Monday, August 07, 2017

Selalu Mabuk Bila Naik Kenderaan? Cuba Try Cara Ni


Selalu Mabuk Bila Naik Kenderaan? Cuba Try Cara Ni. Assalamualaikum..sejak dari kecil zaza seorang yang mabuk kenderaan apabila berada di dalam kereta atau bas atau apa jua kenderaan. Sehingga lah dah dewasa pun masih lagi mengalaminya.. sebab itu kalau ada rombongan yang perlu zaza naik bas dan perjalanan lebih 5 jam kebiasaannya zaza tak akan ikut.

Kenderaan yang biasa ada bau seperti bau kereta yang baru keluar dari kedai atau bas adalah kenderaan yang kerap zaza mabuk. pernah sekali zaza nak pulang ke kampung menaiki bas..baru bergerak 1 jam terus muntah. Siap menangis-nangis lagi..

Selalu Mabuk Bila Naik Kenderaan? Cuba Try Cara Ni

Adakala pening-pening dan loya tekak. So untuk mengelakkan perkara ini terjadi pada zaza dan juga rakan yang lain..zaza biasanya amalkan..

1. Elakkan minuman seperti air milo atau bersusu. Zaza memang tak boleh kalau naik bas atau kenderaan yang bau kuat minum air milo atau bersusu..pasti akan meluakkan semula..Elakkan juga makan terlalu kenyang atau minuman bersoda

2. Sediakan  asam atau jeruk. Memang asam dan jeruk amat membantu zaza supaya tak loya.

Selalu Mabuk Bila Naik Kenderaan? Cuba Try Cara Ni

3. Biasanya kalau naik bas elakkan duduk di belakang. Kalau boleh elakkan juga membaca buku atau pun bermain telefon.

4... dan paling mudah bagi zaza adalah membeli ubat tahan mabuk di klinik. Kalau buat perjalanan jauh memang ubat tahan mabuk zaza dah sediakan awal-awal. Yang ni memang amat membantu!

Kat sini..ada ke rakan-rakan zaza yang sama macam zaza juga?


Im zaza iman.27 y/o. Cat Lover and I like Fashion. This blog is a place where i want to share all the things i love to you...For any review please contact me at yahoo zazaiman17@yahoo.com

Related Posts

5 comments:

  1. Hai sis zaza .. kita mengalami nasib yang sama . Sejak zaman kanak-kanak ribena lgi dah alah mabuk kenderaan ni . Kalau perjalanan yg dekat ccl tak kisah sangat, kalau perjalanan yg jauh tue merisaukan . Kadang sampaikan kna spare plastik bag . Sampailah satu tahap mak menakan ccl belikan ubat than muntah.alhamdulillah bertahan 8 jam lepas tue kena makan ubat lgi . Tips sediakan air oren sunquick tak pun kunyah asam memang berkesan . Ccl dah try

    ReplyDelete
    Replies
    1. ha air oren tu mmg bawak.. biasa tropicana..tp mmg mudah telan ubat je hehe

      Delete
  2. Ena akan jadi mabuk kereta bila dalam kereta main fon / baca buku. Terus perut akan tak sedap. Tidur satu hal. Sebab tu ena dalam kereta jarang tidur. Tapi skrg ni memang susah nak tidur sebab kita yang driba nya

    ReplyDelete
    Replies
    1. zaza kalau mabuk..mmg lepas cuci mulut n muka kena tido..tu kdg stress bjalan jauh lg2 dgn bas haha

      Delete
  3. Akak dulu memang mabuk bila naik kereta atau bas. Macam zaza la..setiap kali naik kereta atau bas confirm standby plastik. Akak pun xsedar sejak bila akak dah x mabuk naik kenderaan lg. Hilang macam tuh je.

    ReplyDelete