem Naturel Balm Melegakan  Masalah Kembung dan Selesema Bayi

Bahan yang digunakan : Lemon, Sweet orange, Eucalyptus, Cypress, Tea Tree

Cara Penggunaan : Ambil sedikit balm dan sapukan pada hidung, tekak, tulang belakang, tapak kaki, dan dada.

Zaza amat suka keempat-empat bauan ini. Ada yang bau macam buah pala dan lemon-lemon. Memang sedap dan rasa lega je rasa..


TESTIMONI PENGGUNA TASNEEM NATUREL BALM

Rata-rata pengguna yang telah pun membeli dan mencuba produk ini amat berpuas hati dengan hasil dan keberkesanan produk terhadap anak mereka. Berikut beberapa feedback pengguna :

Tasneem Naturel Balm Melegakan  Masalah Kembung dan Selesema Bayi

Tasneem Naturel Balm Melegakan  Masalah Kembung dan Selesema Bayi

Feedback lain anda boleh rujuk di facebook page Tasneem Naturel Hq

Zaza pun dah dapatkan juga set Tasneem Naturel Balm ni tau.. satu untuk kegunaan zaza sebab zaza ni memang susah nak tidur di waktu malam.. dan yang selebihnya zaza beri pada kakak sebab dia baru lepas bersalin baby pertama dia.

Untuk ibubapa juga, ia sesuai untuk dibawa travel kerana saiznya yang kecil. Jadi ia mudah dibawa kemana sahaja.

HARGA DAN CARA PEMBELIAN TASNEEM NATUREL BALM

Harga Tasneem Natural Balm semestinya adalah murah dan mampu milik.

1 SET BALM ( 4 jenis ) : RM196.00
( Harga offer sementara masih ada : RM157.00 )
1 bekas : RM49.00 ( SM ) / RM52.00 ( Sabah dan Sarawak )

Tasneem Naturel Balm Melegakan  Masalah Kembung dan Selesema Bayi

Bagi yang berminat untuk mendapatkan Tasneem Natural Balm ini, boleh terus membuat pembelian di :
TASNEEM NATUREL NETWORK
15-1, JALAN PUTRA KAJANG, TAMAN PUTRA KAJANG,
43000 KAJANG, SELANGOR
HOTLINE: 011-20964665 (ORDER) , 010-8453469 (DAFTAR AGEN & STOKIS)


Khamis, November 16, 2017

Kekal Sihat Dan Cergas Dengan Jonlivia Hotpants

Kekal Sihat Dan Cergas Dengan Jonlivia Hotpants. Zaza jarang nak bersenam dan memang lama gila tak buat senaman. Seluar untuk senaman pun zaza tak ada tau..patutlah berat zaza bertambah ke sekarang. Dulu masa zaman study setiap lepas subuh, mesti kami pelajar-pelajar diarahkan untuk bersenam selama sejam. Buat la apa saja aktiviti seperti lompat bintang, berlari keliling kawasan dan lain-lain.

Sekarang ni zaza tengok anak buah zaza 12 tahun pun rajin bersenam dengan rakan-rakannya setiap pagi waktu hari cuti. Jadi zaza pun rasa nak mulakan balik senaman dan dapatkan balik berat badan seperti dulu..kalau dulu berat 39-40..sekarang dah hampir 50.

Kekal Sihat Dan Cergas Dengan Jonlivia Hotpants

Bila nak bersenam ni kenalah ada pakaian yang bersesuian bagi melakukan aktiviti. Oleh itu, zaza pun telah mencuba seluar Hotpants dari Jonlivia ActivPants

Seluar ini sangat selesa apabila kali pertama memakaiannya. Sangat terletak dan tak rasa sempit pun dekat pinggang.

Kekal Sihat Dan Cergas Dengan Jonlivia Hotpants

Bagi yang muslimah boleh pakai dengan pakaian labuh menutup punggung. Bagi zaza Hotpants ini begitu lembut dan tidak panas.

Khamis, November 09, 2017

Sweet Royale Stevia Pemanis Semulajadi

Sweet Royale Stevia Pemanis Semulajadi. Pengambilan gula dalam kehidupan secara berlebihan tidak digalakkan. Ini kerana ia boleh mengundang beberapa masalah kepada kesihatan tubuh badan. Oleh sebab itu Pharmaniaga telah mengambil inisiatif memperkenalkan SweetRoyale Stevia Sweetener sebagai pemanis semulajadi bagi mengantikan gula.

Sweet Royale Stevia Pemanis Semulajadi

Apa itu Stevia?  Stevia sememangnya telah diketahui umum ia merupakan sejenis tumbuhan dan daunnya mempunyai rasa yang manis berbanding tebu ( tebu yang diproses dijadikan gula ). Stevia mengandungi kalori yang begitu rendah.  Stevia kini cukup popular dan mula menjadi pilihan ramai orang.

Sweet Royale Stevia Pemanis Semulajadi

Sweet Royale Stevia Pemanis Semulajadi

SweetRoyale Stevia Sweetener  ini didatangkan di dalam sachet kecil dan berbentuk serbuk. Jadi amat mudah untuk dibawa kemana-mana. Dalam setiap kotak mengandungi 40 sachet.

Produk ini diadun dengan rapi menjadikan ia amat sesuai buat anda yang gemarkan rasa manis tanpa kalori. Pembuatannya juga dibuat oleh pakar-pakar yang diiktiraf dan melalui ujian makmal. Oleh itu SweetRoyale Stevia Sweetener sangat selamat digunakan di dalam minuman.

Sweet Royale Stevia Pemanis Semulajadi

Sabtu, Oktober 14, 2017

Syampu Shurah Ariana Atasi Masalah Rambut Wanita Berhijab

Syampu Shurah Ariana Atasi Masalah Rambut Wanita Berhijab. Ramai antara kita menghadapi masalah rambut seperti gugur, gatal dan kelemumur. Jadi pemilihan syampu yang sesuai adalah penting supaya kita dapat memastikan rambut dan kulit kepala kita kekal cantik dan sihat.

Bagi wanita bertudung, keadaan rambut yang sentiasa tertutup sepanjang hari terutamanya dalam keadaan cuaca panas dan lembap boleh mengakibatkan rambut mudah berminyak. Ia sekaligus membuatkan masalah kelemumur berlaku. Tentunya keadaan ini membuatkan kita tidak berasa selesa, rambut mudah berbau dan perkara inilah yang boleh membuatkan antara kita kurangnya keyakinan diri.

Syampu Shurah Ariana Atasi Masalah Rambut Wanita Berhijab

Oleh itu zaza memperkenalkan syampu yang dapat membantu mengatasi masalah yang zaza nyatakan di atas iaitu Syampu Shurah Ariana. Ia diperkenalkan khas untuk membantu dalam penjagaan rambut wanita terutamanya wanita berhijab.

Untuk pengetahuan, Syampu Shurah Ariana ini telah diperkayakan dengan bahan aktif semulajadi iaitu DANDRILYS. DANDRILYS berfungsi untuk mengurangkan kelemumur dan ia lebih efisyen berbanding molekul anti kelemumur terkenal, Zin Pyrithione ( ZPT ). Ia mambantu dalam mengurangkan kerengsaan, ketidakselesaan akibat kegatalan sekaligus dapat mengawal pengeluaran minyak pada kulit kepala.

Selain itu, Syampu Shurah Ariana ini juga mengandungi bahan aktif Farnesol dan aroma bau serta wangian dengan teknologi pengurangan bau (Malodour Reduction Technology  ) Oleh itu, dengan teknologi ini ada boleh mengurangkan bau yang tidak menyenangkan  dan akan menjadikan rambut kekal harum mewangi serta sentiasa segar sepanjang hari.

Syampu Shurah Ariana Atasi Masalah Rambut Wanita Berhijab

Produk rangkaian Syampu Shurah Ariana ini didatangkan dengan empat ( 4 ) set berbeza bagi menangani pelbagai masalah rambut bagi perempuan bertudung.

Syampu ini bebas dari Paraben. Jadi ia selamat digunakan dan tidak membuatkan rambut anda rosak atau rapuh.

Berikut adalah setiap fungsi mengikut warna botol :

1. Botol Pink - Lembut Dan Bersinar atau Smooth & Silky Hair, dirumuskan dengan pati buah tin dan delima yang membantu melembutkan rambut dan membersihkan kulit kepala dari kesan minyak serta kekotoran. Kandungan bahan antioksidan yang tinggi memelihara kesihatan kulit kepala walaupun berhijab sepanjang hari.

Syampu Shurah Ariana Atasi Masalah Rambut Wanita Berhijab

2. Botol Hijau - Anti Kelemumur atau Anti Dandruff, diformulasi dengan bahan aktif Octopirox dan Menthol dapat mengurangkan masalah kelemumur melalui pengawalan minyak berlebihan, mengoptimumkan tahap sebum serta melindungi dari unsur-unsur luar. Kandungan menthol di dalam syampu ini juga membuatkan kulit kepala dan rambut anda kekal sihat, menawan dan segar sepanjang hari.

Syampu Shurah Ariana Atasi Masalah Rambut Wanita Berhijab

3. Botol Oren- Rambut Kering & Rosak atau Dry & Damaged Hair, diadun menggunakan ekstrak minyak Argan, minyak Jojoba, Vitamin A, B5 dan E yang berupaya membekalkan nutrisi mencukupi untuk mengatasi masalah rambut kering, gugur dan bercabang sekaligus menjadikan rambut lebih lembut, subur dan bermaya. Vitamin A memberi kelembapan berkekalan kepada kulit rambut. Vitamin B5 menguatkan akar rambut supaya tidak mudah gugur, membantu mengawal kerosakan rambut akibat terdedah kepada panas dan mengurangkan masalah rambut bercabang. Vitamin E pula mengurangkan kerosakan akibat radikal bebas dan membekalkan nutrisi yang mencukupi bagi mengatasi masalah rambut kering, gugur dan bercabang sekaligus menjadikan rambut anda tampil lebih lembut, subur dan bermaya.

Syampu Shurah Ariana Atasi Masalah Rambut Wanita Berhijab

4. Botol Biru - Kawalan Rambut Gugur atau Hair Fall Control diperkaya dengan protein dan minyak zaitun untuk menguatkan, memperbaiki serta melindungi rambut agar sentiasa lembut dan sihat. Kandungan minyak zaitun membantu mengawal kesan anti radang pada kulit kepala. Bahan anti oksidan pula menyubur dan menguatkan akar rambut serta mengurangkan kelemumur.

Syampu Shurah Ariana Atasi Masalah Rambut Wanita Berhijab

Zaza sendiri telah mencuba produk Syampu Shurah Ariana ini.. memandangkan zaza mempunyai masalah kelemumur, jadi zaza menggunakan Syampu berwarna hijau dahulu.

Selepas menggunakan rambut terasa segar. Zaza gunakan Syampu Shurah Ariana ini 2 kali seminggu. Bagi merawat masalah kelemumur zaza ni, zaza perlu menggunakan secara berterusan sehingga kelemumur hilang.

Syampu Shurah Ariana Atasi Masalah Rambut Wanita Berhijab

Bagi korang yang nak dapatkan seleksi Syampu Shurah Ariana ni boleh la dapatkan di pasaraya atau farmasi utama di seluruh negara.

Harga untuk botol 330 ml : RM12.30
Harga untuk botol 170 ml : RM7.90

Untuk maklumat lanjut mengenai produk Shurah dan rangkaian Shurah Pencerah, anda boleh layari:

Facebook Shurah Malaysia : https://www.facebook.com/ShurahMalaysia/
Pembelian secara online: http://www.jetaine.com/shop/

Rabu, Oktober 11, 2017

Alami Sengugut? Cuba 5 Tip Ini

Alami Sengugut? Cuba 5 Tip Ini


Alami Sengugut? Cuba Tip Ini. Sakit sengugut memang sangat perit. Adakala sampai tak boleh nak bangun. Ada setengah dari kita juga mengambil pil tahan sakit untuk meredakan kesakitan.

Sebenarnya rasa sakit sengugut ni boleh dikawal jika kita tahu cara bagaimana mengalihkan minda dari terus memikirkan kesakitan tersebut.

Disini terdapat 5 Tip yang boleh dicuba saat mengalami sengugut. Mungkin dengan cara ini dapat mengurangkan kesakitan tersebut,

Mendengar Lagu - Sekiranya berasa susah untuk tidur kerana rasa sakit sengugut,cuba tenangkan diri dengan mendengar lagu. Mendengar lagu dapat membuatkan diri dan minda berasa tenang dari emosi dan perasaan marah akibat rasa sakit yang dialami.

Mandi Air Panas - Cubalah mandi dengan air panas atau suam. Ini kerana haba yang panas dapat membuatkan pengaliran darah ke arah bahagian pelvis berjalan lancar. Sekaligus ia membantu menenangkan otot kejang akibat sakit sengugut.

Tidur - Jalan mudah untuk melupakan sakit sengugut yang terjadi. Setelah bangun dari tidur, badan akan berasa segar dan bertenaga. Sekaligus kesakitan yang dialami reda dengan segera.

Minum Teh Halia Atau Kayu Manis -  Cuba ambil minuman panas yang berasaskan herba.Kerana minuman panas dapat mengurangan kekejangan. Umum mengetahui halia sangat bagus untuk menghilangkan rasa sakit manakala kayu manis berfungsi sebagai anti-radang yang dapat mengurangkan kekejangan di bahagian uterine.

Makan - Kebiasaannya apabila sengugut berlaku,kita akan cenderung untuk makan. Ia disebabkan badan kita menggunakan lebih kalori sewaktu sengugut dan adanya ketika menstruasi. Peningkatan penggunaan kalori tersebut membuatkan badan membakar lebih banyak kalori dan membuatkan berasa cepat lapar. Oleh itu, makanlah apa sahaja kerana ia dapat membuatkan rasa sengugut berkurangan. sumber - majalah EH


Jom Latih Otak Supaya Kreatif Dan Lebih Sihat

Jom Latih Otak Supaya Kreatif Dan Lebih Sihat. Bagi pelajar mempunyai otak dan minda cergas adalah perlu bertujuan untuk menjana kekuatan emosi dan fizikal mereka dalam pembelajaran. Begitu juga buat mereka yang bekerja memerlukan otak yang sihat dan kreatif.

Otak kreatif dan sihat amat baik agar kita lebih fokus dan kemampuan untuk mengingati pelbagai perkara.

Selain itu, otak perlu dijaga agar dapat berfungsi dengan sebaiknya. Jadi jom kita latih otak supaya kreatif dan lebih sihat. Bagaimana?


1. Pola Hidup Sihat & Makanan Sihat

Dalam kehidupan kita digalakkan menjalani kehidupan yang sihat dan pengambilan makanan yang sihat lagi berkhasiat. Makanan seperti buah-buahan dan sayuran dapat membantu otak bekerja secara optimal dan lebih cepat. Tidur juga perlu secukupnya agar tubuh segar setiap hari agar gerak otak kerja menjadi lebih baik. Makanan seperti ikan juga amat baik untuk otak keranan ia mengandungi Omega 3.

2. Melatih Otak

Tahukah anda dengan membaca dapat melatih fikiran. Membaca akan membuatkan otot-otot otak membentuk dengan sempurna.Selain itu bermain games di komputer atau smartphone juga dapat membantu.

3. Bersenam secara teratur

Bersenam selain untuk melatih tubuh, bersenam juga bagus untuk kesihatan otak. Lakukan senaman sekurang-kurangnya 20 minit akan membantu meningkatkan pemprosesan informasi dan fungsi memori serta saraf otak. Jadi apabila anda ingin melakukan sesuatu dengan cepat, tahap kebimbangan juga meningkat dan tubuh akan bertindak cepat. Sekaligus membuatkan anda berfikir dengan pantas

Jom Latih Otak Supaya Kreatif Dan Lebih Sihat

4. Dapatkan Istirahat & Tidur Yang Mencukupi

Tidur yang cukup dapat mengaktifkan semula sel-sel otak sehingga otak dapat menyerap dan mempelajari sesuatu lebih dalam dan lebih banyak. Oleh yang demikian, peningkatakan kemampuan seperti ini dapat mempengaruhi tingakt kecerdasan seseorang

5. Kurangkan Bergantung Pada Gadget

Gadget merupakan barang penting masa kini. Ramai menggunakan gadget selain berhubung adalah untuk membaca email dan chat sampailah mengingati sesuatu yang penting. Oleh itu seeloknya adalah cuba kurangkannya dan cuba ingat sesuatu perkara dengan menggunakan otak sendiri. Apabila mengingati sesuatu perkara bergantung pada gadhet akan membuatkan otak menjadi malas berfikir. Sumber >>> wom.my


Selasa, September 26, 2017

Minuman Botanikal Dea Della Untuk Kesihatan Wanita

Minuman Botanikal Dea Della Untuk Kesihatan Wanita. Assalamualaikum.. sejak kebelakangan ni banyak juga zaza baca kisah macam-macam penyakit melanda wanita hari ini.Takut juga rasa. Semua orang nak sihat kan. Terutama masalah kitaran haid, jamgkitan kuman, penuaan, dan lain-lain.

Jadi zaza pun ambil pendekatan untuk mencuba produk minuman baru yang diperbuat dari Kurma Hitam dan Madu Asli.

Produk baru tersebut adalah Minuman Botanical DEA DELLA yang diformulasikan untuk semua golongan wanita bagi meningkatkan kecantikan dan penjagaan kesihatan dalaman secara semulajadi

Minuman Botanikal Dea Della Untuk Kesihatan Wanita

KENAPA PERLU MEMILIH MINUMAN DEA DELLA?

Minuman DEA DELLA merupakan minuman istimewa sebagai minuman pengikat & pemikat suami. Malah minuman DEA DELLA ini dihasilkan dari bahan semulajadi oleh mereka yang pakar dalam bidang botanikal serta kepakaran melebihi 30 tahun. Jadi semestinya produk ini amat berkualiti.

Produk minuman ini juga melalui pergilangan bertaraf GMP ( Good Manufacturing Practise ) serta HALAL


Alhamdulillah...sudah seminggu zaza mengambil minuman DEA DELLA untuk memberikan tenaga kepada zaza. Maklumlah bekerja ni memang kadangkala badan letih dan mengantok.

DEA DELLA dirumus dari bahan seperi Kurma Hitam, Madu Asli, Akar Serapat, Kacip Fatimah, Manjakani, Sireh, Rumput Jarum Emas, Serai, Habbatussauda, Asam gelugur, Asam Jawa, Halia, Lengkuas, Lada Pintal,Vitamin C, Vitamin B6, Vitamin B12, Kolagen Marin dan Glutation.

Setiap bahan yang terkandung didalamnya mempunyai fungsi-fungsi tertentu yang amat baik dalam membantu merawat masalah dalaman wanita.


KELEBIHAN DAN KEBAIKKAN DEA DELLA

Minuman Botanikal Dea Della Untuk Kesihatan Wanita

Rasa just minuman DEA DELLA ni seperti jus kurma dan amat sedap sekali. Didatangkan dengan botol berkuantiti 250ml. Walaupun kecil produk minuman ini amat bagus.

Apa yang wanita masa kini akan dapat sebaik sahaja meminum DEA DELLA ni...?

Berikut kelebihan dan kebaikkan DEA DELLA

* Menstabilkan hormon wanita
Memberikan kesan penegangan dan keindahan yang istimewa pada payudara
Memberikan kesegaran dan kemantapan pada bahagian intim wanita
menguatkan otot faraj dan mengecutkan rahim
Membantu menyelesaikan masalah keputihan ( bersifat antifungus )
Mengurangkan sengugut
Menghilangkan masalah perut buncit
Memberikan sumber tenaga dan meningkatkan kecergasan tubuh
Mengembalikan pelincir pada wanita
Merawat luka dalam perut dan pembedahan ( sangat baik untuk wanita selepas bersalin - dinasihat selepas 14 hari bersalin )
Menambah kolagen dalam badan
Mengurangkan kedutan halus pada wajah
Menjadikan kulit lebih halus dan licin serta menaikkan seri wajah
Mengurangkan gejala Pra-monopouse
Mengurangkan bau badan dan mulut
Membantu mengatasi masalah sengal tulang dan sendi terutama warga tua
Meningkatkan kesuburan wanita

Minuman Botanikal Dea Della Untuk Kesihatan Wanita

CARA PENGAMBILAN DEA DELLA

Pengambilan DEA DELLA senang je.. Seelokknya diambil 15 minit sebelum makan dan minum. Elakkan sudu berlogam sebaliknya guna sudu plastik.

Bagi wanita dewasa
1 sudu sehari

Bagi golongan remaja
1 sudu sehari

Minuman Botanikal Dea Della Untuk Kesihatan Wanita

Jadi sesiapa sesiapa berminat nak mencuba dan mendapatkan produk minuman DEA DELLA ni..boleh terus menghubungi zaza di facebook

Facebook : Zaza Iman
Facebook Page : https://www.facebook.com/zazaimandotcom/


Ahad, September 24, 2017

Makanan Manis Tapi Sihat?

Makanan Manis Tapi Sihat? Makanan manis sememangnya perlu dikurangkan terutamanya yang ditambah dengan gula. Namun ada juga makanan manis yang menyihatkan iaitu makanan manis secara semulajadi.

Tahukah anda makanan yang mengandungi banyak gula adalah jenis karbohidrat sederhana dimana ia sangat mudah dipecah dan dicernakan menjadi gula di dalam darah. Akibat dari itu gula yang diambil dengan banyak, paras gula akan meningkat naik dalam tubuh sekaligus menjadikan seseorang itu mengantuk, lemak berlebihan dan juga susah untuk bernafas.

Bagaimanapun makanan manis secara semulajadi pula karbohidrat kompleksnya menjadi lambat dicerna menjadi gula di dalam darah. Oleh itu gula dalam darah akan tetap stabil.

Bagi memastikan tubuh sentiasa sihat walaupun ketika itu anda mengambil makanan dan minuman manis, ada beberapa tip yang boleh dilakukan iaitu dengan memilih makanan yang mempunyai rasa manis semulajadi. Contohnya adalah buah-buahan segar. Bagi mencuba sedikit kelainan, cuba jadikan ia jus tanpa gula atau tambahkan sedikit susu krim atau ais batu.

Selain itu, anda boleh juga menggunakan madu sebagai penganti. Buah-buah kering tanpa diawet dengan gula juga amat sesuai seperti pemgambilan buah ceri, buah apricot dan kismis. Buah-buah seperti ini mempunyai rasa manis semulajadi dan sesuai dijadikan snek yang sihat.

Makanan Manis Tapi Sihat?

Buah Beri

Buah beri mempunyai banyak jenis seperti beri biru, beri hitam dan strawberi. Buah ini rasanya manis dan mengandungi jumlah gula semulajadi. Beri juga mempunyai kandungan rendah lemak. Strawberi pula adalah sumber yang sangat baik untuk kesihatan.

Makanan Manis Tapi Sihat?

Buah Sitrus

Buah-buahan sitrus adalah seperti oren, tangerin dan pummelos. Buah-buahan ini adalah gula semula jadi yang tinggi walaupun limau gedang mengandungi sedikit. Buah-buahan sitrus mengandungi 40-53 kalori dan kurang daripada 1 gram lemak per 3 auns.

Makanan Manis Tapi Sihat?

Madu

Madu amat meluas penggunaannya dan sihat kerana struktur komponen-komponennya walaupun madu mengandungi glukosa dan fruktosa. Madu kurang berkemampuan untuk menukar kepada lemak. Madu juga sebagai antioksidan yang dapat melindungi daripada penyakit. Contohnya madu tualang yang mempunyai manfaat untuk perlindungan payudara dan kanser serviks. Sumber >>> dara karangkraf

Khamis, September 21, 2017

8 Punca Seri Wajah Kian Hilang

8 Punca Seri Wajah Kian Hilang. Kulit wajah yang tidak dijaga bukan sahaja boleh mendatangkan masalah jerawat dan jeragat tetapi juga boleh menghilangkan seri wajah.

Terdapat beberapa punca yang menyebabkan seri wajah kian pudar dan hilang. Jom kita tengok puncanya.. mungkin kita juga ada melakukan nya.

8 Punca Seri Wajah Kian Hilang

1. Kurang minum air

Apabila badan kurang air, secara tak langsung ia akan membuatkan kulit menjadi kusam serta tidak bermaya. Oleh itu, keadaan ini membuatkan cepatnya berlaku proses penuaan. Jadi disarankan untuk minum banyak air.

2. Kurang membuat senaman

Senaman merupakan cara yang baik untuk sihat dan cantik. Akibat kerja dan tiada masa bersenam akan memberikan kesan kepada peredaran darah dan oksigen kepada sel kulit . Keadaan ini membuatkan kulit menjadi tidak bermaya. Oleh itu latihlah diri agar sentiasa melalukan senaman kerana peluh yang keluar dapat menggalakkan pembuangan toksik.

3. Gaya hidup yang tidak sihat

Kurang tidur, masalah tekanan dan merokok juga boleh menyebabkan  seri wajah hilang. Mungkin ada yang beranggapan ia adalah perkara biasa namun gaya hidup sebegini boleh memberi kesan kepada penampilan mereka.

4. Kulit terdedah kepada sinaran cahaya matahari berbahaya

Walaupun kita memerlukan cahaya namun jika terlalu terdedah boleh merosakkan kulit seperti sinaran UV yang boleh menyebabkan sel kulit rosak dan jeragat.

5. Kurang makan buah dan sayur

Pengambilan buah dan sayur amat penting untuk kecantikan. Apabila kurang atau jarang mengambil buah dan sayur-sayuran ia boleh menjadikan kulit kelihatan kusam kerana kekurangan vitamin B2, C dan E serta potassium.

8 Punca Seri Wajah Kian Hilang

6. Pengambilan gula yang banyak

Makan makanan yang mengandungi gula berlebihan juga adalah punca kpada kerosakan kolagen kulit dan ia membuatkan kulit menjadi kendur.

7. Makeup yang terlalu tebal

Makeup yang terlalu tebal akan membuatkan kulit tidak dapat bernafas. Hal ini boleh menyebabkan liang pori tersumbat sekaligus menggalakkan pertumbuhan jerawat dan proses penuaan yang cepat.

8 Punca Seri Wajah Kian Hilang

8. Mengambil garam terlampau banyak

Pengambilan garam yang berlebihan dan terlalu banyak membuatkan garam menyerap keluar lembapan pada kulit dan ia menjadikan kulit menjadi kusam dan kering. Sumber >>> Jelita.com


Selasa, September 19, 2017

5 Cara Mengatasi Masalah Sembelit Teruk

5 Cara Mengatasi Masalah Sembelit Teruk. Tentu ada dikalangan kita menghadapi masalah sukar untuk membuang air besar atau sembelit. Sembelit sebenarnya boleh menjadi serius dan mendatangkan kemudaratan kepada kesihatan kita.

Sembelit biasa terjadi apabila bahan buangan atau najis bergerak perlahan melalui saluran dan menyebabkan najis menjadi keras.

Ada beberapa cara yang boleh kita lakukan bagi melancarkan proses penghadaman. Berikut adalah beberapa bahan yang mudah didapati dan bagus untuk mengatasi sembelit.

5 Cara Mengatasi Masalah Sembelit Teruk

1. Buah Lemon

Buah lemon mengandungi asid sitrik yang berfungsi sebagai peransang system oenghadapan. Ia juga dapat menyahtoksinkan dan membersihkan material tidak tercerna yang melekat di dinding usus. Oleh itu, jadikan buah lemon sebagai jus. Perah lemon dngan secawan air. Kemudian minum bagi melancarkan proses pembuangan najis.

2. Lidah Buaya

Lidah buaya memang banyak digunakan dalam produk kesihatan. Selain untuk menyembuhkan luka, lidah buaya juga amat baik untuk perut. Jadi apa yang perlu anda lakukan adalah menggunakan gel alovera tulen dan ambil dua sudu gel. Campur dengan jus buah-buahan dan minum pada waktu pagi.

3. Minyak Zaitun

Minyak zaitun juga dapat mebantu meredakan sembelit. Cecair minyak ini dapat merangsang sistem penghadaman, membantu ‘melicinkan’ laluan najis di sepanjang usus besar dan mengelakkan sembelit berulang di kemudian hari. Caranya dengan campur sesudu minyak zaitun dan sesudu kecil jus lemon. Minum ketika perut kosong.

5 Cara Mengatasi Masalah Sembelit Teruk

4. Buah Prun

Buah prun yang dibuat jus juga boleh meredakan sembelit. Buah prun mempunyai kandungan serat yang tinggi dan sorbitol. Sorbitol berfungsi untuk melembutkan najis namun pengambilan yang terlalu banyak boleh mendorong gas serta membuatkan najis menjadi terlalu lembut. Cara pengambilan adalah setiap pagi dan malam dengan minum 2 gelas jus prun

5. Kopi

Kafein merupakan stimulan semula jadi untuk sistem penghadaman namun digalakkan untuk menghadkan pengambilan 1-2 cawan sehari kerana kopi bersifat diuretik dan ia mendorong anda membuang air kecil dengan lebih kerap. Pengambilan kopi tanpa disertai minuman air suam yang mencukupi boleh menyebabkan sembelit bertambah teruk. Sumber >>> Nona Karangkraf

Isnin, September 18, 2017

7 Jalan Bantu Atasi Rambut Kering Dan Rosak

7 Jalan Bantu Atasi Rambut Kering Dan Rosak. Semua orang mahukan rambut yang sihat dan bersinar.  Namun ada sesetengah mereka mempunyai rambut yang kering, kusam dan kerinting. Ada juga memiliki rambut yang cantik tetapi rosak dan rapuh akibat sinaran cahaya matahari atau memakai produk perawatan rambut yang mempunyai bahan kimia.

Antara salah satu punca terjadinya masalah rambut kering adalah kerana kurangnya penghasilan minyak daripada kulit kepala untuk mengekalkan kelembapan yang seimbang.

Penggunaan produk rambut yang mempunyai bahan kimia juga boleh merosakkan rambut.Akibat terlalu kerap menggunakan penyembur rambut, pewarna rambut dan pengering rambut membolehkan rambut menjadi kering dan cepat rosak.

Rambut yang terdedah dengan cahaya matahari, asap kenderaan dan klorin yang terdapat dalam air adalah punca erjadi rambut rosak.

7 Jalan Bantu Atasi Rambut Kering Dan Rosak

Jadi bagaimana untuk merawat masalah rambut kering dan rosak? Mungkin 7 Jalan Bantu Atasi Rambut Kering Dan Rosak dapat membantu anda!

 7 Jalan Bantu Atasi Rambut Kering Dan Rosak

1. Gunakan pupur rambut dua minggu sekali, sama seperti anda menggunakan pupur untuk wajah. Ia memberi kelembapan dan menjadikan rambut bersinar cantik.

2. Bilas rambut dengan air sejuk atau bersuhu bilik untuk mengelakkan kulit kepala rosak atau kehilangan lembapan minyak.

3. Potong sedikit hujung rambut setiap bulan bagi menggalakkan pertumbuhan rambut yang sihat. Jika dibiarkan, rambut akan jadi kering dan bercabang serta melambatkan proses pertumbuhan rambut.

4. Urut perlahan kulit kepala dengan sapuan minyak jojoba atau kelapa untuk merangsang penghasilan minyak semula jadi di kulit kepala selain melancarkan peredaran darah.

7 Jalan Bantu Atasi Rambut Kering Dan Rosak

5. Sekali sekala, biarkan rambut lepas bebas tanpa menggunakan sebarang produk penjagaan mahupun penggayaan rambut. Ini membantu rambut mendapat ‘oksigen’ yang sepatutnya.

6. Sikat rambut menggunakan berus rambut yang lembut bagi meratakan minyak di kepala secara menyeluruh sebelum anda masuk tidur.

7. Tidak salah, sekali sekala anda gunakan resipi mask rambut buatan sendiri. Campuran madu dan minyak zaitun bukan sahaja mempunyai aroma yang wangi, malah ia baik untuk melembapkan rambut. Sapu rata ke seluruh rambut dan balut dengan plastik selama 30 minit. Kemudian, bilas menggunakan syampu dan perapi rambut. Lakukan sebulan sekali.

Perkara yang perlu anda elakkan :

1. Jangan sesekali cuba meluruskan rambut ketika rambut masih basah. Gunakan sikat berbulu yang memberi tekanan lembut. Selepas menggunakan pengering mahupun pelurus rambut, tukar mode pengering kepada yang bersuhu sejuk bagi menutup kutikel.

2. Mereka yang terlalu mengawal pemakanan dan tidak menjalani rutin diet yang berkhasiat cenderung mengalami kekurangan nutrisi. Justeru, ia boleh memberi kesan kepada kesihatan rambut.

3. Si rambut kering tidak perlu membasuh rambut setiap hari. Cuci rambut dua atau tiga kali seminggu berserta penggunaan perapi rambut. Dan jangan pula menyapu perapi sehingga ke kulit kepala kerana dikhuatiri akan meninggalkan lebihan di kulit kepala yang menyerupai kelemumur.

7 Jalan Bantu Atasi Rambut Kering Dan Rosak

4. Jangan oles serum ketika anda ingin menggunakan penggulung atau pengering rambut. Haba boleh menyebabkan khasiat sebenar serum berubah kepada merosakkan rambut.

5. Ada pelembap rambut yang bertindak hanya memberi kelembutan secara luaran sahaja. Elakkan memilih pelembap mengandungi petroleum atau minyak mineral yang bisa menyekat nutrisi semula jadi daripada meresap ke dalam rambut. Sumber >>> Majalah Eh


Ahad, September 17, 2017

Khasiat Buah Koko Mampu Tajamkan Otak

Buah Koko Khasiat Buah Koko Mampu Tajamkan Otak. Zaman dahulu, masa zaza kanak-kanak di belakang dan tepi rumah memang ada pokok koko yang abah tanam. Paling best bila waktu masak berwarna kuning, selalu rembat makan isinya. Siap ajak kawan-kawan lagi datang makan. Memang abah tanam pokok koko untuk makan pun.

Tapi sekarang dah susah nak jumpa pokok koko ditaman di rumah-rumah. Koko mempunyai isi berwarna putih dan bijinya dijadikan koko.  Memang sedap sangat buah koko ni..baru-baru ni pun memang ada seoarang rakan zaza bertanya tentang buah koko kerana mengidam.Tapi sayang pokok koko dah lama kena tebang dengan pokok buah-buah lain..

Kalau ingat balik zaman kanak-kanak dulu..seronok gila kan..macam-macam pokok buah ada kat belakang rumah

Dulu-dulu tak tahu sangat apa khasiat buah koko ni…sebab tahu bedal je...sekarang baru lah tahu banyak kebaikkannya.

Khasiat Buah Koko Mampu Tajamkan Otak

1.Mencegah penyakit jantung

Biji koko yang telah diproses menjadi coklat mempunyai banyak khasiat. Koko mengandungi protein dan tiga jenis tenaga iaitu lemak, gula dan karbohidrat. Oleh itu koko sering kali digunakan sebagai makanan yang bertenaga.

Selain itu koko juga mengandungi Vitamin A, Vitamin C, Vitamin , kalsium dan fosfat. Koko turut mengandungi antioksidan yang dapat melindungi dan mencegah penyakit jantung.

2. Mengurangkan tekanan darah

Satu kajian mendapati koko mempunyai signifikasi dengan kesihatan. Kajian menyatakan pemgambilan koko dalam bentuk minuman coklat dapat mengurangkan tekanan darah,membaiki kesihatan pembuluh darah dan membaiki tahap kolestrol.

Khasiat Buah Koko Mampu Tajamkan Otak

Menikmati coklat juga boleh menaikkan  mood seseorang kerana adanya kandungan  phenylethylamine di dalam koko. Ia memberi kesan positif kepada mereka yang berada dalam kemurungan atau tekanan. Bagaimanapun ia boleh menjadi negative buat mereka yang mudah mengalami kegelisahan dan serangan kronik.

Serbuk koko dan coklat tidak mempunyai tahap kafien yang tinggi. Walaubagaimanapun ia mengandungi kuantiti xanthines yang bertoksik kepada kucing dan anjing. Jadi adalah tidak digalakkan memberi haiwan tersebut makan coklat.

Khasiat Buah Koko Mampu Tajamkan Otak

3. Kombinasi coklat dan anggur tajamkan otak

Selain itu, memakan coklat bersama anggur merah dapat membantu menajamkan otak kerana  terdapat polifenol iaitu sebatian kimia di dalam coklat dan anggur merah yang membantu melebarkan pembuluh darah sehingga mempercepatkan pengaliran darah ke otak.

Khasiat Buah Koko Mampu Tajamkan Otak

Terdapat banyak lagi khasiat yang ada pada koko. Bagaimanapun pengambilannya perlu mendapatkan nasihat pengamal perubatan untuk mengelakkan kemudaratan dikemudian hari.

Tip Awet Muda Dengan Buah Prun

Tip Awet Muda Dengan Buah Prun. Tahukah anda buah prun memiliki banyak khasiat yang tersembunyi. Mungkin ramai yang masih belum mengetahui kebaikkannya. Zaza juga adalah salah seoarang penggemar buah ini.

Buah prun adalah merupakan buah plum yang telah dikeringkan. Apabila buah plum mengalami pemprosesan ia akan bertukar menjadi warna hitam.

Sumber Gambar - ok-selute.it

Buah prun mempunyai rasa yang masam, manis dan segar. Ia amat mudah didapati di pasaran.
Prun yang merupakan snek ringan mengandungi serat yang bagus untuk merawat masalah sembelit.Ini kerana buah prun berfungsi sebagai pelawas semulajadi sejak sekian lama. Jadi apabila anda mengambil beberapa biji buah prun setiap pagi, tubuh akan menjadi ringan dan segar kerana ia melawaskan pembuangan air besar anda.

Kandungan tinggi serat larut dalam prun juga turut membantu tahap gula dalam darah menjadi stabil. Malah serat larut tersebut dapat memperlahankan kadar dan melambatkan penyerapan gula dalam darah.

Serat larut juga meningkatkan kepekaan badan terhadap insulin. Selain itu ia dapat memberikan kepuasan setelah makan sekaligus mengelakkan berat badan bertambah. Jadi buah prun juga dapat mengawal penyakit diabetes tahap dua dan obesity.

Sumber gambar - baby-pedia.com

Kebaikkan pemgambilan buah prun juga dapat menurunkan kadar kolestrol, menguatkan tulang dan mengelakkan risiko diserang osteoporosis. Satu kajian yang telah dibuat telah membuktikan bahawa kandungan phenoic dan flavonoid yang terdapat dalam buah prun amat berkesan untuk mengelakkan tulang rapuh.

Buah prun juga adalah sumber Vitamin C. Sumber ini amat baik untuk membantu tubuh menyerap zat beso sekaligus membantu membina imuniti dan menghasilkan kolagen.

Tahukah anda juga bahawa mengambil buah prun yang mengandungi Vitamin C ini merupakan rahsia untuk anda kekal awet muda.

Selain untuk awet muda, ini kebaikan lain yang ada pada buah prun :

1. Kajian menyatakan buah prun mempunyai agen anti barah yang mana ia dapat mencegah pertumbuhan sel-sel berkanser dan tumor di dalam tubuh.

2. Buah prun juga dapat mengurangkan risiko terkena penyakit jantung kerana buah plum memgandungi agen-agen pembersih tertentu untuk memastikan darah tetap asli dan mencegah kompilasi pada jantung.

Sumber Gambar - myfoodchannel

3. Vitamin C dalam buah prun dapat membantu melindungi tubuh melawan penyakit seperti asma, barah kolon dan artritis rheumatoid.

4. Buah prun juga amat kaya dengan mineral seperti florida, zat besi dan kalium.Zat besi diperlukan bagi membentuk sel-sel darah merah.Kalium pula merupakan komponen penting yang dapat mengawal degupan jantung dan tekanan darah

5. Pemgambilan buah prun secara berterusan dapat mencegah sebarang jangkitan pada mata dalam tempoh yang panjang dan mengekalkan ketajaman penglihatan.

Jadi apa lagi jom dapatkan buah prun di pasaraya..

Sumber >> majalah dara dan wom.my

Sabtu, September 16, 2017

6 Cara Untuk Mengelakkan Sunburn Cahaya Matahari

6 Cara Untuk Mengelakkan Sunburn Cahaya Matahari. Sunburn kerap terjadi apabila kulit terdedah kepada cahaya matahari atau sinaran UV. Cahaya matahari  yang memancarkan cahaya dengan gelombang-gelombang tertentu membahayakan seperti sinaran ultraviolet ( UV)

Gelombang inilah yang menyebabkan kulit terbakar dan menyebabkan kulit menjadi gelap. Selain itu, ia juga boleh memberikan kesan lain seperti jeragat, pigmentasi dan kulit kelihatan lebih tua dari usia.

6 Cara Untuk Mengelakkan Sunburn Cahaya Matahari

Oleh itu ada beberapa tip dan cara yang boleh digunakan untuk mengelakkan sunburn

1. Menggunakan losyen atau krim – gunakan losyen dan krim yang mengandungi UV25-50 bagi perlindungan yang maksimum
2. Gunakan sarung tangan sebagai pelindung sekiranya anda selalu memandu ketika waktu panas.
3. Gunakan pakaian dari kain woven kerana kain jenis ini adalah terbaik untuk menyerap peluh. Elakkan berpakaian warna gelap dan pakai pakaian longgar

6 Cara Untuk Mengelakkan Sunburn Cahaya Matahari

4. Pakai topi atau payung jika berjalan di tempat panas seperti pantai
6. Ambil supliment antioksidan. Ia penting untuk melindungi kulit dari sinaran UV

Selain dari cara ini, terdapat juga cara lain secara semulajadi yang boleh juga anda lakukan seperti :

Buah Tembikai – buah tembikai boleh menyejukkan kulit yang terbakar akibat sinar matahari.Caranya adalah hiris nipis buah tembikai dan tekan di muka selama beberapa minit ( sekurang-kurangnya 20 minit ). Selepas itu bersihkan dan bilas. Tembikai mempunyai zat astrigen yang bermanfaat sebagai tonik dan mampu menyejukkan wajah akibat terbakar dek matahari

6 Cara Untuk Mengelakkan Sunburn Cahaya Matahari

Daun Lidah Buaya – Ambil daun lidah buaya dan gunakan lendirnya lalu disapu ke kulit muka. Urut secara perlahan. Amalkan selalu pasti akan nampak perubahan.

Tomato -  tomato yang telah dicuci dibelah dua. Lalu digosokkan pada muka perlahan-lahan. Biarkan kering dalam masa 10 minit. Selepas itu barulah muka dicuci dengan air. Tomato secara umumnya diketahui sebagai agen penyejuk

6 Cara Untuk Mengelakkan Sunburn Cahaya Matahari

Mayonis – Sapukan sedikit mayonis pada kulit. Mayonis digunakan kerana mengandungi cuka yang dapat membantu mengurangkan kesan kulit terbakar. Mayonis yang disimpan pada suhu sejuk dapat menyejukkan kusan terbakar pada kulit. - Sumber >>> Majalah Rapi