Ahad, April 09, 2017

Ikan Merah Masak Asam Pedas

Ikan Merah Masak Asam Pedas. Bila umur dah semakin tua ni.. kenalah belajar-belajar masak..So kali ni terasa teringin nak makan Ikan Merah Masak Asam Pedas..

Ikan Merah Masak Asam Pedas


Oklah, nak kongsikan cara zaza masak, sama je macam dengan korang semua yang pandai masak ni..mehmeh

BAHAN-BAHAN

Ikan Merah ( 6 ekor je )
Daun Kesum ( main ambik je berapa banyak )
Garam
Ajinamoto
Bawang Merah ( saya guna 10 biji )
Bawang Putih ( saya guna 10 biji )
Cili Kering ( 7 biji )
Halia ( sebesar ibu jari )
Belacan ( separuh ibu jari )

Ikan Merah Masak Asam Pedas

CARA MASAK

Kisar bawang merah, bawang putih, halia, cili kering dan belacan.
Panaskan kuali dan tumis sehingga naik bau
Masukkan daun kesum seterusnya ikan..
Kemudian letak bendi
Masukkan sedikit air dan biarkan mendidih...
Letak sedikit garam dan ajinamoto secukup rasa.. 
Kacau-kacau sikit... dan siap..

Ikan Merah Masak Asam Pedas

Simple je.. ;p Dah jom makan..

Niat dihati nak belajar buat kek pula..tengoklah jika ada kesempatan nanti..



Im zaza iman.27 y/o. Cat Lover and I like Fashion. This blog is a place where i want to share all the things i love to you...For any review please contact me at yahoo zazaiman17@yahoo.com

Related Posts

12 ulasan:

  1. Wahhhh rajin memasak zaza ni.. ena rajin masak western je... mskn melayu nibtak pro lagi.. kena praktiskan nanti

    BalasPadam
  2. samalah kita jaja..lenet pun nga bljr msak2..kekeke..ikan masak merah tu nampak sedap la ..kecur air liur nengok :v

    BalasPadam
  3. perrhh..lapo2.. hantatr sini sikit,... :)

    BalasPadam
  4. Kalau resepi orang Melaka, kita letak air asam jawa.. Kalau nak kuah pekat, letak air asam yang pekat sedikit saja.. kalau nak kuah cair, letak air asam cair yang lebih.. Dan satu lagi tips, kalau letak bunga kantan, lagi sedap dan baunya lebih "kick" !! Selamat belajar memasak !! ^_^

    BalasPadam
  5. Sedap tu.. mkn dgn nasi panas ..urmmm

    BalasPadam
  6. Salam, haha xpe...mula2 belajar je dah reti masak asam pedas, pe lagi kalau belajar selalu...confirm tip-top! nt mertua asyik nak datang je makan kat rumah menantu~ haha..all the best zaza..lame giler tak singgah sini! :D

    BalasPadam
  7. ikan merah sedap tu..klu tmbh ubi keledek pun sdp...peh rindu nk mkn

    BalasPadam
  8. waa sedapnya zaza... pandai zaza masak terliur dila tengok...

    BalasPadam
  9. Kegemaran TB gak ni.. Asam pedas... makan dengan peria goreng sedap wooo

    BalasPadam
  10. asam pedas..me likey. tapi kalau ai buat i letak asam keping..lagi umph!

    BalasPadam