Ahad, November 27, 2016

Taman Eco Rimba - Hutan Simpan Bukit Nanas Kuala Lumpur

Taman Eco Rimba - Hutan Simpan Bukit Nanas Kuala Lumpur. Percutian 2 hari zaza baru ni adalah menikmati keindahan alam menghijau. Zaza memang suka dengan alam. rasa tenang.  So baru-baru ni semasa bercuti di Kuala Lumpur, zaza sempat datang ke Taman Eco Rimba di KL. Taman Eco Rimba ni adalah sebuah hutan simpan yang terletak di Bukit Nanas, Kuala Lumpur.

Zaza tiba dalam jam 110 pagi lebih. So suasana redup.. best je rasa. Tambahan lagi kat sini boleh juga buat sesi fotografi. 

Taman Eco Rimba - Hutan Simpan Bukit Nanas Kuala Lumpur
Sempat bergambar di atas jambatan gantung Taman Eco Rimba

Bila dah tiba di Taman Eco Rimba, perkara pertama adalah terus ke bahagian kaunter dan terus masuk je tempat ni.. free. tak perlu bayar apa-apa. dan misi menjelajah pun tiba..

Bagi zaza, ia adalah lokasi yang sangat best untuk melihat kehidupan tumbuh-tumbuhan.

Taman Eco Rimba - Hutan Simpan Bukit Nanas Kuala Lumpur
Dihadapan pintu masuk Taman Eco Rimba Bukit Nanas

Berjalan-jalan sekejap terus nampak jambatan. Agak teruja nak naik. Menang agak letih jugak menaiki tangga berpusing-pusing. Siap berpeluh-peluh lagi. Walaupun sampai ke tengahari dan cuaca panas..bagi zaza tak kisah. Asalkan happy bila dapat melihat suasana yang cukup mendamaikan ini.

Taman Eco Rimba - Hutan Simpan Bukit Nanas Kuala Lumpur
Amboi.. sempat lagi tu buat sesi fotografi kat sini..terima kasih buat jurugambar yang melayan kerenah zaza..

Taman Eco Rimba - Hutan Simpan Bukit Nanas Kuala Lumpur


Untuk pengetauan semua, Taman Eco Rimba ini cukup kaya dengan hidupan flora dan fauna. Ia merupakan sebuah kawasan Warisan Hijau Malaysia di Kuala Lumpur.

Hutan Taman Eco Rimba ini dikelaskan sebagai Hutan Dipterokarpa Pamah. Ini kerana Taman Eco Rimba mempunyai pelbagai spesis hidupan yang terdiri daripada Dipterokarpa dan Bukan Dipterokarpa.

Taman Eco Rimba - Hutan Simpan Bukit Nanas Kuala Lumpur

Taman Eco Rimba - Hutan Simpan Bukit Nanas Kuala Lumpur

Antara spesis Dipterokarpa adalah seperti Meranti Tembaga,Meranti Pa'ang, Meranti Kepong, Meranti Seraya,Meranti Batu, Keruing Bulu, Kapur dan merawan Siput Babi.

Manakala spesis Bukan Dipterokarpa  ialah Jelutong, Pulai, Kedondong dan Karas.

Banyak juga spesis-spesis yang zaza tak kenal. Pun begitu ia adalah satu ilmu yang baru zaza ketahui.

Taman Eco Rimba - Hutan Simpan Bukit Nanas Kuala Lumpur

Taman Eco Rimba - Hutan Simpan Bukit Nanas Kuala Lumpur
Cantiknya keindahan alam yang menghijau..

Taman Eco Rimba - Hutan Simpan Bukit Nanas Kuala Lumpur
Rasa nak pergi memanjat tangga lagi..

Taman Eco Rimba ini cukup unik kerana ianya merupakan satu-satunya hutan tropika dimana ia masih wujud di tengah bandar.

Ia juga meupakan satu kawasan hutan simpanan kekal yang tertua di Malaysia. Walaupun zaman telah banyak berubahan, keaslian hutan ini masih terpelihara.

Bagi zaza..kawasannya cukup terjaga dan besih.

Taman Eco Rimba - Hutan Simpan Bukit Nanas Kuala Lumpur

Taman Eco Rimba - Hutan Simpan Bukit Nanas Kuala Lumpur

Buat pengetahuan pembaca blog zaza yang bertanya di mana kawasan Taman Eco Rimba ni?ia terletak di tengah bandaraya Kuala Lumpur iaitu di antara jalan Ampang dan Jalan Raja Chulan. Ia diwartakan sebagai Hutan Simpanan Kekal pada tahun 1906. Taman Eco Rimba mempunyai keluasan 17.50 hektar dan sehingga kini ia mempunyai keluasan lebih kurang 9.3 hektar.

Taman Eco Rimba - Hutan Simpan Bukit Nanas Kuala Lumpur
Lima langkah mudah menyelamatkan hutan..

Bagi yang ingin masuk ke sini, untuk ingatan bersama adalah hendaklah mematuhi arahan papan tanda yang telah disediakan. kenderaan hendaklah diletakkan di tempat yang disediakan.

Sekiranya mahu masuk ke kawasan tertutup seeloknya hendaklah menggunakan khidmat jurupandu.. Bagi yang ingin mendaki dan bermalam pula perlu membuat permohonan.

Pastikan menjaga keselamatan dan harta benda sendiri. Sekiranya hilang pihak Taman Eco Rimba tidak bertanggungjawab.

Taman Eco Rimba - Hutan Simpan Bukit Nanas Kuala Lumpur
letih jugak la berjalan..berpeluh-peluh

Ada juga perkara-perkara yang tak boleh dilakukan sepanjang berada di kawasan Taman Eco Rimba ini.. antaranya seperti membuang sampah sesuka hati di kawasan merata tempat, memancing dan menebang atau menoreh pokok. Membuat vandalisme, membawa binatang peliharaan, melakukan perlakuan sumbang, memberi makanan kepada hidupan liar dan memburu.

Sila patuhi arahan yeee... :)

Taman Eco Rimba - Hutan Simpan Bukit Nanas Kuala Lumpur
Melihat seorang abang ni melukis..cantik sungguh. Sempat bersembang sekejap.

Taman Eco Rimba - Hutan Simpan Bukit Nanas Kuala Lumpur

Taman Eco Rimba - Hutan Simpan Bukit Nanas Kuala Lumpur

Taman Eco Rimba - Hutan Simpan Bukit Nanas Kuala Lumpur
Antara tumbuhan yang terdapat di kawasan Taman Eco Rimba

Taman Eco Rimba - Hutan Simpan Bukit Nanas Kuala Lumpur
Posing ala-ala seorang model... ;p

Taman Eco Rimba - Hutan Simpan Bukit Nanas Kuala Lumpur
Beberapa ekor monyet bermain bersama-sama kawannya..tak ajak zaza pun kan nyettt

Taman Eco Rimba - Hutan Simpan Bukit Nanas Kuala Lumpur

Taman Eco Rimba - Hutan Simpan Bukit Nanas Kuala Lumpur
Sebelum pulang..turunkan tandatangan, nama dan sedikit nota di dalam buku pelawat

Bagi yang ingin ke sini bolehlah datang dengan kenderaan sendiri atau menaiki pengangkutan awam. Terdapat bas dan teksi untuk korang ke Taman Eco Rimba. Untuk sampai ke sini adalah melalui Jalan Ampang, Jalan Gereja dan Jalan Raja Chulan.

WAKTU LAWATAN :

Bermula pukul 7.00 pagi sehingga 7.00 petang setiap hari
Pusat Maklumat dibuka bermula jam 9.00 pagi sehingga 5.00 petang

Masuk adalah PERCUMA

Antara kemudahan yang disediakan disini seperti Surau, Tandas, Track, Pondok, Pusat Maklumat, Padang dan Dewan. 

Manakala antara tarikan yang terdapat di Taman Eco Rimba adalah seperti Taman herba,hidupan liar, trecking,denai, burung dan lain-lain.

Untuk keterangan lanjut mengenai Taman Eco Rimba boleh la menghubungi

JABATAN PERHUTANAN SEMENANJUNG MALAYSIA
Forestry Department Peninsular Malaysia
Jalan Sultan Salahuddin
50660 Kuala Lumpur

Tel : 03 2026 4741
Faks : 03 2692 5657
Careline : 1-800-88-5776



Im zaza iman.27 y/o. Cat Lover and I like Fashion. This blog is a place where i want to share all the things i love to you...For any review please contact me at yahoo zazaiman17@yahoo.com

Related Posts

10 ulasan:

  1. dah dekat dengan rumah, tapi nad tak pernah pergi pun..hehee

    BalasPadam
  2. Lawanya semua gambar dekat sini :)

    BalasPadam
  3. Boleh jadikan lokasi tadabbur alam dgn anak2 ni..

    BalasPadam
  4. Amboi bergayanya gambar dia hehehe.. lokasi ni menarik lah untuk wedding photoshoot.

    BalasPadam
  5. mata asik tgk zaza posing je x kisah pasal eko rimba ni haha
    tapi best gak tmpt ni ye

    BalasPadam
  6. Gambar cantik2 la.. Suka tengok

    BalasPadam
  7. zaza cantik! hehe. bestnya dapat tngok pokok2 hijau.. segar nyaa

    BalasPadam
  8. Boleh jgk pi sini.. tenangkan jiwa dgn kedamaian hutan. Tak jauh pun kan. Ok tq zaza, good info .

    BalasPadam